Märkes***eritråden...

okksson

Välkänd medlem
29 mar 2008
652
0
16
malå
Yamaha byter klistermärken varje år, resten byter kolvar,vevparti,drivaxlar och lim. "Polaris använder samma limfogningsteknik som flygplanstillverkare" Alltså var det ett jävla under att jag tog mig levande till och från thailand nyss!!
med tanke på hur många flygplan som är i luften varje dag utan att falla isär så kanske polaris har nått på g.
De är väl bra att uppgradera kolvar, vev, driv, lim som du nu säger. Istället för att bara "måla" om
 

Viper_jogge

Välkänd medlem
19 nov 2012
114
0
6
Gottne
synd att du inte vet va du pratar om när du säger att dom bara bytt klistermärken sen 08.... kan ta min apex som exempel där dom ändra på ett 10 tal punkter mellan 2012 -2013
optimerat spridare ,luftburk, optimerat exupen i avgassystemet boggin är omgjord mot 2012 andra kåpor m.m
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.608
93
48
Örnsköldsvik
med tanke på hur många flygplan som är i luften varje dag utan att falla isär så kanske polaris har nått på g.
De är väl bra att uppgradera kolvar, vev, driv, lim som du nu säger. Istället för att bara "måla" om
Ja det är lite synd att Polaris råkat ge lim ett sånt dåligt rykte. Lim är kanon bra om man är noga i processen. Jag är helt säker på att fler tillverkar kommer börja limma ihop skotrarna. Förhoppningsvis ser dom till att göra det riktigt på direkten. =)

Polaris har ju väl limmat tunnlarna länge, och det håller ju kanon. Missarna har ju vare drivaxlarna som var dåligt/felaktigt limmade (slarv hos underleverantör har jag för mig?) samt spindlar som sprängts lös av is då man hos Polaris har ett hål högst upp i A-armen men inget nertill... smart där.
 

bunken

Välkänd medlem
27 jan 2011
1.129
1
38
Moliden Ö-vik
synd att du inte vet va du pratar om när du säger att dom bara bytt klistermärken sen 08.... kan ta min apex som exempel där dom ändra på ett 10 tal punkter mellan 2012 -2013
optimerat spridare ,luftburk, optimerat exupen i avgassystemet boggin är omgjord mot 2012 andra kåpor m.m
Haha Jörgen blev du sur nu :) Klart dom har ändrat lite mer än dekaler men inte kommer dom komma med något nytt förutom fler Cat chassin i framtiden. Men du är ju smart som köpte en Yamaha som känns lättare än vad den är och inte tvärtom. Smek GB på låret från mig ;-)
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Yamaha byter klistermärken varje år, resten byter kolvar,vevparti,drivaxlar och lim. "Polaris använder samma limfogningsteknik som flygplanstillverkare" Alltså var det ett jävla under att jag tog mig levande till och från thailand nyss!!
då fick du ju se med egna ögon att det fungerar
 

Viper_jogge

Välkänd medlem
19 nov 2012
114
0
6
Gottne
haha! bunken!! inte vart ja sur... konstaterade bara att du inte vet vad du pratar om ;) men ja jag är helnöjd med min maskin. GB hälsar till din farsa! ;)
 

Rundvikarn

Välkänd medlem
då fick du ju se med egna ögon att det fungerar
En himla tur att polaris inte bygger flygplan .....

"- Detta är kaptenen som talar . Vi har nu flugit 200 mil , motorerna har
havererat och limningen till landningsställen har gått upp så att alla
hjul har ramlat loss . Vi ber er att ha överseende med den kommande
kraschlandningen och hoppas att ni väljer att flyga Poo Air igen...."
 

Qroz

Välkänd medlem
20 apr 2008
1.262
2
16
33
Umeå
En himla tur att polaris inte bygger flygplan .....

"- Detta är kaptenen som talar . Vi har nu flugit 200 mil , motorerna har
havererat och limningen till landningsställen har gått upp så att alla
hjul har ramlat loss . Vi ber er att ha överseende med den kommande
kraschlandningen och hoppas att ni väljer att flyga Poo Air igen...."
Fyfan va man kan garva ibland :p "tja, alltså vi ska ju till thailand, men vi lär ju mellanlanda iaf 2-3 gånger för o renovera motorerna..."
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
"Det här är kapten Jörg Aslaksen på flight SK433. Om några minuter lyfter vi från Stockholm-Arlanda med destination Las Palmas International Airport. Vi kommer att göra en mellanlanding i Frankfurt för tankning då denna flygmaskin har så små bränsletankar. Det är också roligt att få meddela att ni nu flyger med våra nya japanska plan som vi har eftermonterat med turboladdning. Vi taxar snart ut på bana 14, Arlandas längsta startbana där vi tar ordentligt med fart så att vi kommer upp i luften.
Vi ber alla passagerare att vara uppmärksamma under säkerhetsgenomgången och under flygning kommer drycker och tilltugg att finnas till försäljning.
Vi önskar en trevligt resa och vi tackar för att ni vill flyga med scandinavian airlines."
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
"- Det här är kaptenen som talar. Jag vill innan vi startar passa på att tacka för att ni väljer yamair.

