Nytro XTX 2011

Phyxius

Välkänd medlem
2 jan 2007
380
1
16
Västerbotten
Jag körde 450mil på originalremmen på min -08 RTX och den går fortfarande på den remmen utan problem. Äger dock inte skotern längre
 

rickyrickardo

Välkänd medlem
28 feb 2008
1.158
1
38
Boden
fränt med rem som håller.......
Men blir det inte konstigt med styret längre fram? är det fortfarande bara ntc som säljer detta i sverige? för 1800kr?
vad är det för fjäder ni har stoppat dit i varitatorn då?tappar man något på högre då?
51ens kammar hade varit häftigt... finns väl ett par 365 mattor som är det...
Hur gör man för att förhindra all snö när man burkar? får allt in i fotholken så om man inte tar bort det på direkten blir det en isklump...
betterboards är väl bara styvare fotsteg med större hål?
 

vaen

Välkänd medlem
12 jan 2009
1.232
1
16
Dalarna
Nu ha jag iof inte en 2011 utan en 2010. Men inför denna säsong så bytte jag till 51matta och drevade ner två kugg. Och de är det bästa jag gjort hittills på nytron, Som den crossover den är så går den sjukt bra i lössnö nu och man kan hålla hög fart på leden utan problem. De skulle faktiskt vara spännande att prova en med turbo... =)
 

rickyrickardo

Välkänd medlem
28 feb 2008
1.158
1
38
Boden
vars köpte du mattan ifrån och vad kostade den?
min är redan ned drevad så det behövs nog inte :D då blir det nog lite väl rått..
märker man av excellsystem, pcIII eller låter det bara mer? går väl också på 15000... har beställt xenon genom att original var inte så mycket att ha... väntar bara på att mitt paypal ska börja funka så ja får betala...någon som behöver bi xenon 55 w 6000k så har jag ett till salu
 

vaen

Välkänd medlem
12 jan 2009
1.232
1
16
Dalarna
Köpte en challenger extreme från YC i sundsvall. Uppgraderade från en 44 och la till typ 1500 spänn. Jo nog känns excellsystemet allt och sen får man ett ljuvligt motorljud på "köpet"
 

Johnsson

Medlem
9 jan 2011
42
0
1
Luleå
Får inga snösamlingar i fotholken, betterboardsen släpper igenom för jäkla bra, Vad ska du ha för xenon kittet? Orginal ljuset är faktiskt riktigt dåligt...
 

rickyrickardo

Välkänd medlem
28 feb 2008
1.158
1
38
Boden
Suck är det bara jag som får det? man kanske skulle ta och såga ut ett hål (ha ha ha)
dom verkar iaf hålla och inte gå sönder med spricker eller något annat dylikt.
Pm:a mig ett bud på xenonet. aah, märkte det när jag var ute och körde på kvällen... halvljus syns för kort och hel var inte alls så bra.. .går väl att ställa in men hjälper nog inte...

funderar mer på under tunnel kitt och få avgassystemet under... då kan man väl sätta någon annan burk om man vill ha mer ljud.... fast lägger man till hästar måste man ju ändra i variatorn och det är inget jag gillar.. svårt att få till effekten bra.
 

Honung

Välkänd medlem
26 feb 2007
728
2
18
Östersund
Vaen prova ingen turbo om du inte tänkt dig att köpa, har varit sömnlös sedan jag provade en 180hp i nyårshelgen. Enda trösten är att det är lång väntetid på det kitet och jag hade ju tänkt byta maskin till nästa år så nu är man i valet o kvalet:(
 

Wazabi

Välkänd medlem
29 mar 2008
326
0
16
Piteå
Har man väl provat turbo så vill man inte ha något annat - allt annat blir mopeder.
Magnus på NTC´s fel att jag nu kör turbo :)
Helt galet kul, alla vyer öppnas.
Går i princip inte att köra fast, har man stannat med skotern ner sjunken till avgrunden är det bara ge fullt å skotern skickar skidorna mot toppen och vipps så var man iväg igen ;)
 

Widde

Aktiv medlem
5 dec 2009
64
0
6
Gävle
Har bytt till en mjukare fjäder så man kan smyga iväg samt köra sakta utan att det "hugger i".
Var hittar man den fjädern, stör mig på att den är väldigt på/av.

När man ska dreva ner 2 kugg, behöver man inte byta kedja då? Var hittar man drevet?
 

Peter..

