När man har separat oljeblandning, alltså en behållare för tvåtakts olja och en pump som pumpar in oljan i insuget. Finns det absolut inget att oroa sig för vad det gäller E10.
Kör man oljeblandat i tanken kan man få bekymmer. Men högst osannolikt för att maskinen vibrerar så mycket att det blir blandat ändå. Är man osäker kan man pröva klotz original techniplate som håller sig flytande ner till minus 26 grader. KL-198 klarar minus 34 grader.
Vad det gäller effekt, håller jag med Bosst III. Ger det inget, med original bestyckningen i förgasaren. Men man kan gå upp ett steg i huvud munstycket, eller två. Vilket ger en aning mer effekt.
För att etanol funkar som metanol, motorn kan gå med bränsle överskott. Tvärt emot diesel motorn. Alltså med en höger inblandning av etanol kan man få ut mer effekt genom att man ger motorn med bränsle.
Givetvis ökar bränsle förbrukningen.
Vad det gäller priset på E10, är det svårt att sia om. Men på grund av Kadafis envishet har vi haft det högsta råoljepriset under detta århundrade. Trots att Libyen bara står för 10 % av världens olje behov. En annan sak är att Opec har ett beslut om att försöka hålla råoljepriset runt 100 dollar fatet. För att ha en hög avkastning.
För att åter komma till Libyen har världens ögon tittat på Japans naturkatastrof. Vilket har gjort att oron för Libyen har klingat av något.