Polaris 2012

Sir Alop

Välkänd medlem
30 sept 2011
1.078
0
16
2012 uppdaterades 600cfi motorn och har 125hk enligt Polaris egna föreläsare på den provkörning jag var på i våras.
Den går riktigt bra!

Jag har provat -12 pro 600 och märkte absolut ingen skillnad mot dom 600cfi jag har ägt.
 

jockegubben

Välkänd medlem
2 nov 2007
4.923
6
38
Harads
www.Jockegubben.pixbox.se
Ni som har testat 11/66 vikter på era PRO / Assaulter, är det bara att bulta dit 11/66 vikterna eller måste man fixa något?
Se nedan kommentar från ett forum i USA:

You would have to re shim your clutch to run the 11s, and I'm pretty sure you would need to run 2 grams heavier with the 11s.

Tacksam för svar om någon vet!

Brorsan kör med 11/66, han har bara bultat dit och kört utan problem.
Jag körde original vikter och han 11/66 ifjol och jag kan inte påstå att det var någon jätteskillnad.
 

IQ600RRSE

Välkänd medlem
27 sept 2011
662
0
16
Jag har provat -12 pro 600 och märkte absolut ingen skillnad mot dom 600cfi jag har ägt.
Har själv också provkört prototyp modellerna utav pro rmk, rusch i våras och hade ärligt talat svårt att känna skillnad mot 800an i låg/mellan register. På toppen märks att det fattas en del dock.

Jag har däremot inte provat någon äldre 600cfi så kan inte utala mig om skillanden där imellan.

Bör väl även påpekas att det mycket väl kan vara så att prototypmodellerna är något mer uppskruvade än de som sedan släppts ut till konsumenterna.
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Har själv också provkört prototyp modellerna utav pro rmk, rusch i våras och hade ärligt talat svårt att känna skillnad mot 800an i låg/mellan register. På toppen märks att det fattas en del dock.

Jag har däremot inte provat någon äldre 600cfi så kan inte utala mig om skillanden där imellan.

Bör väl även påpekas att det mycket väl kan vara så att prototypmodellerna är något mer uppskruvade än de som sedan släppts ut till konsumenterna.
Jag provade ett par st 600or förra säsongen, -både Pro Rmk6 och Rmk6- efter att kört Pro Rmk 8 i fem dagar.
Visst går 600an bra, inget snack om saken-men det är inte precis så att jag inte skulle märkt skillnad i ett blindtest.
Nu körde jag dom på ~2500mh, vilket naturligvis kan vara till 600ans nackdel-men nog är det märkbar skillnad alltid.

Med det sagt så är samtidigt 600an betydligt mer lättkörd där det är mer teknisk körning!
Vid ren klättring är givetvis 8an att föredra-men jag är antagligen en bättre chaufför på en 6a än en 8a.
Mitt problem är bara att egot kräver en 8a för att den i mina ögon är fränare...jag är inte bättre på en sån-men jag inbillar mig att jag ser fränare ut i andras ögon. Av samma anledning"måste"jag ha en Pro-även om jag hade klarat mig utmärkt med en vanlig Rmk! :)
 

Jeens_

Välkänd medlem
4 nov 2007
1.136
2
38
Luleå
Mitt problem är bara att egot kräver en 8a för att den i mina ögon är fränare...jag är inte bättre på en sån-men jag inbillar mig att jag ser fränare ut i andras ögon. Av samma anledning"måste"jag ha en Pro-även om jag hade klarat mig utmärkt med en vanlig Rmk! :)
du är inte ensam med det "problemet" haha :)


Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
 

IQ600RRSE

Välkänd medlem
27 sept 2011
662
0
16
Jag provade ett par st 600or förra säsongen, -både Pro Rmk6 och Rmk6- efter att kört Pro Rmk 8 i fem dagar.
Visst går 600an bra, inget snack om saken-men det är inte precis så att jag inte skulle märkt skillnad i ett blindtest.
Nu körde jag dom på ~2500mh, vilket naturligvis kan vara till 600ans nackdel-men nog är det märkbar skillnad alltid.

Med det sagt så är samtidigt 600an betydligt mer lättkörd där det är mer teknisk körning!
Vid ren klättring är givetvis 8an att föredra-men jag är antagligen en bättre chaufför på en 6a än en 8a.
Mitt problem är bara att egot kräver en 8a för att den i mina ögon är fränare...jag är inte bättre på en sån-men jag inbillar mig att jag ser fränare ut i andras ögon. Av samma anledning"måste"jag ha en Pro-även om jag hade klarat mig utmärkt med en vanlig Rmk! :)
Förstår dig, speciellt med tanke på det omotiverat höga priset på pro rmk 600an gämtemot samma 800.
Det var faktist enda anledningen att jag valde köra ett år till på min RRSE, bara hoppas på att priserna blir rimligare till nästa säsong.
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Förstår dig, speciellt med tanke på det omotiverat höga priset på pro rmk 600an gämtemot samma 800.
Det var faktist enda anledningen att jag valde köra ett år till på min RRSE, bara hoppas på att priserna blir rimligare till nästa säsong.
Jag tycker att det är ett ganska rimligt pris, enda skillnaden mellan skotrarna är 200cc i motorn.
Knappast billigare att tillverka.
 

