Brp har ju annars en lätt fyrtaktare i 600 ACE köp en sån.
För den skotern du yrar om existerar inte. Alltså en skoter som är lätt som en kitty cat, bekväm som en hästenssäng, drar lika lite som en e-tec och är lika hållbar som ett järnspett och har effekt som en summit 1000.
Du kommer aldrig kunna kombinera effekten och vikten från en tvåtaktare med hållbarheten och mjukheten hos en fyrtaktare. Det är bara att göra sitt val och leva med det vare sig du köper fyrtakt och inbillar dig att skotern är lätt eller om du köper tvåtakt och inbillar dig att skotern är pålitlig.
Jag har kört flera hundra mil med 600 ACE och det är en fantastiskt skön motor. Men den är också fantastiskt slö och skotern blir fantastiskt tung. Samma chassi med e-tecen är en dröm i jämförelse.
Har aldrig "yrat" om en maskin som har bara de bra egenskaperna från alla modeller .
Däremot tycker jag det vore tekniskt möjligt ett bygga en lättare maskin med
en liten 4-taktsmotor , ungefär som den ryska "myran" .
Har bara provat ACE-motorn i en Scandic och den skotern tycker jag känns som
att köra omkring med ett kylskåp i famnen , troligen oavsett motorval .
Detta är nu inte ett påhopp på Scandic utan bara min reflektion .
Motorn gillade jag dock , gick mjukt och fint , perfekt för en gubbe som jag .
Jag skulle gladeligen klara mig med 40 hästar för att puttra runt och till den
effekten krävs inga stora variatorer och brutalt grova boggin .
Även om det svider att medge det tycker jag Polaris Indy 550 är ett bra
exempel på att det går att bygga en hyfsat lätt skoter med lite effekt .
Bara 50 kilo tyngre än BR:n och då ingår riktig fjädring också!!!:bigsmile:
Däremot tycker jag att en fläktkyld 550 känns stenålder idag.....
En Indy med en liten fyrtaktare borde inte vara så dyr att ta fram , det
finns ju redan Prostarmotorer inom ATV-sidan .