Meddelande från fjällsäkerhetsrådet!

Vilket förtroende har du för fjällsäkerhetsrådet utifrån senaste pressmeddelandet?

  • Inget alls, allt är bara svammel och hörsägen som vanligt!

    Röster: 163 94,2%
  • Eftersom Snofed är med så är det nog vetenskapligt underbyggt!

    Röster: 6 3,5%
  • Det här är folk som vet vad de talar om!

    Röster: 4 2,3%

  • Totalt antal som röstat
    173

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
35
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
Har ens denne Petterson suttit på en skoter, åkt med på en picknik ut i solen och den Svenska vackra vintervärlden? Håller med någon av föregående talare att inte ett skit händer med marken för det är snön man kör på. Kanske där nere i Stockholm då det finns lite snö där och folk är för ivriga att köra trots att skoterföret inte lagt sig?

Fjällräddningen får väl använda hundspannar och hjälpa de i nöd på fjället nu eller hur har du tänkt dig Björn?
 
E

ejwbegysv

Sv: Meddelande från fjällosäkerhetsrådet!

Pressmeddelande från fjällosäkerhestrådet
Förbjud vandrare i våran känsliga natur!
Vandrare - farliga och onödiga i fjällen

Det finns inget behov av så kallade männskliga vandrare för allmän eller yrkesmässig vandring i fjällen. De bör hänvisas till gågator eller särskilda områden, på samma sätt som tävlingsbilar är förbjudna på allmänna vägar. Det skriver Jimmy Staff till regeringen.

- Vi har alla med stigande oro följt den tekniska utvecklingen av vandringsskor som säljs och används för allmän vandring i svensk terräng. Ansvariga myndigheter måste nu agera och sätta regler för vilken benstyrka och vilka skomönster som kan tillåtas i gemensam terräng, säger Jimmy Staff, ordförande i Fjällosäkerhetsrådet.


Vandrarna har starka benmuskler och drivs av så kallade högmönsterskor..
Därför kan de ta sig fram i områden som tidigare inte var möjliga att färdas i. Polis och naturbevakare har sett skospår i branta fjällsluttningar och högalpin terräng där det är uppenbara olycksrisker och risk för att utlösa laviner. Ett antal olyckor och incidenter har inträffat.

- Vandringskorna lockar till hastigheter långt över det tillåtna och det är stor fara för såväl vandrana som andra vandrare, säger Jimmy Staff.

Vandringsleder gås sönder och farliga gupp bildas i stigarna när vandrana accelererar. Det ökar olycksrisken för vanliga vandrare. Det blir även markskador när vandringsskorna vid kraftig acceleration får kontakt med barmarkstäcket. De vandras också över delvis öppet vatten.

Fjällosäkerhetsrådets slutsats är att vandrna varken behövs för allmänhetens vandring eller den vanliga yrkesmässiga vandringen. Om någon grupp behöver sådana vandrare i jobbet kan det lösas med dispenser, anser rådet.


Fakta: Fjällosäkerhetsrådet består av Jimmy Staff.

Fjällosäkerhetsrådets kansli finns inte.

För ytterligare information, vänligen kontakta: ejwbegysv
 

J00r

Välkänd medlem
4 jan 2006
282
1
16
36
Skellefteå
Måste säga att det är sjukt hur lik den där jämförelsen är orginalet. Och det sjuka är att det är sammasak. Varför skulle man inte få köra skoter? Vad skulle hända med alla oss som dragit på oss en "raceskoter" då? Får vi pengarna tillbaka?

Varför använder dom sig inte av rätt syftningsord när det är skoterorgnisationen själv som skrivit pressmeddelandet? Det heter väl sportskoter om inte jag har blivit felinformerad. Det är helt ohållbart och idiotiskt att låta folk som inte vet vad dom snackar om skriva ett sånt här meddelande. Förstöra mark? Göra lederna guppiga? Håller med alla som säger att det är de maskiner med lite lagom mycket hästkrafter och för liten kamhöjd som drar upp de strösta groparna och guppen.

