Polaris 2012

andhag

Välkänd medlem
27 dec 2009
1.149
24
38
Nån som kan svara på detta,

jag lämnade in min rmk assault för byte av framdämparna (stängerna hade rostat) och nu när jag får tillbaka den är fjädrarna ställda på hårdaste, alltså nerskruvade i botten på båda sidor. Är det så "from factory" eller hur ska de vara för grundinställningen? kommer inte ihåg hur det såg ut innan ja lämna in den :)
 

silas

Aktiv medlem
26 okt 2009
60
0
6
sundsvall
Japp ställer mig i skaran som har en maskin som tvekar. Inte en flinga på luftfiltren. Började nu vid 160 mil. OK igen efter att jag blåst ur den. Fan va irriterande. Tack för lårkakan POLARIS! Är en 12:a 600 144.
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Då var det dags för mig att få en första fel kod efter 246mil(dock inget som gjorde att den går sämre)fick felkod 173(SPN)3(FMI),är EGT sensorn(avgastemp sensorn)volt hög,någon som vet om det varit problem med EGT-givaren?kan ju även vara att den fungerar,men löser ut pga.just signal för hög?antar det betyder att det är för heta avgaser?har inte märkt att den svarar/går sämre iallaf.hände första gången när jag tok snurra på en myr på full gas.sen tändes den lite då&då,oavset gaspådrag eller ej.
 

Slarva

Välkänd medlem
25 jan 2008
646
1
18
Min maskin tvekar inte tack å lov.

Men därimot så har den under denna säsong fått för sig att blöddra och sura vid krypkörning samt direkt efter man startat den om man tex tagit en pratpaus, det har då räckt med att dragit ur den några fullgasrepor så har den blivit bra igen men nu idag så börja den blöddra efter jag gasat lite på en myr och fortsatte blöddra resten av dagen, men bara när jag kör under halv gas, för på full mutter går den fortfarande bra, upplevde blöddret som värst vid ca: 4500 - 5000rpm, motortempen låg på 52grader och skotern har precis passerat 120mil.

Någon som vet om det kommit några programvarupdateringar till 12orna än? Känns ju som den får för mycket på lågregistret.

Kan tillägga att den inte blöddra minsta lilla förra säsongen utan allt har kommit denna säsong, kan det ha med etanolpluggen att göra?
För förra säsongen körde jag den så som den kom från min handlare, dvs med etanolpluggen i, men till iår så ändrade jag till premium pluggen.
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Har fått exakt samma fel på min!
Köpte den då den gått ca 60mil. Gått kanon utan problem men nu på sistone (120mil) så har den börjat bluddra som du säger.
Upplever det bara då man stannat av en stund. Aldrig vid kall motor eller driftstemp.
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Undrar fan om bluddret har med spridare att göra?har nån testat hur maskinen beter sig på etanol vs premium läge?vad kör ni för bränsle?har själv alltid kört premium&98,tankar på shell alltid,har inte testat 95 nångång.
Nån som vet hur syndromet är när TPS krånglar?
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Min maskin tvekar inte tack å lov.

Men därimot så har den under denna säsong fått för sig att blöddra och sura vid krypkörning samt direkt efter man startat den om man tex tagit en pratpaus, det har då räckt med att dragit ur den några fullgasrepor så har den blivit bra igen men nu idag så börja den blöddra efter jag gasat lite på en myr och fortsatte blöddra resten av dagen, men bara när jag kör under halv gas, för på full mutter går den fortfarande bra, upplevde blöddret som värst vid ca: 4500 - 5000rpm, motortempen låg på 52grader och skotern har precis passerat 120mil.

Någon som vet om det kommit några programvarupdateringar till 12orna än? Känns ju som den får för mycket på lågregistret.

Kan tillägga att den inte blöddra minsta lilla förra säsongen utan allt har kommit denna säsong, kan det ha med etanolpluggen att göra?
För förra säsongen körde jag den så som den kom från min handlare, dvs med etanolpluggen i, men till iår så ändrade jag till premium pluggen.
Har motor störnings lampan lyst nångång?eller DET blinkat?
 

