Märkes***eritråden...

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Han sa aldrig att franskt var dåligt heller...
mycket av de fransmännen gör är dåligt. dock är citroen ganska bra bilar, finns ingen annan bil med så bra fjädring som deras gashydrauliska fjädring. men resten är ju ganska så jävla värdelöst, är väl därför brp (ok, mest ski-doo) också är så misslyckade som är byggda av fransoser
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Men varken mexico eller USA gör väl bra grejer? Jag har en polaris och jag hatar den verkligen med hela mitt hjärta(men inte lika mycket som nytron) och jag saknar fortfarande M8an.

Tänk om tyskarna kunde bygga skotrar...
 

Everest340

Välkänd medlem
12 dec 2012
270
0
16
Luleå
Men varken mexico eller USA gör väl bra grejer? Jag har en polaris och jag hatar den verkligen med hela mitt hjärta(men inte lika mycket som nytron) och jag saknar fortfarande M8an.

Tänk om tyskarna kunde bygga skotrar...
Det skulle vara en jävla succé.
Eller om Yamaha kunde bygga lätta tvåtaktare.
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Brp har ju annars en lätt fyrtaktare i 600 ACE köp en sån.

För den skotern du yrar om existerar inte. Alltså en skoter som är lätt som en kitty cat, bekväm som en hästenssäng, drar lika lite som en e-tec och är lika hållbar som ett järnspett och har effekt som en summit 1000.

Du kommer aldrig kunna kombinera effekten och vikten från en tvåtaktare med hållbarheten och mjukheten hos en fyrtaktare. Det är bara att göra sitt val och leva med det vare sig du köper fyrtakt och inbillar dig att skotern är lätt eller om du köper tvåtakt och inbillar dig att skotern är pålitlig.

Jag har kört flera hundra mil med 600 ACE och det är en fantastiskt skön motor. Men den är också fantastiskt slö och skotern blir fantastiskt tung. Samma chassi med e-tecen är en dröm i jämförelse.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.618
99
48
Örnsköldsvik
Är inte Poo litegrann som Audi ?
"Försprång genom teknik" och så får kunden betala utsorteringen av bitarna.....

Nu var jag kanske orättvis mot Poo för så verkar ju alla märken göra nuförtiden .
Jo förmågan att tillverka motorer som går sönder i princip 100% av fallen inom en viss driftstid har dom då gemensamt. =)

Men nog tusan hade det vare kul å se BMW ge sig på att göra en snöskoter. Tror dock dom flesta skulle bli besviken då jag har svårt att det går att göra en skoter med den prestanda folk vill ha samtidigt som den ska hålla så sjukt bra. T.ex. så brukar ju BMW göra hojar med bra kvalité (vad jag förstått, ingen expert) men vad jag även förstått så är den super grymma 1000RR inte något som håller speciellt bra... Men tar man ut nästan 200hk ur 1000cc sugmotor så är det väl sånt man får räkna med.
Att det sen aldrig skulle bära sig ekonomiskt för ett företag att komma in på skotermarknaden är en annan sak.
 

Everest340

Välkänd medlem
12 dec 2012
270
0
16
Luleå
Jo förmågan att tillverka motorer som går sönder i princip 100% av fallen inom en viss driftstid har dom då gemensamt. =)

Men nog tusan hade det vare kul å se BMW ge sig på att göra en snöskoter. Tror dock dom flesta skulle bli besviken då jag har svårt att det går att göra en skoter med den prestanda folk vill ha samtidigt som den ska hålla så sjukt bra. T.ex. så brukar ju BMW göra hojar med bra kvalité (vad jag förstått, ingen expert) men vad jag även förstått så är den super grymma 1000RR inte något som håller speciellt bra... Men tar man ut nästan 200hk ur 1000cc sugmotor så är det väl sånt man får räkna med.
Att det sen aldrig skulle bära sig ekonomiskt för ett företag att komma in på skotermarknaden är en annan sak.
BMW..
 

Rundvikarn

Välkänd medlem
Brp har ju annars en lätt fyrtaktare i 600 ACE köp en sån.

För den skotern du yrar om existerar inte. Alltså en skoter som är lätt som en kitty cat, bekväm som en hästenssäng, drar lika lite som en e-tec och är lika hållbar som ett järnspett och har effekt som en summit 1000.

Du kommer aldrig kunna kombinera effekten och vikten från en tvåtaktare med hållbarheten och mjukheten hos en fyrtaktare. Det är bara att göra sitt val och leva med det vare sig du köper fyrtakt och inbillar dig att skotern är lätt eller om du köper tvåtakt och inbillar dig att skotern är pålitlig.

