Polaris 2016

daniellinder

Välkänd medlem
26 nov 2015
158
4
18
Luleå
Har ca.70mil, men verkar som det var nångång kring 25h.den blev riktigt bra, olja verkar den då dra än åxå, så tror motorn kommer hålla riktigt bra.
Vad tycker du om mattan på din 155" daniellinder? är den rulle vänlig&gräver?
Ja, kanske får hoppas på att det släpper om ett tag då! Om dom nu inte hittar något fel på servicen.

Sista trippen så fick jag känna på riktigt bra snö för första gången och jag måste säga att den håller sig på snön väldigt bra. Gräver inte alls så som du beskriver det. Har ställt om dämparna i boggien. Bakre rätt hård och främre i princip så mjuk att den dinglar fjädern.
 

jimmyu

Aktiv medlem
21 okt 2007
52
15
8
Har en SKS 800 155" och tycker Series 6 mattan funkar riktigt bra, gräver inte ner sig eller börjar lyfta skidorna om den inte provoceras. Min subjektiva uppfattning är att den går ungefär lika bra som Series 5.1 mattan i lössnö men biter betydligt bättre på hårdare underlag jämfört med den mattan.
Ev. kanske mattan slits lite mer då jag hittills i vinter skadat 5-6 kammar medans 5.1 mattan tappade typ en kam på 3 vintrar men det kan också bero på att jag startat säsongen tidigare och kör hårdare nu.
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Kanske det är det sista 10mm.som gör det...? kan tänka mig att nya mattan biter bättre än serie 5.1 när det blir fastare snö&säkert fin till maj/juni körningen i gränsen.
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Kört 45 mil med talon och är grymt nöjd på bettet i den och hur sjukt den driver på i lössnö. Sen verkar det hålla bra oxå.
Men den vill gå djupt och är tungdriven.
 

mbuffalo

Välkänd medlem
21 sept 2008
188
1
18
Talon mattan tycker jag funkar hur bra som helst. Tycker inte att den går speciellt djupt. Sedan är den grym på vatten. Bromsar nästan ingenting när man kommer ut på vatten som vissa andra mattor gör.
 

fire02

Välkänd medlem
4 feb 2012
142
0
16
Piteå
är det nån som kan slita sig från ski-dop 2017 tråden och vara snäll å förklara för mig vars man ska slipa på spindeln för att montera zbroz 36" framvagn????
tydligen så trög att man inte förstår instruktionen med bild och mall!
 

Slarva

Välkänd medlem
25 jan 2008
646
1
18
Kört 45 mil med talon och är grymt nöjd på bettet i den och hur sjukt den driver på i lössnö. Sen verkar det hålla bra oxå.
Men den vill gå djupt och är tungdriven.
Har talon på min sks också, fick tips av Per på composit-tracks att bestycka om variatorena då den gärna vill gräva och pup-upen inte fungerar som den ska med original bestyckning.

Väntar på grejer från krillekravall så till helgen får jag förmodligen prova med lite andra variatorgrejer och se hur skillnaden blir, men jag upplever inte att den gräver så mycket just nu, inte jämfört med peak iaf...

Att den är tungdriven vet jag inte om jag håller med om riktigt heller, jämfört med serie 6 så ja, men samma här, går lättare än peak.

Att den håller bra kan jag bara hålla med om, det är väl det extra lagret ply som spelar in där.
 

fire02

Välkänd medlem
4 feb 2012
142
0
16
Piteå
nån som vet vars man får itag på spindelleden/kulleden (eller vad den nu heter) som sitter yttets på a-armarna???
råkade knacka lite väl hårt på ena vid framvagnsbyte till zbroz så att ringen som sitter ovanpå kulan släppt och min åtf hittar ej ett reservdelsnr på leden, därav frågan!
 

