NyPro - Pro Rmk Nytro + lite annat

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Adaptern monterad.

Så här ska styrstången lagras istället för med överfallen i plast.

Stekt fast tappen på en plåtbit.

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Min photobucket app strular och stänger ner sig och då stänger browsern också så mina inlägg försvinner innan jag hunnit posta dom. Lagomt kul när man skriver ett långt inlägg på mobilen. Det är därför jag postat fler mindre inlägg.

En bild på hur styrvinkeln blir, betydligt mer upprätt än på Nytron.

robe

Välkänd medlem
23 nov 2008
145
0
16
gällivare
Tyckte hullingarna på adaptern såg lite små ut. Du är inte orolig att bränsleslangen lossnar? Kanske är liten risk men blir en fin brasa om den lossnar:/

morris

Välkänd medlem
1 jan 2000
567
3
16
Gällivare
Borde snarare vara slutande. =)
Och då dom skriver att den även funkar att använda som knapp för lustgas injektion så vore det väldigt oväntat om dom var brytande. Blir inge bra om man får kabelbrott isf. =)
Haha, total tankevurpa :)
Den sluter.

mr-norberg

Välkänd medlem
29 nov 2011
438
0
16
Jag skulle även montera ett sånt här kit OFT Racing's Moto-R Kill w/ Jacobson Roll-over Valve *NYTRO* så inte oljan rinner ur motorn om du rullar den :)
Monterade det på mitt förra bygge och jag ångrar inte en sekund då ventilen stänger från oljetanken när du drar i snöret samtidigt som motorn stannar.

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Tyckte hullingarna på adaptern såg lite små ut. Du är inte orolig att bränsleslangen lossnar? Kanske är liten risk men blir en fin brasa om den lossnar:/
Borde funka då den har överdimension, men nu gjorde du mig orolig så jag ska nog fixa till det ändå :)

Haha, total tankevurpa :)
Den sluter.
Typiskt, då funkar det inte.

Jag skulle även montera ett sånt här kit OFT Racing's Moto-R Kill w/ Jacobson Roll-over Valve *NYTRO* så inte oljan rinner ur motorn om du rullar den :)
Monterade det på mitt förra bygge och jag ångrar inte en sekund då ventilen stänger från oljetanken när du drar i snöret samtidigt som motorn stannar.
Vill inte ha en massa extra elboxar och prylar som kan strula, en del har haft problem med ROV:en.

Fick ingen tid över igår så det blev inget skruvande men nu ska jag ut och mixtra lite.

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Tillverkade ett fäste/förstärkning/mätarfäste idag.

Placeringen av mätaren är inpassad för att kunna plocka av huven och för max styrutslag så det går inte att ändra på åt något håll, jag hade gärna haft den lite lägre ner men den ligger bra i siktfältet.
Jag fick även ett fint utrymme framför och bakom styrstången för gasvajer och bromsslang.

Nu kan man alltså plocka av huven utan ett enda verktyg och man har ingen kabel att koppla ur.

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Idag fick jag ett urblåst Biltema slipon (har suttit på en Nytro)

Ytterdiametern är perfekt för stället den ska monteras på.

Original har dom en strypning i änden som går ner till 31mm, jag tror det är orsaken till att dom blåser sönder (har hört att det hänt för andra också).

Tycker ni jag ska gå upp i dimension på det perforerade röret också det är 39mm invändigt eller tror ni det funkar om jag kör samma hela vägen ut ?

Freddson

Välkänd medlem
6 mar 2009
1.018
0
36
Vaplan
Vad menar du med att blåsa sönder??
Vad e de som går sönder?? Sitter en liknande slipon på min.

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Vad menar du med att blåsa sönder??
Vad e de som går sönder?? Sitter en liknande slipon på min.
Bakstycket slits bort. Du ser på bilden där nitarna suttit där är det bortslitet.
Vad har du för innerdiameter på utblåset ? Är det en Biltema du har ?

Jag bara spekulerar i att den är för trång,

westermark

Välkänd medlem
8 mar 2009
708
0
16
Skeå
Om du kör samma diameter hela vägen så bör det inte bli så högt tryck mot bakstycket, kanske beroende på hur hårt du packar den sen också?

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Jag provar med samma diameter rakt igenom. Det kan ju också vara kalle anka kvalle på grejerna. Just detta slipon har varit monterat som ett "under tunnel" system och då tar det nog en hel del mekaniskt stryk dessutom.
Är det någon som har koll på vad tex. Mcx dämpare har för innerdiameter ?
Eller vad det är för innerdimension på röret ut från orginal ljuddämpare på Nytro ?

Freddson

Välkänd medlem
6 mar 2009
1.018
0
36
Vaplan
Jaha se på fan,vet int vart den kommer ifrån men väldigt likt den du har,ska mäta utelåst på den,
Kan mäta imorrn om ingen annan hinner före,på orginaldämparen.

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Inpassning av fäste på styrstag.

Och en motsvarande på pitman armen.

Kortar av staget.

Och gängar det (ett tips är att korta av sidan som är högergängad så slipper du jaga en vänstergängad tapp).

Med staget avkortat och fästena punktade på plats provad jag styrningen med framvagnen upphissad, jag fick slipa ner styrstoppen lite på styrstången för den var lite snålt tilltagen.

När jag sett att allt funkade helsvetsade jag båda fästena samt kapade bort orginalfästet på pitman armen.

Klart.

Fullt styrutslag åt vänster, där ser man frigången till fästet för Catch tanken.
(undrar ni varför skruvarna till fästet för Catch tanken ser ut som en vindögd åsna beror det på att jag använde ett befintligt hål som hade lite dålig vinkel och borrade ett nytt med rätt vinkel)

Freddson

Välkänd medlem
6 mar 2009
1.018
0
36
Vaplan
41mm e utblåset på nytrodämparn,dock sitter det som en tratt oxå iröret,skulle tro att det är noise killer.
Kanon snyggt jobb ialf,ska bli kul att se å höra när.den blir klar.

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
41mm e utblåset på nytrodämparn,dock sitter det som en tratt oxå iröret,skulle tro att det är noise killer.
Kanon snyggt jobb ialf,ska bli kul att se å höra när.den blir klar.

Tack !
Jag börjar vara lite sugen att starta upp nu, nu snöar det ju till och med.
Är det orginalet eller ditt slipon du menar?

Jag var tvungen att göra lite bättre "hullingar" på min fuel rail adapter för att slippa tänka på det :)
Jag fick göra en redneck svarvning då jag tyvärr inte har en svarv.

Byarno

Välkänd medlem
6 mar 2008
674
0
16
46
Piteå
m.facebook.com
Snyggt jobbat. Snart dax å hälsa på dig ser jag. Jag å simon är uppe å pumpar snö om dagarna nu, ganska skönt att få lite vinter.

Gott nytt byggår :)