Phazer turbo bilder

Larsanboy

Välkänd medlem
23 jul 2008
128
0
6
Piteå
kan tipsa om en måstedetalj till phazer (eller egentligen alla skotrar). Det är betterboards, så slipper man ha igenpackade fotsteg! Billigt är det med! Åf är http://www.ntcfritid.se/
Värt var enda krona..
Ja är det någonting som stört en så är det fotstegen som packat igen efter första pudersvängen och sedan är dom halare än 2 gigantiska bananskal insmorda med bregott ifall det är +grader ute. Har varit påväg att köpa ett par betterboards men sett bilder på dem som inte fått dom riktigt tight mot chassiet och sett knas ut. Sen så kostar dom ju även en del med tanke på hur okomplicerade dom är att tillverka. Dem hade heller inte "riktiga" hål som jag var ute efter, vet du ifall dem "räcker" eller är det fortfarande inte riktigt snöfritt på fotstegen?
Helst hade man ju velat göra några egentillverkade med "fotpinnar" som den här killen gjort med sin phazer:
http://www.ty4stroke.com/viewtopic.php?t=64289
Då vore det ju f*n om snön skulle vara kvar.
 

Emme.G.H.

Välkänd medlem
10 nov 2009
2.056
0
36
Du nämnde solgropen (i någon annan tråd om vart man brukade köra) och det ligger på kabla fjället som är ovanför årrenjarka/njavve. Brukar själv vara där en del.
ganska troligt att ja är där å kör v:9 första året man har kort och ny skoter:becky: så man får köra lagligt:biggrin1:
 

ola

Välkänd medlem
1 jan 2000
222
0
16
Visst, den går ju inte sämre med en 44a, men eftersom det inte blir någon KLART märkbar skillnad att byta från 38 till 44a tycker jag personligen det inte är värt det eftersom 44a mattorna kostar lite mer + att man oftast även bör byta till non-slip drivhjul som ligger kring tusenlappen och jobbet för att byta dem. Den största skillnaden var nog bara att byta från orginal mattan som ja, alla vet nog hur den är.
Jag tycker köra på 38 så länge du inte kör turbo och lägg pengarna som blir över på ett par skidor istället, dem gör också stor skillnad på skotern motför orginal.

För turbo vet jag inte om man tjänar någonting på en 44a, ännu då de vill säga, hehe :cheesy:

Emme.G.H: Kommer man se phazern din på kabla fjället någonting under vecka 8 och 9? ;)

TIC: Skall du kompsänka någonting? Hur mycket ska du ladda? Vad har du gjort åt variatorerna?
Själv så ska jag inte kompsänka någonting och ladda 0.5 (ca 120) för att "slippa" lagget och ha den lika rapp som orginal innan turbon tar vid. Sen blir det supertip vikter i primären då mina thundershift som jag kört med tills nu blev för lätta. Tror du en team rullsekundär variator vore onödigt köp eller någonting att rekomendera om man ska åka turbo? Ska man istället "bara" byta fjäder eller inte göra någonting alls i sekundären? Har den förövrigt uppdrevad 2 kugg.
Tja Larsanboy!

Jag har kompsänkt motorn och kommer förmodligen att ladda kring 0,8bar. Är tveksam till att inte kompsänka då programvaran i "ECU;en" är beräknad för den lägre kompressionen.

Jag har monterat Heavyhitters vikter som för närvarande väger 67g st, de följde med kittet så jag provar väl med de först, annars är det ju bara vikta om jag tror att de går att vikta på till nästan 80g. Man skall tydligen byta fjäder i primärvariatorn också. Enligt den bifogade texten nedan! Sekundären har jag ingen uppfattning om!

Clutch weights for Yamaha turbo

Remove the bushing from the stock clutch weight.
Use the tool supplied with the clutch weights and a case on the other side.



Install the bushing in the new clutch weight like the picture.


Recommendation for Yamaha Phazer turbo:

We recommend replacing the stock primary clutch spring to Yamaha spring #90501-603L3. This
spring is longer than the stock spring. Important :The groove in the clutch cover shall be made 5
mm deeper to make space for the longer spring.

[/U]

Mvh Ola
 

ola

Välkänd medlem
1 jan 2000
222
0
16
Haj igen!

Var ute och körde 6-7mil igår utan problem. Den skottar på fint, helst i högre farter, manfår planera körningen lite med turbo. Har 0,8-0,9 i laddtryck så det trycker på, man skulle väl bara haft en annan matta, kör med orginal. Har tagit bort bakre plasten för kylningen av turbon, för den blir ju duktigt varm.

Har uppdaterat med lite byggbilder på adressen: http://www.pixbox.se/alb_show_id1155451_page0.html
 

Larsanboy

Välkänd medlem
23 jul 2008
128
0
6
Piteå
Tjenare tjenare.

Monterade Supertip vikterna och en primärfjäder ikväll som var kvar från då brorsan tävlade med sin phazer. Det skulle vara en hårdare variant (hårdaste kanske?). I alla fall så hade den inte samma nummer som det du skrev men den var i alla fall längre och hårdare så den ska nog fungera bra. Huvudsaken att inslagsvarven höjs och att sluttrycket är bra.

Ska fara förbi mcx med skotern imorn för montering, blev enklast så när det ändå blir en special mappning och injustering för 0.5bar utan kompsänk som de hade hemma från en tidigare som provat. Kommer nog massvis med bilder när jag fått hem den igen. LÄNGTAR :hello:

Men nu måste jag bara göra ett fäste för laddtrycksmätaren fast är helt tom på ideér. Har ni några förslag på hur man kan fästa den / har bilder på hur ni har dom?

Det är en "vanlig rund" mätare med ca 5cm i diameter som jag pratar om.
 

Larsanboy

Välkänd medlem
23 jul 2008
128
0
6
Piteå
Tjenare igen.
Det tog lite längre tid än väntat hos mcx eftersom de hade lite små problem med mappningen då de var tvungen göra en specialare för utan kompsänkning och 0.5bar, så själva monteringen tog hela 9timmar. Hade egentligen väntat mig få den i fredags, men men, nu är den i alla fall hemma och ingen gladare än jag :hello:
Har födelsedag idag dessutom så det var minst sagt passande.

Har inte hunnit köra den allt för mycket eftersom det var mörkt när jag fick hem den så har bara varit och provgasat fram och tillbaka på en öppen och slät platts här i närheten. Den gick brutalt bra och över förväntningarna dessutom. Var och provade en kompressormatad phazer i våras men den måste jag säga inte var i närheten. Blev grymt bra att inte kompsänka kan jag då säga!

Nåväl, tyvärr har jag inga många bilder att bjuda på än så länge då jag varken har några bilder från monteringen eftersom mcx gjorde den åt mig och inte heller kunnat ta några fina bilder ute i mörkret. Bjuder därför på en liten bild då pärlan står i garaget efter invigningsturen. Blir nog att ta några fler och finare bilder imorn ifall det är fint väder ute.
 

snurre

Välkänd medlem
3 jun 2008
774
0
16
Lycksele
Låter väldigt intressant. Hur pass stor kompskillnad brukar man köra med? Du kör alltså ingen kompsänkning alls? Har du testat någon annan pz turbo förut så du har något att jämföra med? Kan tänka mig att du fick en sjukt trevlig skoter iaf.
 

ola

Välkänd medlem
1 jan 2000
222
0
16
TIC,funkar det bra utan flexrör? Inga sprickor eller nått annat som ger sig istället?

Mvh
Efter 40 mil har det då funkat bra:unsure: Den som lever får se. Verkar ju funka bättre än mcx egna flexrör:rolleyes: