Varför 98oktan är på väg bort är till största delen beroende på sviktande försäljning samt lagkrav på förnyelsebart drivmedel..Så tankar alla 98oktan utav bara helvete så kommer den stanna.
Hur menar du nu?Men det är bra på sätt och vis, för då kommer kvallan på 98 att bli bättre i tankarna. För idag så har 98:an ofta mindre oktan än en 95 på samma mack.. Men det blir nog bättre när fler kommer att börja använda 98 till mer än bara skotern.
Det beror på att det kondenseras vatten, vatten ger högre cylindertryck och mer lätt spikatGammal 98 är inte lika spiktålig som färsk, iaf vad jag erfarat.
jo och då kmr du och gnida händerna och skratta rått... ;DE85 är jättebra om man kör fyrtaktsturbo, så inget ont som inte har något gott med sig. Förhoppningsvis innebär det att efterfrågan på turbomotorer ökar. ACE med turbo, någon? Alla tillverkare har ju minst en fyrtaktsvariant och det kanske bara blir en ytterligare spik i kistan för tvåtaktsmotorer.