drevning av lössnömaskiner kommer alltid att vara lite speciellt gentemot korta maskiner..
rmk som kommer med en drevning som ska göra 140km/h på hårt underlag... ni som säger att du får sämre driv i mattan vid en nerdrevning, kollar ni någonsin på hastighetsmätaren och ser eran matthastighet vid klättringar och puderkörning? vad är en rimlig fart på mattan vid lite pudersurf på en myr? tror ni att ni kommer upp i 140km/h någonsin?? hehe ne kommer aldrig att hända. Om ni drevar om maskinen till kanske 110,115 km/h vid 1:1 så kommer det att hända grejjor på mattfarten vid OSPÅRAD körning OM folk hade lärt sig att ställa om sina variatorer för riktigt riktigt låg drevning, annars blir det bara skit. Det är där det fallerar för dom allra flesta som provat låg drevning och säger att det bara känns tomt i det övre registren. kom ihåg att ni är mkt längre ut på vikten med rullarna än innan.. detsamma gäller även för helixen, startvinkel kommer att passeras mkt tidigare än innan.. det är här fullt justeringsbara vikter kommer in i bilden, samt helix och fjäderbyte.
Man vill helst ha sin snittfart vid eller nära 1:1 förhållandet för att uppnå maximal effektivitet från variatorerna. du kommer få ett bredare register änn innan om man nu pratar 2011/2012 rmk std drevning. testa rita på skivorna och kör ospårat får ni se vad mkt som finns kvar på skivorna. då man väl fått till det kommer man ha en maskin som går fruktansvärt mkt bättre i pudret med betydligt högre mattfart, samt att den orkar hålla varven konstant. Men variator kalibreringen är inte fullt så enkel, vägen dit är lång, man måste tänkta annorlunda på en del saker.
edit: kom ihåg att en maskin ska gladeligen mata ut det mesta på skivorna för din PERSONLIGA körning samtidigt som den ska uppnå ungefär dom farterna som anges i drevningstabellerna. annars har du fel bestyckat.
rmk som kommer med en drevning som ska göra 140km/h på hårt underlag... ni som säger att du får sämre driv i mattan vid en nerdrevning, kollar ni någonsin på hastighetsmätaren och ser eran matthastighet vid klättringar och puderkörning? vad är en rimlig fart på mattan vid lite pudersurf på en myr? tror ni att ni kommer upp i 140km/h någonsin?? hehe ne kommer aldrig att hända. Om ni drevar om maskinen till kanske 110,115 km/h vid 1:1 så kommer det att hända grejjor på mattfarten vid OSPÅRAD körning OM folk hade lärt sig att ställa om sina variatorer för riktigt riktigt låg drevning, annars blir det bara skit. Det är där det fallerar för dom allra flesta som provat låg drevning och säger att det bara känns tomt i det övre registren. kom ihåg att ni är mkt längre ut på vikten med rullarna än innan.. detsamma gäller även för helixen, startvinkel kommer att passeras mkt tidigare än innan.. det är här fullt justeringsbara vikter kommer in i bilden, samt helix och fjäderbyte.
Man vill helst ha sin snittfart vid eller nära 1:1 förhållandet för att uppnå maximal effektivitet från variatorerna. du kommer få ett bredare register änn innan om man nu pratar 2011/2012 rmk std drevning. testa rita på skivorna och kör ospårat får ni se vad mkt som finns kvar på skivorna. då man väl fått till det kommer man ha en maskin som går fruktansvärt mkt bättre i pudret med betydligt högre mattfart, samt att den orkar hålla varven konstant. Men variator kalibreringen är inte fullt så enkel, vägen dit är lång, man måste tänkta annorlunda på en del saker.
edit: kom ihåg att en maskin ska gladeligen mata ut det mesta på skivorna för din PERSONLIGA körning samtidigt som den ska uppnå ungefär dom farterna som anges i drevningstabellerna. annars har du fel bestyckat.