Härligt!ja då hade man beställt drev sekundär fjäder å vikter till rmkn blev även en iq r stänka
å hmk skor KOOM igen nu vinter!!
Sååååja! Vad blev de för sek fjäder och vikter? Och hur många kuggar drevar du ner?ja då hade man beställt drev sekundär fjäder å vikter till rmkn blev även en iq r stänka
å hmk skor KOOM igen nu vinter!!
17" långa på pro rmk. Assault rmk har 18"Någon som vet hur långa framdämparna är på PRO RMK?
Behöver dom bli lättare att kränga fram och tillbaka? ;-)Någon som vet hur originaldämparna funkar när man tar bort krängningshämnarna som de av någon märklig anledning satt på pro rmk?
hmm 17"... vad bra att mina float evol x är precis 17" då
Förstår inte heller. De är ju nog lågt drevade redan, upplevs bara slöare om det blir för lågt.Det verkar gå "drevnigs feber" bland rmk åkare... vadå, är dom slöa med original doningar!?
det skulle vara väldigt intressant om du kunde utveckla det där lite.Förstår inte heller. De är ju nog lågt drevade redan, upplevs bara slöare om det blir för lågt.
Men jag kan ha fel...
Om dom blir "för lågt" växlade så kan den bli lite "tom" när man gasar. Jag kan inte riktigt sätta ord på det, men det blir liksom som att motorn inte får ngt att jobba mot.det skulle vara väldigt intressant om du kunde utveckla det där lite.
sen att man köper drev till maskinen innan man ens har köpt den kan man ju oxå fundera på
vad är det som bestämmer vad man ska ha för drevning? svara på det så kan vi säkert få igång en bra diskussion så folk kanske lär sig någon gång.
Sant det du beskriver men så fungerar det inte riktigt vid puderkörning/1,5 m lössnö! Man vill så snabbt som möjligt få upp mattans hastighet och att maskinen orkar behålla trackspeed i alla lägen, då kan det var ide att dreva ned en kugg, variator kalibrering är naturligtvis än viktigare. Vid lättföre då man inte har något större motstånd så kan effekten bli den du beskriver.Om dom blir "för lågt" växlade så kan den bli lite "tom" när man gasar. Jag kan inte riktigt sätta ord på det, men det blir liksom som att motorn inte får ngt att jobba mot.
Om jag förklarar såhär:
Om du har en bli med turbo så kan du se att den bygger laddtryck snabbare om du kör i en uppförsbacke jämfört med nedförsbacke. Motorn får mer motstånd att jobba mot helt enkelt.
Nu är ju inte RMK:n överladdad, men du kan se samma fenomen ändå om den blir för lågt växlad.
Annat exempel:
Ta en bil med lågväxel, lägg i ettan och stampa fullt.
Då händer det ju ingenting annat än att motorn rusar.Också ett tecken på för låg utväxling-den är bara användbar vid tex riktigt tung last.
Javisst behöver du det där bottendrivet men du behöver fortfarande få fart på mattan för att få den där riktiga matningen på toppvarv, så drevar man för lågt kommer den fort upp i grundfart men kurvan på mattans hastighet stagnerar för fort och det blir som Tobbe säger, "tomt" när man gasar, det händer som som inget mer efter några meter... Men det är ju en balans, för högt drevad och du får bra sluthastighet på mattan men väldigt slö start så visst är nerdrevning en bra sak för många, men de verkar som att folk börjar göra det oavsett maskin eftersom det ska vara "en allmänt bra sak att göra". Kan mycket väl vara en bra sak på Pro RMK t.ex så det låter jag vara osagt...Sant det du beskriver men så fungerar det inte riktigt vid puderkörning/1,5 m lössnö! Man vill så snabbt som möjligt få upp mattans hastighet och att maskinen orkar behålla trackspeed i alla lägen, då kan det var ide att dreva ned en kugg, variator kalibrering är naturligtvis än viktigare. Vid lättföre då man inte har något större motstånd så kan effekten bli den du beskriver.
Mina högst personliga erfarenheter. (Apexen med turbo har inte det problemet, det matar hela tiden över allt)
Sant så sant, det är en balansgång.Javisst behöver du det där bottendrivet men du behöver fortfarande få fart på mattan för att få den där riktiga matningen på toppvarv, så drevar man för lågt kommer den fort upp i grundfart men kurvan på mattans hastighet stagnerar för fort och det blir som Tobbe säger, "tomt" när man gasar, det händer som som inget mer efter några meter... Men det är ju en balans, för högt drevad och du får bra sluthastighet på mattan men väldigt slö start så visst är nerdrevning en bra sak för många, men de verkar som att folk börjar göra det oavsett maskin eftersom det ska vara "en allmänt bra sak att göra". Kan mycket väl vara en bra sak på Pro RMK t.ex så det låter jag vara osagt...