Pro RMK 2014

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.389
174
63
Offerdal, Jämtland
Köpte en 2014 Pro RMK idag som har gått igenom sju svåra år och ett världskrig så det är en liten utmaning att få till den men det ska nog lösa sig hoppas jag. Har dock några frågor.

Det sitter en Timbersled Barkbuster framvagn på den och hålen i spindlarna till övre länkarmen har nötts upp så de är sopslut. Det följde dock med ett par fräscha original spindlar. Men hålen är för små så frågan är om det bara är att borra upp dem. De verkar vara ca 10 mm original och bulten för spindeln är ca 12,5. Hittar ingen info alls om denna framvagn. Hade varit kul med en manual till den för det verkar finnas möjlighet till lite justering på cambervinkeln. Någon som har bra värden på detta?

Någon som har tips på lämplig matta till en sån här? Sitter en peak duro på den nu men jag tror minst hälften av kammarna ligger kvar i skogen. Passar alla polaris 155" mattor med 2,86 delning eller är det olika modeller?

Någon som har 1 st gripperskida tillsalu? Ena skidan är helt utsliten.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.389
174
63
Offerdal, Jämtland
Lite fler frågor kring denna tingest...

Jag borrade upp spindlarna och lyckades fixa till gängorna på kullederna så det blev ganska bra faktiskt. Hittade att toe-out skulle ligga på ca 3 mm för dessa så jag ska justera in det ikväll...den var mer som en korsnäbb igår vid provkörningen så det blev ett och annat spännande kast 😁

Hade lite misständningar men hittade att en kabel för gashängsbrytaren var av och ändarna låg mot styret så jag lödde ihop det och nu går den som en klocka.

Men, vad rekommenderas för isrivare och stänkskydd för polarisar (såg att sledstore hade rea på snell polariskopia. Duger de?)? Jag tänkte jag skulle göra någon form av snabbfäste för stänkskyddet med Dzus-fästen. Känns som en bra idé att fixa nu när det är pansarföre.

Vad är normal motortemp på dem? Den låg runt 55-60 grader på halvhårt till stenhårt före.

Det sitter ett fult dekalkit på den. Finns det något bra medel att ta bort limmet?

Jajustja, är det något problem med att köra 95 oktan i dessa nu för tiden?

Vad satt det för variatorsaker i dessa original? Jag har inte kollat jättenoga men primärfjädern är grön. Vad siktar man på för maxvarv?

Kommer säkert med fler frågor efter kvällens skruvande och provkörning.

Det börjar ordna till sig lite med den så snart är den nog good enough till mina tvillingsöner som snart har åldern inne för denna hobby.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.720
834
113
Kramfors
Ang kylningen temp på en pro rmk så går de svinhet på hårt före, räkna med 80-110c på hårt före. Du kan köra på´ända upp till 100c ivf innan du måste kyla av den. Om du inte hittar lös snö att köra på för kylning så låt den gå på tomg och kasta upp snö på tunneln. Isrivare är ett måste köp brp style med dubbelfjäder backningsbara för de håller bättre än de billiga med singel fjäder. Du hittar dubbelfjäder vers för 800kr nu på sledstoore. Polaris style funkar bra men de går inte backa med och man glömmer garanterat att vika upp dem vid backning.
En effektiv kylnings modd är att byta ut stänklappen till äldre polaris dragon Switshback, de säner minst 5c på led.
Jag har dessutom skruvat dit en extra bakåtvikt läpp som skovlar in ännu mer snörök i tunneln de sänkte 5c till. De finns brp stänkskydd från ex skidoo summit 2016+ som är formad på rätt sätt.
Jag kör även på Motul Mocool som sänker kyltempen lite till.
 

A.Holm

Välkänd medlem
8 feb 2007
2.784
56
48
Grängesberg
Motortemp ligger normalt på 52 grader, det är vad termostaten reglerar mot.
Men dom är känslig för att gå varm.

Isrivare. Har alltid kört med modellen som Polaris har original som man ej kan backa med.
Tycker dom är klart mest effektiv med tanke på kylning, men nackdel att man ej kan backa såklart.

Stänklappar, ja original på Pro RMK gör inte mycket nytta.
Kika efter den modell som sitter på SKS och Pro RMK med 3" matta.
Den är längre och betydligt styvare, så man får upp lite snö i tunneln.

