Nytro MTX, mindre renoveringar/förbättrningar efter 1970 mils körning

Johnerik

Medlem
29 apr 2023
28
32
13
45
Hudiksvall
Jag funderar på om de vanliga klapperljudet som är på alla dessa motorer på tomg dvs glapp i splinesen mellan variator och vevaxel har glappat upp sig ännu mer? De vanliga klappret går normalt över såfort remmen slår till så de blir belastning. Funderar därför högt om de glappat upp sig enormt så de hörs även vid lätt belastning .Man gör normalt inget åt klapper vid tomg för limmar man spinesen som vissa gör blir de otrevliga följdfel som ramlager som tar skada. Testa vrida primärvariatiorn mot och medsols och känn om glappet är enormt. De ska glappa en hel del org men som den låter lär de va enormt mycket.Jämför med annan maskin är såklart bäst.
Enda fix man får göra åt de glappet är att svetsa på splinesen typ små loppor som man sedan slipar in så variatorn går på relt lätt. De får va lite glapp men minsta möjliga för svetslopporna är mjukare än axeln så de smids upp fort om man inte gör sugpassning.
Om missljudet kom plötsligt lär de va viktarmsbussningar som ärf slut.
Tack för att du tagit dig tid att svara. Ska jämföra glappen på splines med en kompis nytro men tycker inte det glappar mycket där. Litet glapp finns men ”känns” rimligt.
Ska jämföra viktarmsbussningarna med den andra primären.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.720
834
113
Kramfors
Om de inte bara är vikterna som slramlar så kan de va mer allvarligt som lagret som sitter mella vevaxel och variator ,de är väl upplagrat i kåpan antar jag? De lagret brukar lämna in då man limmat splinesen som ex.Jag har läst om flera som fått problem med det lagret redan under 1000 mil så de kan säkert lämna in vid 2700 mil utan lim.
Nr 15 på sprängskissen om du kollar yamaha reservdelslista vevaxeldelar.
Här har du en länk till forum där de visar rasat lager. Komplett från yamaha är de dyrt ca 5000kr så om de är fel på lagret får man hoppas de går byta bara lagret och hitta annat lager!
Om du inte kollat de lagret på några hundra mil så ta loss primären och kåpan o sprätta lös tätningen på lagret. Då lär du se om lagret ser ok ut samt att de är fett i lagret. Om de är lite fett så köp Aeroshell 22 som rek till brp motorernas ramlager för de är lika bra som de svindyra Isoflex brp fettet fast 10ggr billigare.
 
Last edited:
Reactions: Johnerik

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.720
834
113
Kramfors
Jag läste i usa tråden att de går få tag på löst lager från någ firma de länkade till men de är lite jobba att pressa lös och ihop såklart.Om du river lös den där axeln med lagret så tänk på att den måste in på samma splines du tog lös den från vevaxeln annars blir de feltiming mot pulsgivaren som läser mot axeln eller drevet. De kan myckert väl tänkas yamaha har gjort så att de bara går att få på splinesen i rätt läge genom att göra spår i axel o vevaxel så de inte går tima fel, de är mest troligt och vanligt i likn konstruktioner. Om du måste pressa lös drevet som picuppen läser emot så måste den pressas in exakt rätt vridmässigt såklart. Även där kan yamaha gort felsäkert men jag är rädd att de inte brytt sig där för de räknar med att folk köper komplett lager drevaxel. Märk för själv hur de är ihoppressat för säkerhet skull inna du tar isär något.
 
Reactions: Johnerik

Johnerik

Medlem
29 apr 2023
28
32
13
45
Hudiksvall
Hade nya rullar och bussningar till primären hemma så bytte dem. Finner inget överdrivet glapp i viktarmarna. Hittade även att popnitar till plåten/fästet till remskyddet satt löst och skallrade, borrade ur och popnitade igen. Det gjorde ändå ingen skillnad på ljudet.
På en väg som är halkig testade jag att hålla gasen konstant medan jag bromsade för att låsa mattan, då försvinner ljudet. Det tyder nog ändå på sekundär och bakom.
Kollade växellådsoljan direkt efter körning och den finns det gott om metall i. 25mil körning och den ser ut så här… :-(
I dag river vi för att se vad som hittas innanför kåpan.

