Nytro XTX 2011

Mhjax

Välkänd medlem
27 mar 2005
630
0
16
Sugen på att byta, men rädd för 4takt.

Skulle uppskatta lite ris o ros om Nytro XTX -11!

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Tja!

Vad är det du är rädd för med 4 takt ?
jag har haft en nytro rtx se ! och den är en tokgrym ledsmiskare som alltid startar och går perfa !
Dom känns väldigt lätta trots att dom inte är det på pappret :).
och xtx lär ju funka hyffsat utanför leden oxå !

trogen

Välkänd medlem
17 dec 2008
400
0
16
43
Borlänge/Tjärnvallen
Har åkt 87 mil med min, och tycker den har fungerat riktigt bra både på led och utanför.. Har gjort lite ändringar/tillbehör på min så som OFT relocator(styrstången blir mer upprätt), 12v uttag, isrivare, tankväska(för att kunna ha någon form av förvaring) Ska även montera på en extradunk på tunneln då man inte kommer nog långt på 28L som tanken rymmer ;(. Det största minuset är väl rasslet från variatorn... dock ska det ju vara så..

rickyrickardo

Välkänd medlem
28 feb 2008
1.158
1
38
Boden
Remmarna håller, drar lite bränsle och ingen oljelukt. plus du behöver bara fylla på olja en gång per säsong, tror det är 400 mil man kan köra med den annars.
Negativt är väl att yamaha lätt går upp på en skida, jag tycker det är bekvämt genom att jag inte "pumpar led" utan kör i djupsnö.
sen har jag för mig 11an har smalare fotsteg, är lite högre, annan attackvinkel och har 44as matta standard numera.
en 4taktare kan vara lite ovanlig att köra i början genom att dom motorbromsar kraftigt plus har ett helt annat "kick" i sig, dom motsvarar nästan en 800 nu istället för en 600 som vectorn gjorde.

Mr_Ed

Välkänd medlem
2 mar 2008
358
0
16
Jag har precis skaffat mig en 2010a o ångrar mig inte en sekund går hur bra som helst efter led o funkar riktigt bra utanför oxå.

Eliminator

Välkänd medlem
6 feb 2006
1.120
0
36
Sundsvall
Jag har xtx -09

+
Ingen röklukt, övergripande bra kvalité, säker motor, bra bränsleförbrukning, trevlig körställning och dyna, känns smidigare än vad vågen visar
-
Dåligt genomsläpp för snö i fotsteg, ryckig vid smygning, 28l tank, ingen förvaring, vikten då man väl har kört fast

Många av minusen är billiga att modifiera bort om man vill det... sedan finns ju alltid turbo om man inte skulle nöja sig med 130hk

XTX Turbo

Välkänd medlem
22 okt 2009
274
2
16
Kör XTX-09 med Mcx turbo och 270 Hästar och det skotern gör bra det gör den så JÄVULUSISKT BRA...
550 mil på mätaren och har skjutit 2 remmar.
+ Ledegenskaper
+ Motor kvalite
+ Tack vare turbon (otroligt ax, grymm i lössnö, maffigt ljud.)
+ mm, mm

- Dålig kvalité på framvagns bussningarna.
- Tung om du kör fast.(går nästan inte med turbo)
- Dåligt med förvarningsmöjligheter.
- Svår att skrååka med om det är trångt och utför.

Mhjax

Välkänd medlem
27 mar 2005
630
0
16
Ja, det låter ju onekligen bra, ja det är en 2011 som är intressant i sådant fall, men då är ju fråga.. Hur står sig en nytro mot en Renegade 800, Xtrim eller en Switchback? Nytron har tilltalat mig av någon anleding ända sedan den kom, och nu iår finns en vettig maskin enligt med 44 matta och nonslip så man slipper börja med att kosta på den en 10tsk.