krillnecks

Välkänd medlem
20 nov 2007
2.519
21
38
piteå
www.nogg.se
Verkar som maskinerna stegvis släpper?, min varvar 8400-8500 nu efter man tuktat den ordentligt sista 2veckornas körningar, känd som axys motorn har 20hk mer än gammla...
Men maskinen(163"/3") är hemsk på gå med skidorna i vädret, brant uppförs känns det löjligt omöjligt...känns som värsta rulle maskinen, grymt iriterande...har på samma körning hoppat mellan axys& min -13 163" med serie 5.1 mattan&den går grymt mkt.bättre i snön, 3"aren kan man använda till kabel grävare...riktigt aggressiv på äta...ni med serie 6 (66mm) vad tycker ni om puder egenskaperna?(kört i snödjup ca.1.20-1.5m.riktigt löst till naveln+)
håller med att den gräver sig neråt då det är rent puder provat i 1.3meter snö o då får man kämpa ;) men som sakt det är bra träning men jag tror den kommer greppa bättre i vårsnön då gamla mattan bara slirade så men vi får se :)
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
håller med att den gräver sig neråt då det är rent puder provat i 1.3meter snö o då får man kämpa ;) men som sakt det är bra träning men jag tror den kommer greppa bättre i vårsnön då gamla mattan bara slirade så men vi får se :)
Japp, är nog så, har testat nu 3"aren i kompaktare snö, dock med snödjupet även något mindre, helt annan känsla å driv i mattan...
Undra hurdan snön är i usa vars polaris testar ut nya puder maskiner/mattor?iofs.så är väl 3" maskinen gjord för å köras på höjder vi inte ens har i sverige&då lär inte heller motorn lev.i närheten av effekten som vi"flatlanders" har:)blir nog inte lika aggresivt driv i mattan heller på hög höjd.
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Kan hålla med att den har bra bett i lite "blötare" snö där drivet är ok. Kammarna är rätt hårda så är väl därför den tar tag bättre. Men i bottenlöst puder så är de nästan lika dålig som en peak. Skillnaden är att peaken tar sig ingenstans. 3" arn tar sig 20m ;)

Någon som har känt hur kammarna på 66an är? Är dom likvärdiga som 76an lr mjukare?
 

krappen

Välkänd medlem
1 jan 2000
910
17
18
Luläää
Pratade precis med en kompis som rattar en sks och han var förbryllad och irriterad efter dagens skotertripp, bägge vändhjulen vek sig och "klev" av axeln! Nån annan som lyckats med nåt liknande?
På 15h har han fått byta framvagn till modell stabilare efter att ena armen gjorde Nike reklam och köpa sig ett v-kitt då skotern åt rem ala brp stil. Och nu vändhjulen.
Han är ingen hoppa långt Kalle utan håller 100% till i skog/branter och mycket snö.
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Pratade precis med en kompis som rattar en sks och han var förbryllad och irriterad efter dagens skotertripp, bägge vändhjulen vek sig och "klev" av axeln! Nån annan som lyckats med nåt liknande?
På 15h har han fått byta framvagn till modell stabilare efter att ena armen gjorde Nike reklam och köpa sig ett v-kitt då skotern åt rem ala brp stil. Och nu vändhjulen.
Han är ingen hoppa långt Kalle utan håller 100% till i skog/branter och mycket snö.
Jag lyckades trycka av ett övre boggiehjul. Polaris har ju jagat kilon nu så jävulst så dom har tillomed bantat bort mycket av plasten som ligger på utsidan av låsringen till lagret. Så behövs inte mycket våld allt så ploppar låsringen ut och hjulet vandrar av.
Så nu åker jag proride hjul där det då finns nog material kvar att hålla kvar låsringen.

Skickat från min SM-G925F via Tapatalk
 

krappen

Välkänd medlem
1 jan 2000
910
17
18
Luläää
Jag lyckades trycka av ett övre boggiehjul. Polaris har ju jagat kilon nu så jävulst så dom har tillomed bantat bort mycket av plasten som ligger på utsidan av låsringen till lagret. Så behövs inte mycket våld allt så ploppar låsringen ut och hjulet vandrar av.
Så nu åker jag proride hjul där det då finns nog material kvar att hålla kvar låsringen.
Denna vikt hets har väl ändå gått överstyr jamen. När inte ens boggihjulen klarar av vad maskinen är byggd för. För min egendel så tycker jag min PRO Ride var alldeles för klent byggd i många avseenden, trist att axysen verkar ännu mer lengräddad.