Tips för att kyla av maskinen när det behövs, funkar bra så länge inte snön är ren betong...
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.389
174
63
Offerdal, Jämtland
Perfekt, har hittat åt en Pro med 3" mattan så då får det bli den.

Jag var ut och testade den häromkvällen och upplevde den enormt bågstyrig. Skitsvår att få upp på skrå. Kan det bero på cambervinkeln. Jag såg att de skulle ha -1-2 grader och jag tror att den just nu är snarare positiv än negativ. Jag har ställt toe out till ca 3-5 mm då jag hittade det värdet i en manual men den här har ju som jag skrev tidigare en Timbersled framvagn (ca38-39") så den kanske har andra inställningar? Jag har aldrig kört proride förut, bara axys och känner väl igen det till viss del men inte så här svår. Det är just initierandet av att få upp den på skrå och även vid myrsurf. När den väl har tippat upp går den ju bra att hålla där. Sen är jag ju van Summit G4 chassit och där räcker det ju med att du tänker att du ska skråa så är du ju där...sen får man jobba hårdare med att hålla den där 😁
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.720
834
113
Kramfors
Jag har två pro rmk i familjen ena med 36" framvagn och andra org bredd. De är stor skillnad i skråkörning jag upplever 36" som mer än 30% lättare att bryta ner och hålla spåret.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.176
1.010
113
Stora Blåsjön
Perfekt, har hittat åt en Pro med 3" mattan så då får det bli den.

Jag var ut och testade den häromkvällen och upplevde den enormt bågstyrig. Skitsvår att få upp på skrå. Kan det bero på cambervinkeln. Jag såg att de skulle ha -1-2 grader och jag tror att den just nu är snarare positiv än negativ. Jag har ställt toe out till ca 3-5 mm då jag hittade det värdet i en manual men den här har ju som jag skrev tidigare en Timbersled framvagn (ca38-39") så den kanske har andra inställningar? Jag har aldrig kört proride förut, bara axys och känner väl igen det till viss del men inte så här svår. Det är just initierandet av att få upp den på skrå och även vid myrsurf. När den väl har tippat upp går den ju bra att hålla där. Sen är jag ju van Summit G4 chassit och där räcker det ju med att du tänker att du ska skråa så är du ju där...sen får man jobba hårdare med att hålla den där 😁
Jämför man en axys i orginalbredd 39" och en proride med 37" så är dom ungefär lika att bryta omkull.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.389
174
63
Offerdal, Jämtland
Någon som har svar på följande?

Det sitter ett fult dekalkit på den. Finns det något bra medel att ta bort limmet?

Är det något problem med att köra 95 oktan i dessa nu för tiden?

Vad satt det för variatorsaker i dessa original? Jag har inte kollat jättenoga men primärfjädern är grön. Vad siktar man på för maxvarv?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.176
1.010
113
Stora Blåsjön
Någon som har svar på följande?

Det sitter ett fult dekalkit på den. Finns det något bra medel att ta bort limmet?

Är det något problem med att köra 95 oktan i dessa nu för tiden?

Vad satt det för variatorsaker i dessa original? Jag har inte kollat jättenoga men primärfjädern är grön. Vad siktar man på för maxvarv?
Det bästa att ta bort limrester från dekalkit mm är kemist ren bensin eller bara bensin.
95oktan funkar utmärk på non-eth mappen på dessa.
Orginal fjäder i primären är svart med tryckt text med värderna.
Du ska sikta på 8300varv.
 