Välkänd medlem
1 jan 2008
268
0
16
S-svall
Jag har bytt till en "rosa rosa rosa" fjäder i min mtx plus att jag gått ner 2 kugg. Mjukare förtryck och ett något högre sluttryck. Tyckte min oxå var lite på och av men blev betydligt bättre nu.
 

henvik

Medlem
12 jan 2009
49
0
6
Sävast
Jag kör en XTX -09 Med 44 backcountry och 8 kugs nosliphjul. Har även drevat ner den 2 kugg och bytt fjäder till Rosa Blå Rosa. Inkopplings varvet är nu 3050 och är riktigt lung och fin i starten men har ett grymt bett genom hela registret. Nerdrevningen är det som gör mest det blir en enorm skillnad i acc plus att det går lättare att smygköra i det lösa.
Den går riktigt bra i lössnö samt att man kan köra riktigt hårt på led.
 

vaen

Välkänd medlem
12 jan 2009
1.232
1
16
Dalarna
Vaen prova ingen turbo om du inte tänkt dig att köpa, har varit sömnlös sedan jag provade en 180hp i nyårshelgen. Enda trösten är att det är lång väntetid på det kitet och jag hade ju tänkt byta maskin till nästa år så nu är man i valet o kvalet:(
haha de var som tusan! De är faktiskt 180kitet jag blivit nyfiken på... upplevde du inga nackdelar med så mycket effekt?
 

trogen

Välkänd medlem
17 dec 2008
400
0
16
43
Borlänge/Tjärnvallen
Varför vill man köpa 180hk kittet, när man får 240hk för bara 10tusen extra? Kommer förmodligen köpa mcx 240 alt 270 till nästa säsong, men dumt att slänga ut pengar i "onödan" om 180 kittet räcker ;)
 

vaen

Välkänd medlem
12 jan 2009
1.232
1
16
Dalarna
Varför vill man köpa 180hk kittet, när man får 240hk för bara 10tusen extra? Kommer förmodligen köpa mcx 240 alt 270 till nästa säsong, men dumt att slänga ut pengar i "onödan" om 180 kittet räcker ;)
Ja har ingen erfarenhet av turbo what so ever. Så tänkte bara att 180hk är ju RIKTIGT mycke effekt i sig och sen kanske just de kitet är "skonsammast" för motorn... Men ja har ingen koll som sagt.
 

rickyrickardo

Välkänd medlem
28 feb 2008
1.158
1
38
Boden
Har för mig att 180 kittet ska vara ganska snällt av sig... "lugnare" att köra
behöver man egentligen något mer än det?
270 är ganska häftigt att lägga på så att säga. 140 extra hästar är mycket, om man nu verkligen har en sådan körstil så man behöver alla
 

peder86

Välkänd medlem
2 dec 2008
240
0
16
man kan ju prova 180hk kittet först och om man inte blir nöjd så kostar det ju inte så mkt att uppgradera senare, är ju samma turbo och tryckrör mm, bara annat plenum med 3 extra spridare o programvara och kompsänka som skiljer, frågade faktiskt hur mkt det skulle kosta att uppgradera 180 till 240 och tror dem sa ca 12tkr så det går ju alltid om det skulle vara för lite, men jag tycker då min går nog bra ändå! :) en länk till en liten film på min nytro xtx 180hk

http://www.youtube.com/watch?v=GCEbB7MviLg
 
Last edited:

Wazabi

Välkänd medlem
29 mar 2008
326
0
16
Piteå
Att uppgradera från 180 - 240/270 är inget jag kan rekommendera..med tanke på att du måste ut med motorn (plocka ner allt från tanken och frammåt) så är det mycket jobb för "lite".

Precis som Rickyrickardo säger så är 180 snällare, den har en betydligt jämnare effekt kurva, inte riktigt samma "hästspark" som 240/270har.
Vissa säger att 240/270 blir för våldsamma när man ska boondocka i tätskog, andra inte.
Jag tycker då att det inte blir en sådan herre jösses hästspark och har inget problem med tätskog osv, man måste juh styra lite med gasen och inte bara hålla fullt! :p
-edit-
Kör Mcx240.
 

Eliminator

Välkänd medlem
6 feb 2006
1.120
0
36
Sundsvall
Lånar tråden lite:
Ni som skruvat lite mer i era maskiner, kan man demontera hela subframen med armar och skidor kvar och hur lång tid uppskattningsvis kan det ta?