Nya bensinen E10, ev. från första Maj.

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Jag skickade frågan :
Jag undrar hur lång lagring av besin i en dunk eller tank påverkar besinens egenskaper, går motorn lika bra eller tappar man effekt om bensinen har stått i en dunk eller tank ett halv år?
Till OK/Q8 och fick följande svar:

"Bensin som står i tätslutande kärl och med jämn temperatur kan lagerhållas i flera år. Problemet med lagring av bensin är dock att kärlet oftast inte är tätslutande t.ex en båttank/gräsklippartank/biltank. Då kan lite av det butan man har i bensinen dunsta av. Butanet är till för att man skall kunna få tillräckligt med gasblandning så att tändstiftet kan antända bensinen. Alltså, det som händer med "gammal" bensin är att motorn blir svårstartad och inget annat. Effekten påverkas ej.

Med vänlig hälsning

Per-Martin Roos
OK-Q8 AB
Teknisk Service & Utveckling
Det där kanske fungerar i teorin, men inte i praktiken iaf. Har varit med om MÅNGA turbo skotrar som går som en potta skit innan man fått he i ny soppa i tanken. Däremot har dom aldrig varit svårstartade.. :)
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Det är alkylatbensin. Värt att tänka på är att den INTE innehåller etanol, vilket gör att risken för ispropp vintertid är högst tänkbar vid viss väderlek.
 
C

CROA

För en vanlig Svensson med en Yamaha 600 så spelar det egentligen inte någon roll om man så pissar i tanken, de går lika kasst/bra ändå..

Men för oss som faktist har motorer som inte kan köras på B95, ännu värre E10 så vore det en skandal om B98 försvann.
Även nyare motorer E-tec 800, Liberty 800, Sugga 800 osv går ju bevisligen inte heller att köra på B95 utan att DET lampa eller liknande börjar larma.

Därav så SKA man tanka B98!

Den är dessutom billigare än B95 redan i dagsläget.

Idag kostar B98: 13,88kr/L
B95 kostar: 13,48kr/L

MEN B95 innehåller 5% etanol, vilket gör att ren 95oktanig bensin egentligen kostar 14,15kr/L..
Jag vet då inte med er men jag är då inte så dum att jag betalar mer för att någon ska späda ut mitt bränsle till de sämre.
 

Pr0x

Medlem
20 aug 2010
38
0
1
Larsmo
Har en kompis som har en yamaha rx warrior 1000 han tankade 95 E10 i misstag ( vi bor i finland ) och skotern gick inte alls bra bara sköt å hackade. själv har jag ju en gls 3600 å ja tankar 98 å motorn går ju bättre me den soppan så ja stör mej inte på 95:an... har inte prövat hur 2 taktarn går me 95:an men de behövs ju inte helller. de e ju lite surt att man inte kan tanka 95a mera men de e ju inte så mycke dyrare så egentligen e de ju bättre så...
 

Graesvik

Välkänd medlem
2 apr 2009
524
6
18
Boden
I nyskotern har jag kört på 98 hela tiden bara för att "vara säker". Men i bilen kör jag ju 95. Läste det här på volvos hemsida:

"De bilar som inte är E10-kompatibla är Volvo S40/V40 med bensinmotorn 1.8i GTD-motorn."

naturligtvis besitter jag denna bil med just denna motor....suck, någon som vet varför?
(om någon moderator tycker att det inte ska skrivas om bilar i denna tråd så kan dom ta bort inlägget)
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
(Den är direktinsprutad, dvs insprutningsmunstycket sitter direkt i förbränningsrummet, och då spelar det stor roll var bränsleblandningen antänds. Sprit och bensin har helt olika egenskaper med avseende på flampunkt, detonation osv och då hamnar bränslets antändning på fel ställe i förbränningsrummet vilket kan ge motorskador, särskilt vid belastning. Det är anledningen, även om "Svensson" sannolikt kan köra livet ut på E50 utan att märka andra bieffekter än svårare kallstarter, lite tunnare register och högre bränsleförbrukning. Vissa insprutningssystem kompenserar tillräckligt, andra gör det inte.)
 

stecka

Välkänd medlem
24 okt 2005
3.128
1
36
Jämtland,Lit
Har kalibrerat flex fuel motorer under flera år med etanol sensor inkopplad.

Kan väl uttrycka mig så här, det kunden inte vet har han inte ont av.

Enda gången jag sett bensin helt utan inblandning av etanol har varit på amerikansk bensin.

På svensk 95oktan kan det variera mellan 5-12% etanol beroende på var man tankar.

Mvh Marco

Å jag tror honom han är en pålitlig källa.
 