Vi har världens mest hållbara motorer så ni behöver Ej vara oroliga över motorproblem under färden.

Planerad ankomst är om 5,5 månad då vi byggt flygplanet såpass tungt att våra motorer inte har tillräckligt med dragkraft för att lyfta.

Därför kommer vi taxa till Thailand.

Tack för att ni väljer yamair"

Tror jag håller mig hemma i Sverige.
 

Qroz

Välkänd medlem
20 apr 2008
1.262
2
16
33
Umeå
"fast ja glömmde visst att vi även eftermonterat större bränsletank, och att det japanska flygplanet drar mindre bränsle så de är lugnt, vi skippar mellanlandningen. Och på bana 14 kommer vi på några sekunde komma upp i hastigheter som överstigen dom andra planens toppfart redan innan vi lyfter tack vara den sjuka effekten"
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Vi vill även tacka Arlanda Airport för att de byggt om hela flygplatsen för våran skull.

För tack vare effekten och tyngden i planet har vi ingen som helst möjlighet att svänga.

Men nu då varje startbana är riktad exakt åt landningsbanan i Thailand, så hoppas vi att detta ska gå bra ändå.

Över och ut"

Så det krävdes alltså eftermarkandsdelar även för att få upp flygplanen från Yamaha i luften....
 

Qroz

Välkänd medlem
20 apr 2008
1.262
2
16
33
Umeå
de är då ingen som byggt om fjällen åt mig :( ja måste svänga flera gånger per dag! asjobbigt, men ibland får jag ta en livlina o ringa en vän! :D
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
vi tackar arlanda för att vi fått en egen extra lång landningsbana för att vi ska få upp farten på våra extremt tunga och klena flygplan, som dock fått eftermonterad turbo för att alls kunna lyfta.

men vi har glömt bort banan där vi ska landa, där är inget ombyggt och för att vi ska stanna så får vi sikta på någon hangar för våra bromsar är alldeles för klena för våran vikt (även tom).

så lyssna på personalen och gör exakt som vi säger för att göra landningen så säker som möjligt
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Bara ETT motorras på 600 mil måste ju vara ett drömscenario för alla Polarisägare....
Det viktiga är ju att man har roligt med sin skoter. Och ingen har roligt med en Nytro utan turbo. Ingen.
Jag tar gärna ett ras eller två för att slippa köra Nytro.
Jag skulle till och med kunna tänka mig att betala en mindre summa för att slippa köra en Nytro.
 

Rundvikarn

Välkänd medlem
Det viktiga är ju att man har roligt med sin skoter. Och ingen har roligt med en Nytro utan turbo. Ingen.
Jag tar gärna ett ras eller två för att slippa köra Nytro.
Jag skulle till och med kunna tänka mig att betala en mindre summa för att slippa köra en Nytro.
Jag tycker då man åker bara gott på en Nytro (utan turbo) , jämfört med många andra skotrar .
Ungefär som att åka gammal S-klasse jämfört med trimmad fiat....

För oss medelålders gubbar kan det vara roligt att köra mjukt och tyst i mil efter mil på skoterleden istället för att ta skotern på släp om sträckan är mer än 5 km .

Man kan ju förstå om Polarisägaren inte vill slösa bort sina 50 mil mellan haverierna på transportsträckor utan tar skotern på släp till närmsta pudersluttning.....

Jag vill dock påpeka att jag kör gammskoter själv så jag är inte jävig i frågan ,är både för snål och har för många barn/barnbarn för att det ska finnas pengar över till så dyra nöjen . :bigsmile::bigsmile::bigsmile:
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Bara ETT motorras på 600 mil måste ju vara ett drömscenario för alla Polarisägare....
nu säger du inte års modell. men äger 2 polaris,en 600 med 803 mil på mätaren orörd och en 800 med 530 mil orörd. fått byta ett stift nu i julas på 600 då jag råkade vara lite våldsam då jag skulle justera elektrodavståndet, de första bytet på 3 år och 400 mil. och det är första förgasar 2t som vi har haft som gått så länge på samma stift. tror jag bytt 3 remmar på den tiden och då har jag våldat.
och då nytron som vi körde med i helgen han rackla mer under fredagen än våra polarisar tillsamans under dom år vi haft dom. då har han satt turbo på den i somras, och den tar mer rem än någon brp någonsin gjort, och den tog rem före turbon också så det är inte där felet sitter.

så väljer man en yamaha så har man varken driftsäkerhet eller roligt då man kör