Polaris 2016

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Det är ju fördjävla slarvigt både av fabriken och av återförsäljaren. Jag håller med Jona$, det är vi kunder som accepterar skiten som borde skärpa oss.

Till saken hör att en god vän köpte en ny Polaris i fjol. På ca 50 mil har han blivit stående tre eller fyra gånger, maskinen har varit inne på verkstad tre gånger. Lagom kul när det är 50 mil mellan verkstad och där han kör. Då spelar garantin mindre roll och "återköp" ligger närmare till hands...
 

FOX rider

Välkänd medlem
10 okt 2006
1.426
9
38
46
Ludvika
Har själv haft en ny yamaha med samma problem, drivhjulen var felpressade på axeln. Sånt som händer, bara att lämna in och få åtgärdat!
 

RobbanSWE

Välkänd medlem
14 jun 2009
563
9
18
Umeå
Håller med Jonas riktigt dåligt.
För prisena dom har så ska inte detta få inträffa!
Om jag hittar något liknande på min maskin när jag ska hämta den så blir den kvar i affären.
Hoppas verkligen att dom funkar bra i år.
Väntar på en pro rmk 155.
 

tmk_88

Välkänd medlem
16 jan 2012
152
0
16
norrbotten
Många här som följer manualens anvisning om att köra oljeblandat första tanken trots att pumpen går extra fett första 18 tim (800cc)? en halvliter olja dessutom.
 

daniellinder

Välkänd medlem
26 nov 2015
158
4
18
Luleå
Många här som följer manualens anvisning om att köra oljeblandat första tanken trots att pumpen går extra fett första 18 tim (800cc)? en halvliter olja dessutom.
40:1 = 1L olja i 40L bensin.

Jag kör 0.8L, med tanke på att tanken rymmer aningen mer än 40L. So far so good, ryker som en diesel bara.
 

fire02

Välkänd medlem
4 feb 2012
142
0
16
Piteå
Många här som följer manualens anvisning om att köra oljeblandat första tanken trots att pumpen går extra fett första 18 tim (800cc)? en halvliter olja dessutom.
hällde in en halvliter i min bara för att det stod i boken!
är det verkligen 18 timmar? läste nånstans att det var 2,5 timmar
 

daniellinder

Välkänd medlem
26 nov 2015
158
4
18
Luleå
Ska hjälpa er på traven lite.

40:1 = 1/40 = 0.025 = 2.5%
Alltså 2.5% olja i tanken.

2.5% av 43.5L = ~1.1L
Alltså ~1.1L olja på full tank. Får man i en full tank, dvs 43.5L, nej.

Så 0.8-1L olja låter rimligt.

Varsågoda!
 

tmk_88

Välkänd medlem
16 jan 2012
152
0
16
norrbotten
hällde in en halvliter i min bara för att det stod i boken!
är det verkligen 18 timmar? läste nånstans att det var 2,5 timmar
Stod i boken att 800cc går fetare 18tim. 600cc mindre timmar.. Har iof inte själv nya H.O motorn.. sitter gamla i min. men var mest nyfiken allmänt om folk kör oljeblandat eller ej första tanken :)
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.607
92
48
Örnsköldsvik
Stod i boken att 800cc går fetare 18tim. 600cc mindre timmar.. Har iof inte själv nya H.O motorn.. sitter gamla i min. men var mest nyfiken allmänt om folk kör oljeblandat eller ej första tanken :)
Nu gissar jag, men varför Polaris och typ alla tillverkare rekommenderar olja i tanken första vändan är väl p.g.a. om det skulle vara dåligt luftat av ÅF så kör du utan olja ett tag än hur mkt skotern själv fetar på. Vilket kan vara tråkigt. =)
 

tmk_88

Välkänd medlem
16 jan 2012
152
0
16
norrbotten
Någon som vet om det dykt upp några svenska kartor för Polaris active display, eller om det är något på gång?
Mailade Polaris sverige.. Fick som svar att dom skulle komma med uppdateringar med info senare ang det. men att det är på gång iaf
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.607
92
48
Örnsköldsvik
då har man monterat slp pipa på skotern gick upp från 8250 till 8400 ska montera vikter o fjäder nästa helg :) mycket tyst system måste jag säga o klarar 88db kravet :)

https://www.youtube.com/watch?v=F2IOLKbvQw0
Är det någon viktskillnad?
Man tycker ju att Polaris som är så mån om vikten ska vara svår att konurrera med om man ska lyckas hålla samma ljudnivå.

Inte för att vara elak, men när du står och småvarvar påminner motorljudet väldigt mycket om farsans gamla Finlandia. hehe.
Kan nog tänka mig att det är annat om det varvas mer dock. Men var så jäkla likt ljud. :p
 

xLas

Välkänd medlem
10 feb 2008
1.565
2
38
Kalix
Är det någon viktskillnad?
Man tycker ju att Polaris som är så mån om vikten ska vara svår att konurrera med om man ska lyckas hålla samma ljudnivå.

Inte för att vara elak, men när du står och småvarvar påminner motorljudet väldigt mycket om farsans gamla Finlandia. hehe.
Kan nog tänka mig att det är annat om det varvas mer dock. Men var så jäkla likt ljud. :p
Tänkte direkt på min gamla Everest 500, Rotax 503 med singelförgasare. Saknar bara fläktljudet :)
 

krillnecks

Välkänd medlem
20 nov 2007
2.519
21
38
piteå
www.nogg.se
Är det någon viktskillnad?
Man tycker ju att Polaris som är så mån om vikten ska vara svår att konurrera med om man ska lyckas hålla samma ljudnivå.

Inte för att vara elak, men när du står och småvarvar påminner motorljudet väldigt mycket om farsans gamla Finlandia. hehe.
Kan nog tänka mig att det är annat om det varvas mer dock. Men var så jäkla likt ljud. :p
tror inte det är så mycket skillnad på pipan men därmot ljuddämparen skiljer det flera kg iaf :) 13 pound tjärnar man totalt vet inte vad det är i kg? haha jo har också tänkt på det låter som finlandian vi hade då vi var små :p