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
På svensk 95oktan kan det variera mellan 5-12% etanol beroende på var man tankar.

Mvh Marco

Å jag tror honom han är en pålitlig källa.
De stora kedjorna har upp till 5% inblandning, om din källa är så pålitlig som du påstår så sitter han på årets scoop..
 

stecka

Välkänd medlem
24 okt 2005
3.128
1
36
Jämtland,Lit
Möjligt är ju samma sak med e85 som är mkt lätt att kolla själv å de varierar kraftigt.

Här är ett test ifrån umeå trakten
Statoil Öbacka e82
Statoil Karlshöjd e80
Statoil Ersboda e77
Statoil Teg e75
Statoil Sandåkern e75
Ok Flyget e78
Ok Parkvägen e81
Ok Karlslid e83
Shell Teg e83
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Möjligt är ju samma sak med e85 som är mkt lätt att kolla själv å de varierar kraftigt.

Här är ett test ifrån umeå trakten
Statoil Öbacka e82
Statoil Karlshöjd e80
Statoil Ersboda e77
Statoil Teg e75
Statoil Sandåkern e75
Ok Flyget e78
Ok Parkvägen e81
Ok Karlslid e83
Shell Teg e83
Är det E85 det gäller så ligger ju alla på rätt sida om gränsen.
 

Wikstrom

Välkänd medlem
24 aug 2010
452
2
16
Boden
I början av år 2011 höjdes etanolhalten i 95-oktanig bensin i Finland för att biobränsleförpliktelserna för trafikbränslen ska uppfyllas. Ökad etanolhalt är ett sätt bland andra att tillgodose miljökraven i trafiken.

Mängden bioetanol i E10-bensin kan variera och vara högst 10 volymprocent. Alternativt kan E10-bensinen innehålla också eter eller andra alkoholer som bränsledirektivet tillåter. E10 passar för största delen av alla bilar i bruk (se E10-bensinens lämplighet för bilar) som använder 95-aktiv bensin.

Det kommer fortfarande att finnas åtminstone två tillgängliga bensinkvaliteter: 95-oktaniga 95 E10 och 98-oktaniga 98 E5. Den sistnämnda kan innehålla max. 5 volymprocent etanol. Den passar för motorer som inte kan använda den nya E10-bensinen. Finlands bilpark är så gammal att bensin som innehåller max. 5 volymprocent etanol ska finnas tillgänglig många år framöver. Den dras inte bort från marknaden år 2013 trots att sådana uppgifter förekommit.

Bestämmelserna om distributionen av biobränslen i Finland innebär inte automatiskt att det i snabb takt införs ännu högre etanolhalter i bensin.



Är det någon som faktiskt läser vad som är skrivet? med undantag för Hjulboggie rules som har huvudet på skaft redan från början

För övrigt verkar många här inne helt tokiga i Oktantal, då kan jag meddela att E85 har 104 i oktantal i E75 är det sänkt till 99.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Jag har kört på 50% E85 i min gamla förgasarbil från 1968. Det gick alldeles utmärkt, men den behövde lite mer choke vid start och var lite mer kraftlös genom hela registret. Ändrade ingenting i tändning eller förgasarbestyckning.

En annan gammal bil jag hade (Från 1990 med monopointinsprutning) klarade 100% E85 efter tre tankar med succesivt höjd inblandning. Där fanns det utrymme för att mata på med mer bränsle och ECU (datorn) klarade av att hantera skillnaden i förbränning via signal från lambdasonden. Den gick alldeles utmärkt och drog inte ens särskilt mycket mer bränsle. Men jag skulle inte drömma om att belasta den till 100% heller (enkelt med en bil).

På en tvåtaktare är ju blandningsförhållandet mer kritiskt eftersom bränslet både smörjer och kyler. Att bränslet skulle innehålla ytterligare 5% Etanol ser jag som på gränsen till försumbart, men det är ju bara att hålla koll på stiften och i värsta fall bestycka om precis som vanligt. EFI klarar sig förstås bättre. Vatten i bränslet blir snarare ett MINDRE problem då etanolen binder vattnet (därav K-sprit), likaså detonationer (spikningar) eftersom etanol håller högre oktanhalt (motståndskraft mot detonation/spikning).

Slutsatsen blir då att alla kan ta det fullständigt lugnt och har man en motor som ligger på mycket högt effektuttag eller åker under förhållanden som innebär minskade marginaler för bestyckningen så håller man koll på stiften och bestyckar om ifall det visar sig nödvändigt. På samma sätt som man redan gör idag hoppas jag, när temperaturen går från -25 till +5 grader.... eller?