Nu ska det trimmas 2-takt trippel

fredguy

Välkänd medlem
28 nov 2008
1.086
0
36
skulle ta bort variatorn på en rxl jag skrotade för nån vecka sen, gängtejp och olja motorolja typ 4 försök, sen blev det hypoidolja och gängtejp 3-4 försök efter det FETT och gängtejp med fruktlösa försök och mutterknack! gick inte.

då tog jag och kapade av den långa bulten som håller i variatorn från början i vevaxeln och kapade den och skruvade fast den i vevaxeln, sen tog jag det härdade stora bult jag använt tidigare och den stora entums mutterknacken och körde på tills det sprutade gängor. jag erkände mig nästan besegrad då jag kallt röck fram vinkelslipen och skar bort allt som hette variator ner till stålhylsan som allt är gjutet i.

sen tog jag en avdragare och drog fast i hylsa/vev och eldade på med gasen och PLOPP så flög hylsan bort. jag besegrade den till slut.

mvh

Robbbo

Välkänd medlem
22 jan 2006
1.578
0
16
Luleå
skulle ta bort variatorn på en rxl jag skrotade för nån vecka sen, gängtejp och olja motorolja typ 4 försök, sen blev det hypoidolja och gängtejp 3-4 försök efter det FETT och gängtejp med fruktlösa försök och mutterknack! gick inte.

då tog jag och kapade av den långa bulten som håller i variatorn från början i vevaxeln och kapade den och skruvade fast den i vevaxeln, sen tog jag det härdade stora bult jag använt tidigare och den stora entums mutterknacken och körde på tills det sprutade gängor. jag erkände mig nästan besegrad då jag kallt röck fram vinkelslipen och skar bort allt som hette variator ner till stålhylsan som allt är gjutet i.

sen tog jag en avdragare och drog fast i hylsa/vev och eldade på med gasen och PLOPP så flög hylsan bort. jag besegrade den till slut.

mvh

:rock: :beer:

Hehehe så dem ska tas :argh:
Fick lös den super lätt efter Yamaha_nisses tips! TACKAR för det!
Min 2 åriga son hade kunnat skruva lös den ;)

Robbbo

Välkänd medlem
22 jan 2006
1.578
0
16
Luleå
Ja en update då med lite bilder :)

Efter 2 timmar tvättning av variatorn så såg den hyffsad ut.. så då var det bara börja väga och se vad man hade för rolig bestyckning hemma...

Lackade ;) inte lila längre.... Dock målade jag med värmtålig färg så får se om man fick det att härda där brevi kaminen.... :hmmmm:

Prövmontering efter mycket om och men........ :D

Var ett helsike innan man kunde börja prövmontera motorn...
Fick slipa massor på denna för att inte styrstaget skulle ta....
fick även rikta lite i stagen :p Även borra om alla hålen i skenan vid mag sidan

Hehe man tar vad man har vid prövmontering :)

Har även hunnit med att modda dit min nya varvräknare... och målat den mattsvart :rock:

Ja så i morgon blir det leta nå bättre bultar... förstärka skenorna...
sen blir det en stor tvätt i motorutrymmet och sen lite färg...
sen kanske man hinner med att börja montera ihop motorn :D

KOMMENTERA....

andrel2

Välkänd medlem
1 jan 2000
650
2
18
Arjeplog-->Umeå
Härligt bra jobbat.
Ska du inte vrida varvräknaren så du ser max närmare rakt upp där du ser det bättre.
Så du ser typ har max kl 12.
Mvh

Robbbo

Välkänd medlem
22 jan 2006
1.578
0
16
Luleå
Härligt bra jobbat.
Ska du inte vrida varvräknaren så du ser max närmare rakt upp där du ser det bättre.
Så du ser typ har max kl 12.
Mvh
Tackar:)
Jo jag vet vad du menar men man ser den så tydligt nu så det behövs inte.....

Robbbo

Välkänd medlem
22 jan 2006
1.578
0
16
Luleå
f*n det blir ett monster av detta! lite mer moddad än min förra storm :laugh:
Tackar för det :) Det som är lite av min plan :rock:

Update från idag då

Helt klar med motorfästena... Gjorde även en förstärkning med 8mm alu mellan dem som ni ser på bild...

En gammal Nilfisk dammsugare som får arbeta en hel del i mitt garage ;)

Tvättat ur chassiet.... har även målat upp det med lite ny svart färg :) efter denna bild togs....

