Polaris 2016

j-son

Välkänd medlem
18 jul 2006
1.157
4
38
33
Kanske inte är relevant för er med 800, men min 600 drog ca 5 l/milen vid förra helgens körning. Höll i det stora hela till i raviner och eländig terräng. Så bränsleförbrukningen verkar inte skilja mot tidigare cfi 800 som jag ägde. Är väl när man är ute på finåkning som förbrukningen torde skilja sig från 800an.

Har också upplevt något mystiskt ljud från drivaxel vid utförsåkning och inget gaspådrag. Har bytt till serie 6 mattan på min, så jag har samma som pro 800.

Annars jävligt nöjd! Den har fått slita riktigt hårt dom första milen då snödjupet var över förväntan vid första svängen! Saknade varv i början av inkörningen men nu vill den snarare övervarva. Släppte rejält vid 1,5 timme och sen har det bara gått uppåt. Känns bra!
 
Reactions: ollebullzor

j-son

Välkänd medlem
18 jul 2006
1.157
4
38
33
Min pro-ride 2015 hade det ljudet när mattan var lite slack, bara vid rullning/bromsning i nerförsbacke.
Vet inte riktigt vilka av "knölarna" på mattan som drivhjulen använder sig av, men när jag bytte matta såg jag att serie 6 mattan saknar "knölarna" som sitter utanför skenorna på serie 5 mattan. Kanske bidrar till att den kuggar över på nåt vis?
 

_MaNiaC

Välkänd medlem
26 feb 2007
158
1
18
Umeå
just under 4 liter milen första tanken mestadels ledkörning. 156" 3" matta. Inkörning så jag är inte alls speciellt orolig för förbrukningen framöver. Hade missljud från min så in i bomben första 6 milen sen slutade det. Är framme vid drivhjulen som det lät från min. Spraya på lite såpvatten eller ha lite is i magen så kommer det att försvinna. (gjorde iaf det på min) Klackarna på mattan som "fastnar" i drivhjulen innan allt har nött till sig.
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
J-son hur känns den efter mattbytet, känns det som 600an orkar med den högre mattan?
Synd att man inte får den från fabrik som i USA
Gömde förresten svara förut men jag känner då inte att jag kan vrida styret förbi ändläget.

Är det någon som vet vad serie 6 mattan kostar om man blir sugen på att byta.
 

Erikxson

Välkänd medlem
16 jan 2012
346
0
16
Uppland/Hälsingland
Har också problem med oljud från drivaxeln vid rullning/bromsning i nerförsbacke. Inga ljud alls vid körning. Tyckte dock att drivaxeln inte var 100% centrerat i hålen, men ändå inte riktigt så att det skulle ta i på kanten. Skotern har gått 5mil nu och mattan sträckte jag på känsla efter hur polarens Axys kändes, och den lät ingenting.
 

thewayout

Välkänd medlem
14 sept 2004
394
0
16
Ja jag har lyckats ta en sten som slog hårt mot drivaxeln och krökte chassiet så nu är man skoterlös på obestämd tid. Elva mil hann man ju med iaf, skulle precis börja med variatorerna, är så typiskt :-( känslan jag har är iaf att den verkar ta mindre sås under hård körning, märktes tydligt i hemavan. Har stora problem med remslir med original setup i primären, nån fler som upplever det?
Annars härlig karaktär på motorn :)
 

j-son

Välkänd medlem
18 jul 2006
1.157
4
38
33
J-son hur känns den efter mattbytet, känns det som 600an orkar med den högre mattan?
Synd att man inte får den från fabrik som i USA
Gömde förresten svara förut men jag känner då inte att jag kan vrida styret förbi ändläget.

Är det någon som vet vad serie 6 mattan kostar om man blir sugen på att byta.
Jag körde aldrig med originalmattan, bytte till serie 6 mattan innan första turen och jag tycker det går fint. Har bara hunnit med ca 6-7 mil och ca 3-4 timmar än så länge. Saknade som sagt varv i början men nu vill den snarare övervarva. Känns lite tam/seg på lägre varv så där finns nog lite att hämta med någon fin variatorsetup. Men man kanske ska köra nån mil till så man inte stöter på nå överaskningar innan man börjar rota i det.

Tror nypriset låg runt 12 på serie 6.
 

snopro700

Välkänd medlem
24 nov 2008
471
1
18
Har även hört att oljudet kan komma från bromsskivan som inte varit helt centrerad så den tar i vid inbromsning.. Måste kika på min hur det ser ut
 

dalahästen

Välkänd medlem
14 okt 2007
142
0
6
Min låter också vid nedförskörning, hittar någon en lösning. Skriv gärna!!


Ska byta min series6 matta mot en 3".


Vilka drivhjul sitter i -16 pro rmk 155"?
 

Dyngral

Välkänd medlem
17 sept 2009
570
2
18
Luleå
Hur funkar det att byta original SKS mattan, endera 57 eller 66 mm, mot en 3"?
Behöver mycket göras för att 3" matta ska passa?
Antar att det är en X3 3" som gäller i så fall eller?
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Min matta ville som kugga över vid kraftigare broms just innan man låst den. Sträckte mattan en enligt boken så försvann det.
Sen som skrev tidigare så kan matta vilja kugga över när det är torr. Såpvatten eller snö så glider den ner som den ska.

Skickat från min SM-G925F via Tapatalk
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Hur funkar det att byta original SKS mattan, endera 57 eller 66 mm, mot en 3"?
Behöver mycket göras för att 3" matta ska passa?
Antar att det är en X3 3" som gäller i så fall eller?
Du måste byta drivhjulen åxå, tror alla 3" mattor har 3.0 i delning(du har 2.86)
 

fire02

Välkänd medlem
4 feb 2012
142
0
16
Piteå
nån som provat att rikta dom nya a-armarna?
en av dom nedre har fått sig en liten smäll så den blev lite lätt böjd
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
nån som provat att rikta dom nya a-armarna?
en av dom nedre har fått sig en liten smäll så den blev lite lätt böjd
gjut alu brukar inte gilla att riktas tillbaks efter en smäll, hade det varit min så hade jag bara kört tills den går av, för de lär den göra
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Är rätt säker på att det inte är nåt kasst gjutmaterial i a-armarna som lätt bryts av. Det skulle ingen tillverkare våga ha i en så vital del som en a-arm är. Där väljer man ett material som kan böjas långt innan det går av.

Klart du kan testa att rikta den.
Värm lätt innan du pressar tillbaka den.

Btw. Köra, helt utan åtgärd tills den helt går av var nog bland det dummaste jag läst på ganska länge.