Nu ska det trimmas 2-takt trippel

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
***** najs! dock var det en ***** konstig kolv där på första bilden.. ;)
ska ta min motorplatta till skolan imorn och bocka å dona med den så man ser hur långt man hinner.
skönt att vara klar med motorn? =)

andrel2

Välkänd medlem
1 jan 2000
650
2
18
Arjeplog-->Umeå
HAHA men härligt, Vackert, trots att det är en polarismotor;)
Kul men en extra färgklick här och där även om det igentligen inte behövs.
Två bensinpumpar ser fränt ut:rock:
Hur många kubik hamnar du på? för visst hade du borrat upp lite.

Körde du inte gasarna i diskmaskin?:D
Mvh

ronyaldo

Välkänd medlem
20 nov 2007
788
0
16
Sverige
Man är inne och läser nästan alla trådar, men ger inte så många kommentarer. Varför vet jag inte:hmmmm2:

Men ser ut att vara seriöst projekt. Alltid roligt med folk som har ideer och verkställer dom. Keep up the good work:beer:

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Som du säger ronyaldo måste börja lägga in mer kommentarer, fränt bygge förresten! jo hur många hästar gissningsvis kommer du få ut och vad väger motorn med förgasare och variator? Du får ursäkta mig om jag har missat om du redan har skrivit ner det i tråden.

Robbbo

Välkänd medlem
22 jan 2006
1.578
0
16
Luleå
***** najs! dock var det en ***** konstig kolv där på första bilden..
ska ta min motorplatta till skolan imorn och bocka å dona med den så man ser hur långt man hinner.
skönt att vara klar med motorn? =)
Hehe jo lite norrlandsguld skadar aldrig :D
Okey okey Ja hoppas det går bra för dig med den där special motorplattan
Riktigt skönt att vara klar med motorn.... nu ska jag bara ta mig upp och ut och sätta mig i bilen och fara och handla dem sista prylarna... nån kylarslang behöver jag och en hög med avgasfjädrar :rock:

HAHA men härligt, Vackert, trots att det är en polarismotor;)
Kul men en extra färgklick här och där även om det igentligen inte behövs.
Två bensinpumpar ser fränt ut:rock:
Hur många kubik hamnar du på? för visst hade du borrat upp lite.

Körde du inte gasarna i diskmaskin?:D
Mvh
En trippel är alltid vacker och specielt om det är en polaris :cool:
Ja blev inte så stor skillnad på kubiken... 798 till 816...
Hehe körde dem för hand :) men var sugen på att sätta in dem i diskmaskinen :)

Man är inne och läser nästan alla trådar, men ger inte så många kommentarer. Varför vet jag inte:hmmmm2:

Men ser ut att vara seriöst projekt. Alltid roligt med folk som har ideer och verkställer dom. Keep up the good work:beer:
Ja det är bara skriva en rad eller två så är det mycket roligare att hålla igång projektet! :)
Tackar för kommentarerna!

Som du säger ronyaldo måste börja lägga in mer kommentarer, fränt bygge förresten! jo hur många hästar gissningsvis kommer du få ut och vad väger motorn med förgasare och variator? Du får ursäkta mig om jag har missat om du redan har skrivit ner det i tråden.
Vet inte vikten eller HK.... men kommer bli en bromsning här framöver så man ser hur man ska sjustera variatorerna tex..... men det är då 150++ i den :rock: Vikten måste jag ju kolla upp och gämföra med 650 :)

härligt bygge, har du någon budget på bygget eller bygger du bara?
Nja har som mäst bara byggt :) Och jobbat :D

Lynxx

Välkänd medlem
4 mar 2008
196
0
6
Jämtland
Alltid roligt å läsa sådana här trådar!!! Mycket bra jobbat!!!
Hur fäste du ihop ditt expansionskärl med bryggan(eller vad den heter)?

Kanske inte riktigt hör till din projekttråd men ni får ta bort det om det stör.
En gamel diskmaskin hörde jag skulle vara riktigt fin som garagetvätt om man bytte ut in och utlopp från vanliga vatten och avloppsnätet mot två 20 liters dunkar med avfettningsmedel+vatten. Placera tillloppsavfettningsdunken lite högre än maskinen bara. Efter en tvätt byter man bara plats på dunkarna. Någon som prövat det?

Robbbo

Välkänd medlem
22 jan 2006
1.578
0
16
Luleå
Alltid roligt å läsa sådana här trådar!!! Mycket bra jobbat!!!
Hur fäste du ihop ditt expansionskärl med bryggan(eller vad den heter)?