Slarva

Välkänd medlem
25 jan 2008
646
1
18
Fanzy: Min var ju så förut, att det bara hände efter paus men nu gör den så utan att jag stannat och det hjälper inte längre att dra ur den för så fort jag kommer ner mot 4500-5000 så börjar det igen...

Prormk163: Hade också den tanken, att det kunde vara en spridare, provade aldrig att ändra etanolpluggen idag då jag inte hade den i tankarna då utan det slog mig när jag kommit hem att det kanske var den som spökade då jag ändrat den till denna säsong och det är denna säsong problemen börjat.
DET har aldrig blinkat och motorlampan har bara lyst 1 gång och det var en morgon när det var 20 minus och jag precis startat skotern och skulle köra fram den lite, då hade gasen frusit fast så gashängsbrytaren satt fast, men aldrig mer har den lyst efter den gången.
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Ok,det som verkar tala för spridarna är ju kanske att när man stannar en stund&ska köra sen igen,så på den pausen har spridarna läckt igenom in i vevhuset,därav man fått dra ur den direkt för att gå rent igen,till sist kanske dom nu har taskig duschning,samt ger för mkt.?
Har som för mig att det är bytt en del spridare sedan 800 cfi-2 lanserades 2011a.
 

Slarva

Välkänd medlem
25 jan 2008
646
1
18
Ska prova ändra tillbaka pluggen som den kom vid leverans nästa helg och se om det händer nått, annars lär jag prova lämna in den.
 

silas

Aktiv medlem
26 okt 2009
60
0
6
sundsvall
När ni "avfuktar" tps hur mycket river ni då för att komma åt? Den är ju inklädd från 12 kan tänka mig att det nästan är värre.
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Har man fått fukt ner i tpsen så är det nog mest troligt bara att byta den. Brukar bli korrition med tiden. Även i härvan som jag vet några har fått byta ut.

Ang bluddret så kanske det är så jäkligt att spridarna är boven. Nu när man tänker på det så gör den sådär varje gång man stått. Och drar iväg med mellanvarm motor. Och håller man sig mellan 4500-5000 så bluddrar den bra länge. Körde då ca 200m idag med konstant blödder och sen kändes det som man drog ut nödstoppen tvärt och sen hoppade den igång.
Ska in till åf imorron och förklara problemet.
 

yngwie

Välkänd medlem
28 aug 2012
116
0
6
Min maskin tvekar inte tack å lov.

Men därimot så har den under denna säsong fått för sig att blöddra och sura vid krypkörning samt direkt efter man startat den om man tex tagit en pratpaus, det har då räckt med att dragit ur den några fullgasrepor så har den blivit bra igen men nu idag så börja den blöddra efter jag gasat lite på en myr och fortsatte blöddra resten av dagen, men bara när jag kör under halv gas, för på full mutter går den fortfarande bra, upplevde blöddret som värst vid ca: 4500 - 5000rpm, motortempen låg på 52grader och skotern har precis passerat 120mil.

Någon som vet om det kommit några programvarupdateringar till 12orna än? Känns ju som den får för mycket på lågregistret.

Kan tillägga att den inte blöddra minsta lilla förra säsongen utan allt har kommit denna säsong, kan det ha med etanolpluggen att göra?
För förra säsongen körde jag den så som den kom från min handlare, dvs med etanolpluggen i, men till iår så ändrade jag till premium pluggen.
Min blöddrar också efter man tagit en paus. Skumt.
 

ProMatte

Aktiv medlem
20 jan 2013
50
0
1
kåge
fick också felkod 173 i helgen och har bytt givaren nu och varit ute en sväng och nu lyser inte motorlampan !! så kan mycket väl vara givaren som gett upp!
Då var det dags för mig att få en första fel kod efter 246mil(dock inget som gjorde att den går sämre)fick felkod 173(SPN)3(FMI),är EGT sensorn(avgastemp sensorn)volt hög,någon som vet om det varit problem med EGT-givaren?kan ju även vara att den fungerar,men löser ut pga.just signal för hög?antar det betyder att det är för heta avgaser?har inte märkt att den svarar/går sämre iallaf.hände första gången när jag tok snurra på en myr på full gas.sen tändes den lite då&då,oavset gaspådrag eller ej.
 

j-son

Välkänd medlem
18 jul 2006
1.157
4
38
33
Min maskin tvekar inte tack å lov.

