Polaris 2012

thewayout

Välkänd medlem
14 sept 2004
394
0
16
drevning av lössnömaskiner kommer alltid att vara lite speciellt gentemot korta maskiner..
rmk som kommer med en drevning som ska göra 140km/h på hårt underlag... ni som säger att du får sämre driv i mattan vid en nerdrevning, kollar ni någonsin på hastighetsmätaren och ser eran matthastighet vid klättringar och puderkörning? vad är en rimlig fart på mattan vid lite pudersurf på en myr? tror ni att ni kommer upp i 140km/h någonsin?? hehe ne kommer aldrig att hända. Om ni drevar om maskinen till kanske 110,115 km/h vid 1:1 så kommer det att hända grejjor på mattfarten vid OSPÅRAD körning OM folk hade lärt sig att ställa om sina variatorer för riktigt riktigt låg drevning, annars blir det bara skit. Det är där det fallerar för dom allra flesta som provat låg drevning och säger att det bara känns tomt i det övre registren. kom ihåg att ni är mkt längre ut på vikten med rullarna än innan.. detsamma gäller även för helixen, startvinkel kommer att passeras mkt tidigare än innan.. det är här fullt justeringsbara vikter kommer in i bilden, samt helix och fjäderbyte.
Man vill helst ha sin snittfart vid eller nära 1:1 förhållandet för att uppnå maximal effektivitet från variatorerna. du kommer få ett bredare register änn innan om man nu pratar 2011/2012 rmk std drevning. testa rita på skivorna och kör ospårat får ni se vad mkt som finns kvar på skivorna. då man väl fått till det kommer man ha en maskin som går fruktansvärt mkt bättre i pudret med betydligt högre mattfart, samt att den orkar hålla varven konstant. Men variator kalibreringen är inte fullt så enkel, vägen dit är lång, man måste tänkta annorlunda på en del saker.

edit: kom ihåg att en maskin ska gladeligen mata ut det mesta på skivorna för din PERSONLIGA körning samtidigt som den ska uppnå ungefär dom farterna som anges i drevningstabellerna. annars har du fel bestyckat.
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Nu håller jag med i mångt och mycket, som att man i de flesta lägen inte alls behöver någon våldsamt hög toppfart på mattan. Men det är som svårt att bestycka om på plats och sett till hur t.ex jag ofta kör uppnår man rätt hög mattfart... Ligga och pudersurfa, nej givetvis inte men som sagt det är svårt att anpassa drevningen ute på fältet... Och även om det gäller att bestycka om variatorerna så att de spelar så av det vi testat upplevde vi en kraftig skillnad vid väldigt låg drevning, då med ställbara vikter men en annan helix hade dock säkert motverkat problemet delvis men knappast helt. Men det lät ju f.ö intressant om det är så att rmkn inte växlar fullt ut med original bestyckningen...
 
Last edited:

MR600SX

Välkänd medlem
22 aug 2009
348
0
16
Luleå
du kommer få ett bredare register änn innan om man nu pratar 2011/2012 rmk std drevning. testa rita på skivorna och kör ospårat får ni se vad mkt som finns kvar på skivorna. då man väl fått till det kommer man ha en maskin som går fruktansvärt mkt bättre i pudret med betydligt högre mattfart, samt att den orkar hålla varven konstant.
Bra tråd. OK, vad har ni gjort för förändringar på era 2011 RMK och vad upplever ni för förändringar mot standard. Vilka prylar har ni lagt in?
 

do0t

Välkänd medlem
12 okt 2006
458
0
16
vad äre för rem man ska ha till pro rmk 800 2012? finns de bättre/sämre? å pris? :)
 
K

krickus

De jag har pratat med säger standard utv., man vill ju ha någurlunda utv. så det skottar lite. Jag kommer åka orginal till att börja med, tror nog det finns mer att hämta med rätt bestyckade variatorer.

Sedan är det inte brukligt att jämnföra utv. på skotrar med turbobilar i nedförsbackar vs. nedförsbackar.

Att man vill dreva om sin skoter förstår jag, men det är ju något man gör efter erfarenhet och med hänsyn tagen till sin åkning/kunnskap/före etc.

Att påstå att det ena är bättre än det andra grundar sig nog i okunskap.
 