Sen är det väl redan så att vissa delar av fjällvärlden är avstängd för skoteråkning!
 

mange.mxz

Aktiv medlem
1 maj 2006
66
0
6
ume
Fjällsäkerhetsrådets slutsats är att racerskotrarna varken behövs för allmänhetens skoterkörning eller den vanliga yrkesmässiga trafiken. Om någon grupp behöver sådana skotrar i jobbet kan det lösas med dispenser, anser rådet...

undra om hur det skulle gå ifall man införde alla dessa regler på vattnet i stockholms sköna skärgård , man kan nästan likställa skotern med en båt
 
Senast redigerad av en moderator:

Quethec

Välkänd medlem
21 apr 2005
824
2
16
Gävle
Sv: Meddelande från fjällosäkerhetsrådet!

Pressmeddelande från fjällosäkerhestrådet
Förbjud vandrare i våran känsliga natur!
Vandrare - farliga och onödiga i fjället

HAHAHAHAHHAAHHAHAHAHAHAHAHAH och åter HAHAHAHAHAHAHAH de där räddade min dag.. fyfan va den va bra Jimmy..
 

Fallan

Välkänd medlem
23 okt 2006
264
0
16
www.freewebs.com
Sv: Meddelande från fjällosäkerhetsrådet!

Pressmeddelande från fjällosäkerhestrådet
Förbjud vandrare i våran känsliga natur!
Vandrare - farliga och onödiga i fjällen
HAHA.. ja det värsta e ju att det är en bra jämförelse.. :D
Nä men det spelar nog ingen roll hur mkt vi sitter och kliar oss i våra huvuden över hur dumma vissa e, så kommer nog alltid "trädkramare" och "kostymnissar" Se till att ställa till det för allt och alla som har med motorer och göra. Det är precis som i hästtråden. Det är otroligt många som inte kan förstå sig på dessa skotertok men vänder inte ens på huvet när dom passerar en bajshög mitt på spåret. Det är ett vedertaget faktum..
 

sledhead

Medlem
1 jan 2007
16
0
1
Torneå
Sv: Meddelande från fjällosäkerhetsrådet!

HAHA.. ja det värsta e ju att det är en bra jämförelse.. :D
Nä men det spelar nog ingen roll hur mkt vi sitter och kliar oss i våra huvuden över hur dumma vissa e, så kommer nog alltid "trädkramare" och "kostymnissar" Se till att ställa till det för allt och alla som har med motorer och göra. Det är precis som i hästtråden. Det är otroligt många som inte kan förstå sig på dessa skotertok men vänder inte ens på huvet när dom passerar en bajshög mitt på spåret. Det är ett vedertaget faktum..


Problemet är ju bara att det här kom från vår egen organisation........ De som ska ta tillvara vad vi tyck!!!!!! En sak e ju om kostym nissarna o träd kramarn försök sig på sånt här. Men nu kom de ju från "oss själva". VISS SKILLNAD!!!
Nej fy faaan.
 

astrom

Medlem
2 feb 2007
21
0
1
Överkalix
Har med stort intresse följt diskusionerna, om de senaste fadäserna som Snofed kommit med. Kanske är dax att ta fram en artickel som jag skrev på Leden om "Snofeds sandlåde polici." Nu riktas all kritik mot Björn Pettersson han är dock ordförande för organisationen,men han har en styrelse under sig som han företräder och för deras talan. Jag kan inte se att Snofed har förändrats till medlemmarnas intressen under de senaste tio åren,det har snarare blivit en sekt med inbördes beundran.
 

931Melander

Välkänd medlem
29 okt 2006
383
0
16
Piteå
Skickade ett mail till herr Bingman samt Susanna.
Jag fick faktiskt ett svar där han uppmanade att jag skulle skicka det till regeringen.
Iof så har han ju rätt i det att där fattas besluten.
 

rogereriksson

Välkänd medlem
1 jan 2000
527
0
16
Varför kräver man hans avgång istället för att själv AKTIVT engagera sig, SNOFED behöver förnyelse men det finns för få som vill engagera sig.
Handen på hjärtat, hur mycker engagerar vi skoteråkare oss egentligen, här på forumtråden finns nu mest "ordbajs"

Personligen tror jag inte att detta löser sig enbart med Björn Pettersons avgång utan det krävs fler engagerade.