30457

30456
 
Last edited:

Johnerik

Medlem
29 apr 2023
28
32
13
45
Hudiksvall
Det såg inte så hemskt ut som jag trodde. Anledningen till metallsoppan verkar vara att ett eller båda nållager på axeln, där de två mindre kugghjulen sitter, tidigare rasat och de är utbytt men man har inte städat efter sig. Kvar på många ställen låg rester av avhuggna rullar/nålar. Klart att sådant tuggas sönder med tiden och mals ned och färgar oljan.
Inte bra för kvarvarande lager förstås. De båda lager som sitter i gaveln/kåpan är dåliga och nu urtagen för byte. Frågande om det verkligen ska vara täta lager här inne i oljan, borde vara öppna lager. Det övre var öppet mot oljan men stängt mot packboxen innanför. Då får knappast packboxen smorning.
Nya lager får bli helt öppna så oljan kommer åt kan jag tycka?

Hoppas det räcker så för säsongen, till våren kan övriga lager bytas med allt annat som ska göras. Resterande lager verkar vara i OK skick för att klara vintern utan problem.
Blir några täta oljebyten efter detta för att skölja rent ordentligt och se hur oljan ser ut.

30458

30459

30460
 
Reactions: stefanoland

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.720
834
113
Kramfors
Uteslut inte lagret bakom primärvariatorn för de kan bli tystare iom att du bromsar fast den eller belastar med tyngre före. Men vi hoppas oljudet kom från drevhuset men jag är skeptisk såvida inte kedjan va tokslak?
 
Reactions: Johnerik

Johnerik

Medlem
29 apr 2023
28
32
13
45
Hudiksvall
Uteslut inte lagret bakom primärvariatorn för de kan bli tystare iom att du bromsar fast den eller belastar med tyngre före. Men vi hoppas oljudet kom från drevhuset men jag är skeptisk såvida inte kedjan va tokslak?
Jag tar en koll på det om detta ljud fortsätter. Tack för alla tips!
 

Johnerik

Medlem
29 apr 2023
28
32
13
45
Hudiksvall
Rengjort och monterat

30472

22/40kuggar, verkar vara standard på MTX 2008 och det har jag här också. Kedjespännaren får röra på sig ganska långt här. Hur har det sett ut på era?

30473

Nya SKF-lager.
Det mindre 6205 2RS
Det större 6007 2RS
Båda dessa är tätad men jag plockade bort ringarna.

30474
Då är växellådan hopmonterat igen och olja påfylld.
Utöver detta såg jag att främre kylaren i tunneln satt löst. Bytte 6st popnitar där också… den skramlade en hel del.

I morgon torsdag ska det testas
 
Last edited:

Johnerik

Medlem
29 apr 2023
28
32
13
45
Hudiksvall
Två mil körde ikväll och växellådsoljan ser bra ut men ljudet är kvar … :) Får planera för att riva bort primären och kontrollera lagret innanför men det blir nog först efter helgerna. Behöver hinna åka lite också.

Kan en Sidewinder-primär passa rakt av på en Nytro? Jag tänker att en fräsch sådan är anpassad för 200+hästar. Just nu sitter en variator från en XTX på denna, troligen standard. MCX-kittet behöver nog tyngre vikter på primären. Kanske kan man komma åt det och få en fräsch primär från en Sidewinder?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.720
834
113
Kramfors
Jag misstänkte att ljudet skulle va kvar men kör inte en meter till för du kan skada vevaxeln bigtime om kullaret är väck!!
 
Reactions: Johnerik

Johnerik

Medlem
29 apr 2023
28
32
13
45
Hudiksvall
Har kontrollerat lager innanför sekundären, behövde fettas om.
Har nu rivit bort primären och lagret innanför var också torrt med en aning vatten i. Swedol har SKF 6307 2RS1 som ska matcha både för temperaturer och ”större lagerglapp än normalt” som C3 betyder. Nu inhandlat.

Börjar riva i eftermiddag!

30483

30484
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.720
834
113
Kramfors
Fick du ta i lagret bakom primären så enkelt men de va inte helt väck bara torrt?
Hum om de inte va allvarligt trasigt så lär den inte bli tyst efter de lagerbytet heller men vi håller tummarna.
Beskriv hur svårt de är att byta de lagret för yamaha säljer ju inget löst lager så de lär va lite mixter att byta det.
 
Reactions: Johnerik

Johnerik

Medlem
29 apr 2023
28
32
13
45
Hudiksvall
30485

30486

Börjar med att pressa av huset från lagret och därefter pressade jag på samma sätt av lagret från axeln.

30488

30487

Splinesen går inte att sätta fel då en av dem är grundare:

30489

en bild in på vevaxeln också:

30490

Lagret har legat i frysen några timmar och huset värmde jag med gasol några minuter. Lagret nästan ramlade i, fick slå en gång på det med en brädbit emellan.
Nu ska lager och lagerhus monteras på axeln. Axeln ligger i frysen och lagret i ugnen på 125grader. :)

30491
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.720
834
113
Kramfors
Kanobra med bilder och hur man gör de såg ju normaljäkligt ut. Men bilden på vevaxeln fattar jag inte de är ju ett kullager längst ut i blocket ser de ut som? 4 taktare har ju glidlagrade ramlager så de borde inte va ett kullager där om inte klumpen du håller på med har två lager en i vaje ände av axelklumpen? Jag ser bara glidlager i blocket och ett lager i axelklumpen du bytt lager på. Jag kollade sprängsskiss nr 15 i länke. De är något jag missar förstår jag.
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.720
834
113
Kramfors
Nu fattar jag då jag kollade på en 2014 Nytro vs en 08 tidigare. Man har uppdat med ett extra kullasger längst ut på vevaxeln.Då får du hoppas de kullasgret är bra men de såg bra ut ppå bild ivf.De är nog svårt till omöjligt att byta utan total rivning av motorn. Nr 19 på nyare motorn ser man lagret. När kom de extra lagret viken årsmodell har du?
 

Johnerik

Medlem
29 apr 2023
28
32
13
45
Hudiksvall
Stubaxeln -18grader och lager och lagerhus +125grader gjorde att det bara var att släppa ned lagret på axeln. Det är häftigt vad temperaturskillnader gör.
30494

30495

30496

30497

Monterat!

Den gamla primärvariatorn monterades nu tillfälligt för test och efter provkörning är ljudet nu annorlunda. Det är definitivt inte samma rassel/skrammel utan mer det vanliga ”klack-klack” ljudet som hörs på tomgång på dessa.
Det kan ha varit lagret men tror ändå det här ljudet kom från primären i slutändan. Behöver således åtgärda det, kanske leta en färdig direkt som är fräsch och påviktad/justerbar skulle vara bra.

Men nu blir det åka av några dagar!
 
Reactions: suregom

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.720
834
113
Kramfors
Ja du har nog rätt att de va primären som skrammlade mest. Renovera de som är dåligt på variatorn de behöver inte bli dyrt byt om de bara är vikterna som rör sig axiellt som jag tror. De kan skaka axiellt trots nya bussningar. Min Pro rmk har slitit ner aluminiumet på bara 500 mil men de shimsar man enkelt med tunna plåtshims du klipper till själv eller som jag som tillverkar den av armerad epoxylaminatskivor typ liknade reedvebntilers material.Du kan tom ta reedblad. Jag har 0,3mm 0,5mm 1 expoylamminat skivor jag klipper till shims i takt med att de slit men jag skulle rek tunn plåt för de håller längre. Jo just Kompisarens Yamaha Rage turbo som har samma motor som dig fick detta onormalt höga klapper och då shimsade vi in vikterna så de gick trögt och då försvann de extra klappret.Den hade bara gått 700 mil och va allvarligt sliten i aluminiumet så vikterna rörde sig närmare typ 1mm axiellt. Jag har nog 1mm glapp på mina pro rmk också .Kolla även så inte korset klapprar vridmässigt mot rörliga skivan för då är plastknapparna slut men köp inga piratknappar för de håller dåligt, shimsa hellre ut de slitna så funkar de lika bra som nya dyra knappar.
 
Last edited:
Reactions: Johnerik

Johnerik

Medlem
29 apr 2023
28
32
13
45
Hudiksvall
Genomgång sekundär (en ytterligare annan jag fått tag i) och vänder plattan då det börjat bli gropar i den och räcker inte det byts bultarna också.

30591

Har även rivit växellådan igen. Det är fortfarande ganska mycket metall i oljan efter tre byten. Har beställt nya nållager och axel till backdreven. Passar även på att dreva ned två kugg på övre drevet samt en kedja med 68länkar mot nuvarande 70.

70 tycks vara standard för utväxling 22/40
68 tycks passa för utväxling 20/40 som det nu blir.

30592
 
Reactions: Startgas1