Nytro XTX 2011

Mhjax

Välkänd medlem
27 mar 2005
630
0
16
Nu lyfter jag tråden lite då det är mycket mycket nära nu att jag slår till, har sålt den min gamla F8a och en nytro xtx av 2011 årsmodell som är aktuell, tror jag..
Jag måste testa den för att veta hur den är, har alltid gillat den sedan den kom och iår känns den komplett, då till frågorna...

Hur funkar en XTX att åka två på?? Touringkör ju emllan åt med frun så hon skall bli nöjd med (Sitter oftast bak och har någon öl med) :) Men hur är dem att åka två på funkar det?
Vad är bra om ja kan snika mig med vid ett köp? Bukplas? Rem? va mer kan man behöva?? Det där ofr förstår jag mig inte på riktigt i praktiken så de får nog vänta... vad men kan man behöva?? Förutom 140tsk på banken? ;)

Höör gärna av er..
Skall ringa runt i morgon o kolla va som finns inom närområdet.. Abris, bjävlerud osv :)

johlid

Välkänd medlem
19 jan 2011
155
2
18
umeå
bestälde en 11as xtxt i dag! burlin motor i skelefteå släppte en för 133700 med drag och bukplast! hämtar den på lördagmorgon! kommer inte att kunna sova en blund innan dess!

testade en på provkörning utanför umeå i lördags! gick som en dröm! både med och utan frugan! det fanns aldrig något val*S*

//johan

Mhjax

Välkänd medlem
27 mar 2005
630
0
16
Ok, bra med ett pris också.. då har man lite att jämföra med och hota med ;)

Mhjax

Välkänd medlem
27 mar 2005
630
0
16
Har ringt runt till de flesta inom en radie som ja kan tänka mig att åka, de diffar väldigt mycket på priserna må ja säga, dyrast va 138,000 med bukplast och billigast 130,000 med bukplast. Detta är på telefon så sista ordet är ju inte sagt!!

ypis

Medlem
26 jan 2010
28
0
1
frösön
Jag är också inne på att byta till en xtx men är lite tveksam till hur den är i lös snö, jag fattar att det inte är nån freeride men funkar
den hyfsat så är jag nöjd. Är det stor skillnad mot en mtx ?

johlid

Välkänd medlem
19 jan 2011
155
2
18
umeå
Har iochförsig bara kört 30 mil med min ännu! Men den går helt suveränt i snön med tanke på att den är som en kort på leden! Helt underbar att surfa på i pudret med! Har inte satt fast den ännu oc då har jag verkligen kört där jag tvivlat att det skulle gå? Fungerar med pulkan efter oxå! Tror inte man blir lyckligare av en mtx om man inte bara kör ospårat!

//johan

rickyrickardo

Välkänd medlem
28 feb 2008
1.158
1
38
Boden
Jo nå funkar den i snö. Min är dock en förlängd rtx se till en xtx, så har bättre dämpare... dock så bytte jag till yamahas nya mountain skidor för rtx skidorna är ganska smala...plus ganska mycke mer utrustning-.. Betalade ungefär vad en xtx kostar...

Widde

Aktiv medlem
5 dec 2009
64
0
6
Gävle
XTX 2011 som tråden handlar om har flera förändringar mot när den kom 2009.

Den har ett elektroniskt system som heter E.B.R.S och som motverkar det värsta motorbromsen vilket är grymt skönt när man leker då man slipper flyga över styret när man släpper/tappar gasen.

Den har nya fotsteg som har större hål, en avsmalnande konstruktion och som är mer vinklade uppåt.

Den har hjul med utbytbara lager.

Sen är jag osäker på när de gjorde om tunneln men -11an XTX väger 1 kg mindre än tex -08ans RTX, visst bara ett kg men den är ju längre så.

44-matta ska vara original matta numera på XTXn som jag förstår.

Jag har kört ca 30mil med min XTX -11 och är toknöjd! Hade SLP PP på min gamla RTX men gillar XTX skidorna bättre än SLP PP då de är bredare och framför allt framtill vilket göra att det inte kastas upp så mycket snö mot föraren. Har höjt styret 1" och funderar på relocator kit, sitter en eftermarknadspipa på också så att den får sjunga ut ordentligt också :) Annars saknar jag bara bukskydd/flyt-platt och en tankväska.
Körde 12 mil i lördags med blandad körning och förbrukningen blev 1.68 liter/milen, inte illa. Att försäkringen dessutom gick att få billigare än den gamle RTX -08an var ju bara trevligt.

Den går utmärkt att åka två på om man vill då man sitter högt och har en rätt lång dyna att sitta på, sen om den är gjord för det vette tusan.

johlid

Välkänd medlem
19 jan 2011
155
2
18
umeå
Jag kan ju oxå tillägga att min har snittat ca 1.7 under mina dryga 30 mil då har jag dragit pulkan ca 5 mil kört väldigt mycket lössnö och bogserat ungarna på bobbarna och skrana samt att den har fått gå på tomgång ca 10-15 min vid varje nydagsstart! Lovar gott för framtiden då den ännu inte är inkört och tillnött ordentligt! Säljaren pratats om ca2l/milen under inkörningen! Sedan 1.3! Blir spännande att testa tomskoter längs led e första servcie......

//johan

Johnsson

Medlem
9 jan 2011
42
0
1
Luleå
Kan säga att det är en jäkla skillnad med oft relocator satte det på min och med den behöver man inte höja styret ytterligare och jag är då 190cm lång, har också satt betterboards och dom fungerar riktigt bra, fotstegen blev betydligt styvare och riktigt bra snö genom släpp, har kört 35 mil med min och även med turbo så ligger jag på 1,85 l/mil vid blandad och 3l/mil vid hårdare körning helt klart godkänt.

Mhjax

Välkänd medlem
27 mar 2005
630
0
16
Det stämmer bra, flyttar fram den 6grader. Jag har iallafall köpt en Nytro XTX -11 för alla som undrar :) Otroligt nöjd med den bara hunnit avverka 10mil med den dock!

Schlorven

Välkänd medlem
4 feb 2008
378
1
18
Jag har hunnit 102 mil med min. OFT relocator flyttar fram styret 6-8cm, blir mot överkanten av "hålet" där kablarna kommer upp, riktigt skönt när man ska burka.
Dämparna är lite så där, ska chimsa om mina....
Har inte bytt rem än.
Vet inte vad snittförbrukningen har varit, men på 3 mil har jag fått igenom 10.25l, detta var med 90% full gas och 1-1,2m snö.
Jag köpte det smalare bukskyddet, är dock sugen att slå till på den breda, detta för att jag inbillar mig att skotern flyterbättre i snön.
2kuggar nerdrevning och ulmerracing V-kitt har jag också monterat, och det blev skillnad

trogen

Välkänd medlem
17 dec 2008
400
0
16
43
Borlänge/Tjärnvallen
Jag har kört 190mil med min. Remmen ser ny ut fortfarande. Även jag har OFT relocator och är nöjd som tusan med det. Har bytt till en mjukare fjäder så man kan smyga iväg samt köra sakta utan att det "hugger i". Det enda jag stör mig på är rasslet i variatorn... tycker det har tilltagit dom sista 100milen... Nästa år blir det 51 matta och 270hk mcx