Last edited:

Anders F

Välkänd medlem
7 maj 2011
602
3
18
Luleå
Ni som har provat eller har vetskap, vad fungerar bäst på Pro RMK, 11/66 vikter eller 71 grams SLP MTX vikter???
Snart är det dags och det gäller att välja rätt:)
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
De jag har pratat med säger standard utv., man vill ju ha någurlunda utv. så det skottar lite. Jag kommer åka orginal till att börja med, tror nog det finns mer att hämta med rätt bestyckade variatorer.

Sedan är det inte brukligt att jämnföra utv. på skotrar med turbobilar i nedförsbackar vs. nedförsbackar.

Att man vill dreva om sin skoter förstår jag, men det är ju något man gör efter erfarenhet och med hänsyn tagen till sin åkning/kunnskap/före etc.

Att påstå att det ena är bättre än det andra grundar sig nog i okunskap.
Anledningen till att det halkade in en jämförelse med turbobilar och nedförsbackar var för att försöka beskriva en "för låg" utväxling.
Om du läser en gång till ska du se att jag inte någonstans förordar vad en bra utväxling är på en RMK, eller att den är för högt/för lågt växlad std.
Jag har faktiskt inte provkört en std RMK än så länge, så där kan jag inte uttala mig.
 

Roothen

Välkänd medlem
10 okt 2010
182
0
6
Delsbo
ja då vart man stolt ägare av en assault rmk 800 då!

synd att man missa snowchecken dock... :/

leveransen till sverige ska väll ske v 38 vad ja förstått? :)
 

Norrlänningen

Välkänd medlem
4 dec 2010
290
0
16
Gävle
Det ryktas via andra forum om att dom har gjort om och justerat 800-motorn en hel del till 2012.
Bara dom inte oriver något nu, 2011 gick ju som en gud och nu vill jag inte ha en skoter som bara jävlas med allt och alla. :crazy:
 

Slarva

Välkänd medlem
25 jan 2008
646
1
18
pratade nyss med min handlare och min switchback assault skulle dyka upp i december :( gällde alla switchback.
 

Landström

Välkänd medlem
4 jul 2009
840
2
18
Fan vad sent dom kommer. En polare skulle få sin arctic i oktober redan . pratade med min handlare och han trodde samma runt december skulle jag få min.
pratade nyss med min handlare och min switchback assault skulle dyka upp i december :( gällde alla switchback.
 

Jeens_

Välkänd medlem
4 nov 2007
1.136
2
38
Luleå
SWB levererades sent förra året också? Längtar då som fn tills jag får RMKn så man får börja modifiera :)
 

Roothen

Välkänd medlem
10 okt 2010
182
0
6
Delsbo
var å prata med min återförsäljare idag å han sa som så att v39 då är alla "häftiga" grejer ditsatt på skotern å de är bara att komma å hämta :) typ :) detta är rmk då, hade även för mig att han skulle få sina sb:are också då men kan ha missförstått de hela :)

De sägs ju även att de ska bli mer snö i år än förra året, å de kommer då inte min assault 155 klaga på inte!! prox2an klaga lite i vintras han :p
 

Anders F

Välkänd medlem
7 maj 2011
602
3
18
Luleå
Synd bara att Polaris visat fel grafik i alla broschyrer och på den Svenska hemsidan på Assault RMK!!
Den grafik som nu kommer till Sverige på Assaulten är betydligt tråkigare än den jag trodde jag skulle få!.

Känner mig lite lurad där men vad kan man göra åt det, man vill ju ha en Assault RMK.

Någon fler som missat detta?

Min högst personliga åsikt.
 

Norrlänningen

Välkänd medlem
4 dec 2010
290
0
16
Gävle
Synd bara att Polaris visat fel grafik i alla broschyrer och på den Svenska hemsidan på Assault RMK!!
Den grafik som nu kommer till Sverige på Assaulten är betydligt tråkigare än den jag trodde jag skulle få!.

Känner mig lite lurad där men vad kan man göra åt det, man vill ju ha en Assault RMK.

Någon fler som missat detta?

Min högst personliga åsikt.
Nej det har jag missat, har du någon bild? Hur ser den ut?