Kanske inte riktigt hör till din projekttråd men ni får ta bort det om det stör.
En gamel diskmaskin hörde jag skulle vara riktigt fin som garagetvätt om man bytte ut in och utlopp från vanliga vatten och avloppsnätet mot två 20 liters dunkar med avfettningsmedel+vatten. Placera tillloppsavfettningsdunken lite högre än maskinen bara. Efter en tvätt byter man bara plats på dunkarna. Någon som prövat det?
Tackar för det!! Ja du ska få se hur jag löste det lite längre ner på bilderna :)
Det där med diskmaskinen lät ju inte dumt alltså! Som redan frågat NÅN som testat detta!?

Update nudå....
Har j***ävlats en hel del ikväll tyvärr.....
Först när jag monterade ner motorn då hade jag kortat en kylarslang för mycket.... ja då var det bara upp med motorn igen och byta slangen mot en längre... suck... Skruvat ensammen ikväll också så man har fått lyfta allt själv :rolleyes:
Sen så händer det en sak som hänt 2 ggr nu, Gängar fast variator bulten hinner dra kanske 2-3kg sen så ser jag att jag glömt en bricka på bulten...
Ja då gängar jag ut den och då har bulten gått av:eek:IGEN.....
10mm av bulten går av och är jäms med vevaxel tappen.. kul!
Ja fram med borrmaskinen försöka tråkla ner den och komma till att borra...
Borrar ett 5mm hål och knackar in en mejsel och sen skruvar jag bara ut den!

Hur fasiken kan dem gå av på ut vägen??? är ju ingen belastning på dem då....
Hänt en gång tidigare som nämnts och då gängade jag in den för hand utan variatorn monterad och sen när jag gängar ut den så tog det i mot lite... tog i lite hårdare och fick ut den med handkraft utan verktyg....
Och då hade den också gått av 10-12mm:eek:

Jaja nu sitter då variatorn fast, men dock med 1cm kortare bult...
Men det är ändå 20-22mm gäng i så det ska nog hålla!...

Har då linjerat och dragit fast motorn så den sitter där den ska!
Kortade 3mm på dem främre hylsorna så att den skulle dra ihop lite mer...

Det som är kvar att göra med kylsysstemet är att sätta fast expansionskärlet.... och koppla ihop små slangarna där till motorn....

Ja lite bilder nu!!!

Kul :rolleyes:

Här ser ni extra delen jag tog från 650 motorn.... Blev bra

Ja hoppas det går bättre i morgon! Och i morgon får man nog rycka i SNÖRET och höra hon sjunga lite :rock:

Lynxx

Välkänd medlem
4 mar 2008
196
0
6
Jämtland
Ser fint ut!:rock:
Diskmaskinen: Efter lite mera forskande här borta så ska det finas som tips i en jänkebilstidning å dom tipsen brukar vara rätt så det ska nog fungera finfint.:beer:
Törs du åka med ett sånt där pappersinsatsbränslefilter?:hmmmm2:

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
50
Orsa
Gillar kylarslangen/locket ser ut som en brandslang =)
Verkligen inponerande bygge, riktigt skitfin vill jag säga =)

Robbbo

Välkänd medlem
22 jan 2006
1.578
0
16
Luleå
Hehe tackar alla!!

Ser fint ut!
Diskmaskinen: Efter lite mera forskande här borta så ska det finas som tips i en jänkebilstidning å dom tipsen brukar vara rätt så det ska nog fungera finfint.
Törs du åka med ett sånt där pappersinsatsbränslefilter?
Okey ja man kanske får ta och köpa sig en gammel diskmaskin och ha stationerad ute i garaget :)
Jorå pappersfilter åkte jag då hela förra sesången på och det funkade...
Dock tog bort det nu på grund tav plats brist :)

Är bulten verkligen av rätt material.
Jadå det är orginal bultar så det ska väl vara rätt matrial...........

Robbbo

Välkänd medlem
22 jan 2006
1.578
0
16
Luleå
Ja här kommer det :D

Synkning av gasare...

Prövmontering piper

Startad:D

Och här är min skotertokiga son Jonathan :D.....
Var och drog 2 lugna repor efter vägen och den får alldeles för mycket soppa.. safade lite för mycket kanske :D
Så nu blir det bestycka ner och koppla el....
Tyckte efter den där åkturen att topparna blev rätt varma och kalla kylare :roll: Kanske luft i sysstemet eller jag som bara är nojig :D
Hur kan man enkelt kolla så pumpen funkar?

Filmen håller jag på att ladda upp men det verkar ta tid att skicka en fil på 95mb till Tinypic.....