Reactions: eing9911

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.720
834
113
Kramfors
Jag skulle inte tordas köra non eth mapp på 95 okt utan att först se airfulel värden genom hela registret nu med 95 OKT = e10. De är främst mellanregistret i jämn fart jag skulle oroa mig mest för. Där går alla skotrar farligt snålt redan så med e10 och nont eth kan de va extremt snålt. Motorn kan hålla 300 mil även om den går snålt men den går ju mer än 1000 mil om mappen har bra afr värde. Full gas på en motor som har bra spikskydd som polaris så behöver man inte oroa sig, för då detar (spikar) den bara och stannar. Gör den det måste man absolut slå om till eth läget.
Ex jag har Powercommander på min pro rmk och jag kan snåla ut den till afr värden så snåla som 17-20 i mellanreg utan att den går dåligt på någ vis.. Men motorn håller max 300 mil sen är cylindrar och kolvar slut.
Med det sagt så går de inte känna om motorn går för snålt de måste bromsas fram i bänk med piptemp/bredbandslambda /bsfc värde för att tordas säga om de går eller inte.
De jag redan vet är att årg 2013 som jag har kan man absolut inte köra i non eht läge på 95 okt för de går redan för snålt i mellanreg på 98 okt. 2014 fick lite bättre mapp men jag skulle inte tordas köra non eht i den heller.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.720
834
113
Kramfors
Ok, hur ändrar man mellan eth och non eth på dessa?
Håll in bromsen och tryck på vippknapparna tills du ser eth eller non eth. Håll inne vippknapppen i några sek i eth eller non eth läget så ändras det mellan dem.
Kör i första hand på 98okt för de har max 5% etanol. Mer etanol ger bara sämre smörjning och rost så kör 95 bara i nödffall eller om du har för långt till 98 pump.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.389
174
63
Offerdal, Jämtland
Det bästa att ta bort limrester från dekalkit mm är kemist ren bensin eller bara bensin.
95oktan funkar utmärk på non-eth mappen på dessa.
Orginal fjäder i primären är svart med tryckt text med värderna.
Du ska sikta på 8300varv.
Hade ett lite variatorhaveri på den men det är löst nu. Primären gick av (eller troligtvis var den redan av och hårt åtdragen). Hursomhelst så fick jag lite tips av asker och med en massa svetsande, ännu mer svordomar, en vinkelslip och en halv lördag så fick jag av den från axeln utan att skada axeln samt att jag byggde ihop lite olika verktyg för att få isär specialmuttern och korset. Så nu har jag alla verktyg för att renovera polarisvariatorer känns det som. Den här behöver nya bussningar men det får bli sommarsysselsättning, nu vill jag få till en påskskoter då jag sålde ena summiten och den andra behöver ny motor.

Men jag var nyss ut och testade lite och jag når 7900-8000 rpm så jag funderar på att kolla upp tps:en då det verkar vara ett vanligt. Hittade en video som var ganska bra men de hoppade över hur man kopplade in ström till ecm:en. Vilka kablar är det? Elschema online?

Skulle dock kunna vara både motorfästen och fjäder som är boven i dramat men jag tänkte att jag börjar med tps:en.

I övrigt går den väl bra men det går ju inte jämföra med Summit G4-chassit. Man får verkligen jobba för att ratta runt den här men å andra sidan är det inte jag som ska ha den i slutändan. Det är mina grabbar som får ta hand om den nästa säsong :D

Vad satt det för matta på assault original? Den som hade stenhårda kammar. Den verkar kul som vårmatta...

Passar drivhjul/drivaxel från en axys på en proride? Ser flertalet serie 7 och 8 mattor till axys till salu men det blir ju fel delning.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.176
1.010
113
Stora Blåsjön
Hade ett lite variatorhaveri på den men det är löst nu. Primären gick av (eller troligtvis var den redan av och hårt åtdragen). Hursomhelst så fick jag lite tips av asker och med en massa svetsande, ännu mer svordomar, en vinkelslip och en halv lördag så fick jag av den från axeln utan att skada axeln samt att jag byggde ihop lite olika verktyg för att få isär specialmuttern och korset. Så nu har jag alla verktyg för att renovera polarisvariatorer känns det som. Den här behöver nya bussningar men det får bli sommarsysselsättning, nu vill jag få till en påskskoter då jag sålde ena summiten och den andra behöver ny motor.

Men jag var nyss ut och testade lite och jag når 7900-8000 rpm så jag funderar på att kolla upp tps:en då det verkar vara ett vanligt. Hittade en video som var ganska bra men de hoppade över hur man kopplade in ström till ecm:en. Vilka kablar är det? Elschema online?

Skulle dock kunna vara både motorfästen och fjäder som är boven i dramat men jag tänkte att jag börjar med tps:en.

I övrigt går den väl bra men det går ju inte jämföra med Summit G4-chassit. Man får verkligen jobba för att ratta runt den här men å andra sidan är det inte jag som ska ha den i slutändan. Det är mina grabbar som får ta hand om den nästa säsong :D

Vad satt det för matta på assault original? Den som hade stenhårda kammar. Den verkar kul som vårmatta...