Jag har kört flera hundra mil med 600 ACE och det är en fantastiskt skön motor. Men den är också fantastiskt slö och skotern blir fantastiskt tung. Samma chassi med e-tecen är en dröm i jämförelse.
Har aldrig "yrat" om en maskin som har bara de bra egenskaperna från alla modeller .
Däremot tycker jag det vore tekniskt möjligt ett bygga en lättare maskin med
en liten 4-taktsmotor , ungefär som den ryska "myran" .
Har bara provat ACE-motorn i en Scandic och den skotern tycker jag känns som
att köra omkring med ett kylskåp i famnen , troligen oavsett motorval .
Detta är nu inte ett påhopp på Scandic utan bara min reflektion .
Motorn gillade jag dock , gick mjukt och fint , perfekt för en gubbe som jag .

Jag skulle gladeligen klara mig med 40 hästar för att puttra runt och till den
effekten krävs inga stora variatorer och brutalt grova boggin .

Även om det svider att medge det tycker jag Polaris Indy 550 är ett bra
exempel på att det går att bygga en hyfsat lätt skoter med lite effekt .
Bara 50 kilo tyngre än BR:n och då ingår riktig fjädring också!!!:bigsmile:
Däremot tycker jag att en fläktkyld 550 känns stenålder idag.....

En Indy med en liten fyrtaktare borde inte vara så dyr att ta fram , det
finns ju redan Prostarmotorer inom ATV-sidan .
 
Last edited:

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Det finns 2 st märken som jag aldrig skulle äga någonsin just pga att de är byggda i det landet som de är och det är artic och polaris.
Det finns mycket gott med USA fatta mig inte fel men denna äckliga och felaktiga attityden att de är störst , bäst och vackrast trots att de producerar så mycket skit utan minsta känsla för kvalité.

Tro mig för jag arbetar åt ett företag som ägs av en moderbolag i USA.
De måste behandla en del av sina anställda som bäbisar, de blockerar och kontrollerar ALLT de gör på sina arbetsdatorer.
Deras arbetsledare står på golvet och dirigerar arbetet(peka med hela armen) för annars blir inget gjort.
Så fort man kommer utanför en storstad så snackar vi modell hedenhös på teknologin iaf där de producerar samma sak som oss.
De har arbetssätt och metoder som vi släppte vid förra sekelskiftet för guds skull.
Resultatet blir därefter och sedan har man mage att bli upprörd som en barnunge när kunderna hellre vill ha produkten som vi producerat för de rubbar deras världsbild(störst, bäst och vackrast).

När man sedan har det i åtanke och ser att de producerar produkter med enorma variationer och kvalitétsfel för att sedan stolt klistra på ett stort klistermärke som det står made in USA på(polaris 90-tal) så säger väl det en hel del.


Polaris "lilla" kolvspel efter endast 170 mil: https://www.facebook.com/photo.php?v=10152274585518103
 

Rmkpro

Aktiv medlem
17 dec 2013
70
0
6
Men varken mexico eller USA gör väl bra grejer? Jag har en polaris och jag hatar den verkligen med hela mitt hjärta(men inte lika mycket som nytron) och jag saknar fortfarande M8an.

Tänk om tyskarna kunde bygga skotrar...
Svårt att byta??
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Nä inte egentligen. Men jag har garanti på polarisen. Men det viktigaste är att jag köpte skotern för att vara värre än en kompis som kör en -12 arctic och då går det inte att komma med en 5 år gammal m8 även om det är den bästa skotern som någonsin tillverkats.
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Ja tänk om!

Har alltid sagt att den dagen BMW bygger en lastbil ska ja bli egen åkare också ;)
Jag hade en bmw som lånebil. Bilen hade gått typ 21000 och den hade massor av problem. Jag bytte båda framlamporna, kylsystemet läckte, bakrutetorkararmen hade gått av, ibland när bilen var låst så rullade den ner alla rutor runt om, det läckte vatten mellan vindrutan och karrossen i regn och dessutom så totalrenoverade jag hjulupphängningen runt om med allt nytt. Bilen kostade mig strax under 40000 under ett halvår och sen lyckades en kompis somna bakom ratten utanför uppsala och dundrade in i ett mitträcke.
Det blev skrotning.

Jag älskade verkligen den bilen för att den var såå underbar att köra. Men herregud vad den kostade i renoveringar. Kanske lite som att köra polaris. Men hursomhelst så är jag lite osäker på om jag verkligen vill ha bmw igen, hjärtat säger ja men hjärnan säger nej.

Penismätning inom skotervärlden blir lätt DYYYRT:bigsmile::bigsmile::bigsmile:
Hehe tack jag vet. Men skotern är betald även om jag har levt på nudlar de sista månaderna.
 

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
ENPATTE , tyskarna har exakt samma chefsbeteende mot sina anställda .
Skillnaden är bara att de har mm istället för tum som måttenhet......
Vårat "högsta höns" är tysk samt att jag jobbar med några av våra tyska ingenjörer gör att jag måste säga emot dig.

Ska man kalla dem något så är det ordningsnazister vilket ofta kan driva en verksamhet framåt men visst jobbigt ibland.
De har mera ett konstant rationellt ifrågasättande skulle jag säga.
De är definitivt långt ifrån de grottmänniskor som amerikanarna är.