j-son

Välkänd medlem
18 jul 2006
1.157
4
38
34
Imorgon ska man äntligen få hämta ut sin rmk! Som man har väntat! Kommer förmodligen inte kunna sova en blund inatt bara därför... Men det sket man ju i, för humöret är på topp! :)
 

vaen

Välkänd medlem
12 jan 2009
1.232
1
16
Dalarna
Blev kontaktad av min åf igår. Han sa att han skulle skicka några andra vikter till variatorn som tydligen hade levererats efter det att jag hämtade hem skotern. Den skulle med dessa vikter vara mer anpassad till svenska(läs lägre höjd) förhållanden än med vikterna som sitter i från början. Rätt schysst service ändå, jag gillar återförsäljare som bryr sig om sina kunder!!!
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.118
946
113
Stora Blåsjön
Blev kontaktad av min åf igår. Han sa att han skulle skicka några andra vikter till variatorn som tydligen hade levererats efter det att jag hämtade hem skotern. Den skulle med dessa vikter vara mer anpassad till svenska(läs lägre höjd) förhållanden än med vikterna som sitter i från början. Rätt schysst service ändå, jag gillar återförsäljare som bryr sig om sina kunder!!!
Ingen åf levererar sina maskiner med 10-62 vikterna som sitter på när dom kommer från usa...
Det du har fått eller kommer att få är 10-68 vikter, som alla rmk maskiner ska ha för bruk på låg höjd.
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Jag tycker att det är ett ganska rimligt pris, enda skillnaden mellan skotrarna är 200cc i motorn.
Knappast billigare att tillverka.
Prissättning är en balansgång för att få kunderna att köpa det man vill sälja. Nu är priserna satta så att man vill sälja 800or.
Det finns ett känt exempel med ett amerikanskt företag som tillverkade bakmaskiner, dock sålde dessa bakmaskiner aningen dåligt så de anlitade en reklamkonsult. Beskedet var enkelt, bygg en till modell. Den ska vara större och mycket dyrare. Det gjorde dem och efter det började de sälja maskiner fortare än en ski-doo byter remmar, men de sålde nästan bara av den mindre bakmaskinen. Anledningen; kunderna fick en produkt att jämföra med och dem flesta insåg att de inte behövde göra 20 limpor i veckan och jämfört med alla andra bakmaskiner på marknaden (den större) så var ju den riktigt billig.
 

vaen

Välkänd medlem
12 jan 2009
1.232
1
16
Dalarna
Ingen åf levererar sina maskiner med 10-62 vikterna som sitter på när dom kommer från usa...
Det du har fått eller kommer att få är 10-68 vikter, som alla rmk maskiner ska ha för bruk på låg höjd.
haha jaha då kanske han(åf) rentav är lite sullig, som inte kläckte ur sig det från början! jaja nu får jag rätta vikterna tillslut då =)
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Tja, såvitt jag vet kan det där bero på vadsomhelst.
Hur ska vi kunna veta bakgrunden bara för att det är en engelsk text?
Jag tror att det snarare är föraren som blivit sjuk på ngt sätt-kanske hjärtattack när han tryckte på gasen, vad vet man?

Det är knappast pga att en Polaris går sönder iaf, för det vet man ju att dom håller. Alltid.
...medan däremot Ski Doo haft vissa barnsjukdomar.

Apropå det-är det inte Polarisen som skjuter på Ski Doon? Det är inte rep, det är stag?
Det tycker jag verkar rimligare.
 

GoPro

Välkänd medlem
28 nov 2010
807
6
18
Kan man några ord på engelska så går det att lista ut vad som har hänt. :)
Trasig drivaxel pga. en dålig svets. Detta efter 3 timmars körning.

Undra när nästa arga Poo åkare kommer och klagar på bilden? ;)
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Det är ju smidda drivaxlar på den, så det kan inte hända.
Jag tror fortfarande att det egentligen är Ski Doon som gått sönder, ser ingen frpntbåge på den på bilden-säkert därför dom måste skjuta på den bakifrån?



Edit:
Jag får krypa till korset.
När jag skrev det första inlägget så trodde jag att jag var övertydligt vitsig om att det "aldrig kan vara ett fel på en Polaris", utan det måste bero på vadsomhelst utom det. Tom hjärtattack!

Det blev i mina ögon närmast hysteriskt kul när GoPro inte var med på det, utan trodde att jag var seriös-då kunde jag i det läget inte behärska mig utan spann vidare ännu värre...

För att inte folk ska tro att jag är fullkomligt rubbad-nej, jag var inte i ngt av dom två inläggena ens nära seriös.
Jag är inte ens ngt fullblods-Polaris-freak bara för att jag råkar ha en. Det är bara för stunden det märke som gav mest för pengarna samt den mest funktionella för sitt användningsområde i mina ögon.
Nu ska jag försöka vara seriös en stund, promise! ;)
 
Last edited:

Sir Alop

Välkänd medlem
30 sept 2011
1.078
0
16
Alltså,vem kommer på den briljanta ideén att sätta h13 som lampor i en skoter?

Måste varit alldeles för enkelt att köra på h4 som funnits i 100år och fungerat.
 

vaen

Välkänd medlem
12 jan 2009
1.232
1
16
Dalarna
De slog mig ikväll när ja drog igång rmk:n att j-vlar va de rasslar och skramlar i kåpor och styre när man står på tomgång och även vid krypkörning, känns lite billigt liksom. Så var de inte på nytron...