Passar drivhjul/drivaxel från en axys på en proride? Ser flertalet serie 7 och 8 mattor till axys till salu men det blir ju fel delning.
Vad sitter det i variatorerna, för en helt original går ungefär sådär, 7900-8000varv.
Originalmattan är är mattan med 54mm kammar och brutalt tjocka kammar.
Drivaxlar kan du ta från axys det funkar. Men det funkar inte att ta en drivaxel från en med beltdrive, tvärt om funkar, för med kedjehus så måste det finnas en yta för packboxen på axeln och den saknas på drivaxlar avsedd för beltdrive.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.389
174
63
Offerdal, Jämtland
Oklart vad som är i, inte original i allafall. Viktarmarna har ingen text eller så instansat men det sitter "viktskruvar" och det sitter en grön fjäder i primären. Sekundären har jag inte kollat än. Tar den när jag kollar tps:en tänker jag.

Så man skulle kunna ta en axel från en sks eller en med 3" matta då antar jag för de har väl kedjehus eller menar du att det inte funkar till proride med beltdrive? Den här har beltdrive.

Förresten...någon som vet vad som var speciellt med en Pro RMK LE 2014. Tycker det är svårt att hitta info om dessa eller så letar jag som en kratta.
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.720
834
113
Kramfors
Oklart vad som är i, inte original i allafall. Viktarmarna har ingen text eller så instansat men det sitter "viktskruvar" och det sitter en grön fjäder i primären. Sekundären har jag inte kollat än. Tar den när jag kollar tps:en tänker jag.

Så man skulle kunna ta en axel från en sks eller en med 3" matta då antar jag för de har väl kedjehus eller menar du att det inte funkar till proride med beltdrive? Den här har beltdrive.

Förresten...någon som vet vad som var speciellt med en Pro RMK LE 2014. Tycker det är svårt att hitta info om dessa eller så letar jag som en kratta.
Jag har en pro rmk LE år och en vanlig pro rmk. De som skiljer är främst stötdämparna som är hårdare i fjädrar samt att de har komp och retur justering . Boggin har en förstärkningsskena utanpå boggiskenor , den är helt värdelös som förstärkning om man inte limmar fast den. Har för mig de lev med värre front och bak lyftbåge också.
Tps justering behöver du inte göra om den går fint på tomg och backen funkar. Om du måste dutta till på gasen för att den inte ska sursta så tomg sjunker mer o mer är ett tecken på feljusterad tps. Annars kopplar du in 12v batteri in i en vit kontakt som de står ecm eller likn på i svarta påsen ovanpå variatorskyddet. De är ju en hel bunt med kontakter o kablar i den påsen med kardborreöppning på.. Kolla noga så du kopplar plus o minus rätt bara, kontrollmät i kontakten vilket som är jord innan du kopplar in batteriet.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.389
174
63
Offerdal, Jämtland
OK, då kan jag glömma tps:en för den går rent och fint och är lättstartad samt backen går i lätt.

Sitter kollar lite olika variatorkit och ser att fjädern ser ut att kunna vara en ljusgrön venom och även vitarmarna skulle kunna vara deras justerbara viktarmar.

Får kolla vad de väger och vad det är för grejer i sekundären när jag servar den. VAd rekommenderas för renoveringkit till variatorerna? Original eller finns det något eftermarknads som håller?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.720
834
113
Kramfors
OK, då kan jag glömma tps:en för den går rent och fint och är lättstartad samt backen går i lätt.

Sitter kollar lite olika variatorkit och ser att fjädern ser ut att kunna vara en ljusgrön venom och även vitarmarna skulle kunna vara deras justerbara viktarmar.

Får kolla vad de väger och vad det är för grejer i sekundären när jag servar den. VAd rekommenderas för renoveringkit till variatorerna? Original eller finns det något eftermarknads som håller?
Ljusgrön fjäder är väl 150/340 om jag inte mins fel. Org 130/330.
Ang Variatorrenoverings prylar så funkar pirat bra förutom glidklackarna som slits snabbt. Bussningar viktpinnar är ok i piratkitten. Du behöver inte söka ett speciellt piratmärke för de kommer nog från samma tillverkare i viket fall. Behåll org glidknappar om de inte är för slitna, de går shimsa ut dem lite om de glappar de är bättre än att sätta dit nya pirat.