Polaris 2016

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Hållbarheten är jag grymt nöjd med min 76mm matta iaf. Den har fått känt på det mesta i sten, stubb å skitföre. Inte ett enda jack på någon kam än men däremot har mattan börjat fransa väldigt mycket på sidorna.
 

tafflo

Välkänd medlem
19 okt 2008
202
1
18
Vad innebär de att mattan fransar sig så, alltså vad är oftast felet o är de allvarligt?
 

tafflo

Välkänd medlem
19 okt 2008
202
1
18
Härligt de då jag är nojig över de mesta på en ny maskin! Har ett vinande ljud i farter över 50 så man funderar ju på va de kan vara oxå...på min nya sks.
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Har du kollat inne i tunneln om det syns nånstans att den legat å nött?
borde ju synas isåfall, kolla i tunneln vid drivaxeln&vid bakre boggie infästningen om det syns nått, är väl vänster sida du får studera noga isåfall?


17 mil och det ser ut så här på flera ställen.

 

widetrak

Välkänd medlem
12 nov 2007
1.141
10
38
Kovland
Kolla mattspänningen och att mattan är centrerad. Mattan ska vara väldigt hårt spänd mot jag är van sen förr. Mattan töjs snabbt när den är ny är min erfarenhet iaf. Tycker det är väldigt tajt mot dropbracketen bak. Fransarna är väl enklast att bränna bort.
 

Peppa

Aktiv medlem
15 mar 2014
88
2
8
Har samma på min. Framifrån sett så är det på vänster sidan den fransar rejält. Har försökt justera mattan men går inte att få till, Har kommit fram till att mattan går snett vid drivaxeln, höger drivhjul måste pressas ut! Sett flera som sagt samma sak också.


Skickas från min iPhone via Tapatalk
 

Slarva

Välkänd medlem
25 jan 2008
646
1
18
Kolla mattspänningen och att mattan är centrerad. Mattan ska vara väldigt hårt spänd mot jag är van sen förr. Mattan töjs snabbt när den är ny är min erfarenhet iaf. Tycker det är väldigt tajt mot dropbracketen bak. Fransarna är väl enklast att bränna bort.
Där tar min i, på vänster sida sett framifrån, på högersidan har jag ca: 1cm till godo till dropbracketen.
 

krappen

Välkänd medlem
1 jan 2000
910
17
18
Luläää
Hur många timmar har ni axys ägare kört innan maskinen gått ur inkörningen ?
Nån annan med elstart som upplever skrammel från startkransen vid start ungefär som att kransen kuggar över?
 
J

Jona$

Har även en matta som drar snett, polaris svar var kör 10 mil och återstår problemet så skulle den lämnas in, även att elstart ibland hoppar ur och man får släppa och vrida igen.
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Mattan saknar ju"driv kuddar" längst ut, så är ju lite annars mot tidigare mattor, har inget fransande på min(20mil, 3")ser ut som det brukar, inget konstigt än iallaf.
 

Anders F

Välkänd medlem
7 maj 2011
602
3
18
Luleå
Startsnöret släppte från handtaget igår:( Har inte hänt för mig på en ny skoter vad jag minns och då har jag Många nya maskiner sista 20 åren. Ingen stor sak men mitt i berget, vid skymningen på väg hem i -23 och dessutom utan extra snöre/spännband så vi kunde inte dra igång via variator (vilket var klantigt, får skylla på o-rutin andra svängen för året).
Ska inte hända efter 10 mil.
Måste säga att min är fruktansvärt törstig, 5 liter milen vid blandad puder/transportkörning. Hoppas den blir bättre efter inkörningen.
Går riktigt bra för övrigt.