Men därimot så har den under denna säsong fått för sig att blöddra och sura vid krypkörning samt direkt efter man startat den om man tex tagit en pratpaus, det har då räckt med att dragit ur den några fullgasrepor så har den blivit bra igen men nu idag så börja den blöddra efter jag gasat lite på en myr och fortsatte blöddra resten av dagen, men bara när jag kör under halv gas, för på full mutter går den fortfarande bra, upplevde blöddret som värst vid ca: 4500 - 5000rpm, motortempen låg på 52grader och skotern har precis passerat 120mil.

Någon som vet om det kommit några programvarupdateringar till 12orna än? Känns ju som den får för mycket på lågregistret.

Kan tillägga att den inte blöddra minsta lilla förra säsongen utan allt har kommit denna säsong, kan det ha med etanolpluggen att göra?
För förra säsongen körde jag den så som den kom från min handlare, dvs med etanolpluggen i, men till iår så ändrade jag till premium pluggen.
Då är vi två med samma problem! Min gick klockrent förra året, men nu i år så har den börjat gå fett på låga varv. Den har gått ungefär 160 mil nu, men ca 130 då det började. Nu sist gick det så långt att den dog på en cylinder 2-3 ggr, men då tändes motorlampan vilket resulterade i en felkod! :) Slår man upp felkoden så står det att det är just spridare den varnar för, på MAG-sidan om jag minns rätt. Så min ska in på spridarbyte till veckan.

Edit: det är förövrigt en -12 pro rmk 800
 
A

AssaultRMK

Jag har nu hittat felet på min maskin!
Har kört några mil utan tvekningar nu, så otroligt skönt att kunna utnyttja hela maskinens potential.
Återkommer med utförligare förklaring när jag sitter vid datorn nästa gång.
Det handlar om ett spridarfel men inte pga att något är trasigt, utan enbart pga Polaris korkade lösningar, kan tänka mig att 90% av alla spridarfel hos Polaris går att relatera till detta fel!
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
fick också felkod 173 i helgen och har bytt givaren nu och varit ute en sväng och nu lyser inte motorlampan !! så kan mycket väl vara givaren som gett upp!
Det låter ju kanon bra,dom har best.in en ny givare åt mig,dock var den restad på svenska lagret,så tar ju minst en vecka innan jag kan byta den,men mest troligt så är det ju givar fel...
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Jag har nu hittat felet på min maskin!
Har kört några mil utan tvekningar nu, så otroligt skönt att kunna utnyttja hela maskinens potential.
Återkommer med utförligare förklaring när jag sitter vid datorn nästa gång.
Det handlar om ett spridarfel men inte pga att något är trasigt, utan enbart pga Polaris korkade lösningar, kan tänka mig att 90% av alla spridarfel hos Polaris går att relatera till detta fel!
Perfekt att det löst sig,då var det där med snö på insugs filtren inget att bry sig i?skriv en utförlig förklaring vad problemet var,tror flera har samma fel nämligen,käns som om själva spridarna inte borde vara problemet(är väl bosch?i bilvärlden så är det ytterst sällan fel på dom,å där spolar det ju igenom många liter bränsle jämfört mot en skoter)
 

Sir Alop

Välkänd medlem
30 sept 2011
1.078
0
16
Det låter ju kanon bra,dom har best.in en ny givare åt mig,dock var den restad på svenska lagret,så tar ju minst en vecka innan jag kan byta den,men mest troligt så är det ju givar fel...
Kompisens -11 hade 173 och motorlampa titt som tätt,men nu när han bytt givare så fungerar allt igen.
Fast den gick precis som vanligt med felen också.