Jag skulle ju som sagt gäärna vilja prova en men det är ju inte bara att få tag på en :)

rickyrickardo

Välkänd medlem
28 feb 2008
1.158
1
38
Boden
fotstegen ska vara ändrade på 11erna. finns delar till framvagnen, ändå billiga saker om du jämför med remmar *host*
nytron är som en 800, man kan väl jämföra den med en crossfire 800 om du tävlar mot varann...
när du kör märker du inte av vikten på 4 taktare. utan det är när du sitter som folk säger.. så kör inte fast:D

Tror det finns en blå i kalix.
en på ntc data och fritid, den tänker jag ta, eller så ska heds bygga om en rtx till xtx men känns som att man tappar värdet på den då.
finns det någon söderut så köp en, dom har tagit in väldigt många i år men alla är slutsålda. xtx med 44as matta gör väldigt mycket.
det finns att sätta på en "trail" tank för 39 liter, finns även en avgasböj att sätta om man vill ha ryggsäck med sig osv.
dom satte en 28 liters tank och tjänade "20kg" på det sättet.

det du märker med yamahas skotrar är ju att dom håller ihop bättre, känns mer kvalite och vibrerar inte lika mycket. dock så kan dom vara ganska hetsiga på gasen när man ska smyga iväg osv.

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
4t har sina fördelar, men oftast är det sämre fram komlighet jämfört med 2t maskinerna. Dock så lär du ju slippa allt vad som helter kolvbyte osv. E-tec verkar ju helt suveränt onekligen. Enda som är irriterande med 4T enligt min mening är vikten. Men så hade jag ju en RX'1a innan... Phazern ska vi inte prata om sämre maskin får man leta efter. Har dock inte kört nytron men misstänker att dom kan ha lyckats bra med den. När man pratar fjädring så har jag inte kört nån som är bättre än Lynx..
Iaf på dålig led, komfort är en annan femma. Allt handlar ju om vart och hur man kör samt vad man ska ha maskinen till.

Mhjax

Välkänd medlem
27 mar 2005
630
0
16
Yes, allt handlar som sagt om vad man skall ha den till hur man kör osv, Jag åker helt ärligt inte extremt, jag åker rätt mkt oplogad väg/stig samt en del surradens på skogen, kmr jag iväg så blir de en del led också. Jag innbillar mig att Nytro XTX kan va nått för mig och jag hatar rappliga knappar osv. Men ja vill kunna bryta runt den lite i snön utan att häva ihjäl mig, och kunna ta en tur själv o inte avstå hinder eller liknande på grnd av att de kör fast.

Det enda är nog att köpa en och uterdera senare.. Kan bli fiasko eller succé?

lerling

Välkänd medlem
21 jan 2007
595
0
16
kiruna
har haft en yamaha 4-takt och det hände en sak som gjorde att jag aldrig kommer köpa en sån, men var otroligt nöjd med den annars, köpte nu en etec 600 för att testa och den går lika bra som en 4-takt, men om du ska köpa så skaffa en nytro xtx eller en renegade x-trim etec, du kommer bli nöjd oavsett vilken du tar !

Honung

Välkänd medlem
26 feb 2007
728
2
18
Östersund
Lite nyfiken på vad som är ändrat på fotstegen på xtx 11:an mot 9-10? Jag tittade på en 11:a i butik förra veckan och kan inte se nån skillnad mot min 09:a.

Honung

Välkänd medlem
26 feb 2007
728
2
18
Östersund
Xtxen och rtx se fick de nya fotstegen 09, mtx fick dom -10, så på årets modell borde de vara lika på alla
Jo det har jag koll på men någon skrev att de var ändrade till 2011 och vad jag vet är xtx i stort oförändrad från första årsmodellen 09 till årets förutom att de i år säljs med 44a och nonslip+ att från 10an går det att byta lagren i boggie hjulen,går ej på 09 då det är gjutna hjul på dem. Jag kan ha missat någon men i stort är det inga förändringar på xtx sen 09.

Har för övrigt bara gott att säga om denna maskin men den blir ännu bättre om man moddar den lite, jag åker 3:edje säsongen på den och det har aldrig hänt förut då jag brukar byta varje/varannat år.

Last edited:

rickyrickardo

Välkänd medlem
28 feb 2008
1.158
1
38
Boden
Hur funkar skidorna på nytron? Funderar om man skulle beställa SLP från ebay på direkten eller funkar original? tänkte för snö åkningen, kommer inte bara vara efter leden så

Eliminator

Välkänd medlem
6 feb 2006
1.120
0
36
Sundsvall
Jag tycker inte att det känns motiverat att slanta upp 4000+ för nya skidor när original funkar så pass bra, finns andra saker som jag tror ger mer körbarhet för pengarna!