Började montera kolvarna :rock: LÄNGTAR tills man får rycka i snöret nu!!!
Wiseco och ny riktad vev = mumma

Pröv monterade mina nya reedventiler och nya insugsgummin men vilken j****vla dålig passform gummina hade:eek:... måste rikta till dem för dem håller inte ens tätt som det är nu... Kimpex skit eller kanske man bara fick 3st måndags exemplar?
Gjorde även en liten plåt där olje pumpen hade suttit... och tätade med permatex

Så imorgon kanske man börjar montera cylindrar...
Måste iväg och få hjälp med att få min lysspole omlindad och
ska även fara om och hämta mina uppborrade (kanske) förgasare...

KOMMENTERA

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
går frammåt här! skönt att vara klar med motorfästerna =)
hos mig så spökar sjukdommar och bilprojekt. plus att det är -20 ute och när man har kallgarage så är det inte spec kul

Robbbo

Välkänd medlem
22 jan 2006
1.578
0
16
Luleå
går frammåt här! skönt att vara klar med motorfästerna =)
hos mig så spökar sjukdommar och bilprojekt. plus att det är -20 ute och när man har kallgarage så är det inte spec kul
Joru nu börjar det hända nått :) Jo riktigt skönt att vara klar med dem, men det var mindre jobb än vad jag hade räknat med... behövde bara flytta skenan på mag sidan 27mm....

Trist med sjukdommar men det är också kul med bilprojekt:)
Håller själv på med en V70 "T5" -98.....
Har också "kall garage" men monterade in en gammel kamin så nu när det har varit dryga -20 i några dar så har jag ledigt hållt mellan +15 +20 :)
Men man får elda rätt mycket :rolleyes:

Tillbaka till ämnet :) Jag prövade väga mina wiseco kolvar på min "brev våg" Dem vägde 345gram med nålager, ringar, kolvbult och knaster och skillnaden på dem var 1-0gram :rock: så det är ju super

Nu ska jag fortsätta se Beck :)

Robbbo

Välkänd medlem
22 jan 2006
1.578
0
16
Luleå
Ja en liten update idag då....

Jag har varit runt och kört och letat delar idag... Hittade en halvkomplett tändplatta så jag har börjat bygga ihop en fungerande av dem... Och f*n vad
skruvarna satt fast till lysspolarna... hatar loctite ibland!... fick borra ut skruvarna

Sen så har jag letat febrilt efter ett lämpligt expansions kärl men hittade inget så då gjorde jag en modd som vanligt... Tog och kapade topp röret från 650 som jag hade liggandes... så nu har jag påfyllnings lock och använder mitt gammla expansionskärl :rock:

Här är det kapat och en liten förvisning av det...

Och här ny målat och klart

Och här är en bild på motorutrymmet ny målat och klart för ny motorn :D

Såå nu är det inte så mycket kvar.. Ska hämta förgasarna i morgon kväll...
Så nu är det bara skruva ihop den som fattas :D

Robbbo

Välkänd medlem
22 jan 2006
1.578
0
16
Luleå
Tackar Polaris Snow!... Undra ifall det är bara du som är in på min tråd?
Tänkte för det är nästan bara du som skriver nån posetiv rad här :rolleyes:

Kommentera gärna ni andra också! både posetiv och negativ kretik tack!

Jaja jag håller då på och skruvar för fullt nu..... Kommer med bilder ikväll kanske?

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
Tackar Polaris Snow!... Undra ifall det är bara du som är in på min tråd?
Tänkte för det är nästan bara du som skriver nån posetiv rad här :rolleyes:

Kommentera gärna ni andra också! både posetiv och negativ kretik tack!

Jaja jag håller då på och skruvar för fullt nu..... Kommer med bilder ikväll kanske?

hehe men som jag sa i början på tråden så skulle jag följa detta projekt då det är ju en storm du har :rock:

Robbbo

Välkänd medlem
22 jan 2006
1.578
0
16
Luleå
Jamen hej! Ja det är bara skriva ett liten hej då och då så blir jag glad :)

Ja nu har man skruvat lite idag också...

Bild maraton......

Och han även med att tvätta upp gasarna :bootyshake:

Så nu har man skruvat ihop motorn :D.... Har även testat så det är gnista samt att dödarn funkar....

Blev ingen stor update idag som jag tänkt.. trodde jag skulle hinna med att få rycka igång den ikväll men ikke..........
Måste även in i luleå i morgon och köpa ny variator bult....
Nå slangar och en hög med avgasfjädrar :D