Plocka istället fram en nya styrelsekandidater till nästa årsmöte och välj in de personer ni tycker representerar era önskemål, så fungerar en demokrati!!!

Sverige behöver EN stark skoterorganisation som kan driva skotersverige framåt.

/re
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Varför kräver man hans avgång istället för att själv AKTIVT engagera sig, SNOFED behöver förnyelse men det finns för få som vill engagera sig.
Handen på hjärtat, hur mycker engagerar vi skoteråkare oss egentligen, här på forumtråden finns nu mest "ordbajs"

Personligen tror jag inte att detta löser sig enbart med Björn Pettersons avgång utan det krävs fler engagerade.

Plocka istället fram en nya styrelsekandidater till nästa årsmöte och välj in de personer ni tycker representerar era önskemål, så fungerar en demokrati!!!

Sverige behöver EN stark skoterorganisation som kan driva skotersverige framåt.

/re
Klockren analys.
 

sledhead

Medlem
1 jan 2007
16
0
1
Torneå
Riktigt så enkelt är de nog inte. de vet väl ni som kan sånt här att de är valberedninga som sköt om vilka som ska väljas in osv!!!!! De är så typiskt å komma dragandes med kom på mötena o föreslå. Vist är de bra men inte kom de o bli nån större skillnad förde eftersom det inte funger så. Därmed inte sagt att man inte ska kom.

Sen är det som vanligt även med "ord bajs" så fort nån inte tyck som den andre så är det ord bajs.. Jaja, tro det då. omskärm er ytterligare ni..
 
E

ejwbegysv

Riktigt så enkelt är de nog inte. de vet väl ni som kan sånt här att de är valberedninga som sköt om vilka som ska väljas in osv!!!!! De är så typiskt å komma dragandes med kom på mötena o föreslå. Vist är de bra men inte kom de o bli nån större skillnad förde eftersom det inte funger så. Därmed inte sagt att man inte ska kom.

Sen är det som vanligt även med "ord bajs" så fort nån inte tyck som den andre så är det ord bajs.. Jaja, tro det då. omskärm er ytterligare ni..

Man kan ha andra förslag än vad Valberedningen har.. Tex på det senaste årsmötet så frågade styrelsen om inga nadra förslag än valberedningens fanns..
 

rogereriksson

Välkänd medlem
1 jan 2000
527
0
16
Ni som känner att det finns lite tid över för att engagera er, kontakta valberedningen på Snofed, jag vet att de skriker efter nytt folk.
Klockrent vore att skicka ett mail till styrelsen och be om mailadresser till valberedningen......
 

GLS

Välkänd medlem
13 dec 2005
572
0
16
Varför kräver man hans avgång istället för att själv AKTIVT engagera sig, SNOFED behöver förnyelse men det finns för få som vill engagera sig.
Handen på hjärtat, hur mycker engagerar vi skoteråkare oss egentligen, här på forumtråden finns nu mest "ordbajs"

Personligen tror jag inte att detta löser sig enbart med Björn Pettersons avgång utan det krävs fler engagerade.

Plocka istället fram en nya styrelsekandidater till nästa årsmöte och välj in de personer ni tycker representerar era önskemål, så fungerar en demokrati!!!

Sverige behöver EN stark skoterorganisation som kan driva skotersverige framåt.

/re
Jag skrev att han borde avgå därför att han inte sköter sin uppgift, d.v.s främja skoteråkarna.
Mest ordbajs? Tycker inte jag. Skulle t.o.m. vara bra om styrelsen läste igenom den.
Ja, det är viktigt att folk engagerar sig, men bara för att folk inte kommer på snofed:s möten betyder det inte att dom är oengagerade.
Visst, snofed har problem att hitta folk, men det försvarar inte Björn Petterssons agerande i denna fråga.