Pro RMK 2014

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.720
834
113
Kramfors
ang färgen på topplock så är de omöjligt att säga något då de är avtorkade.
De duger inte med enbart ultraljudstvättning av spridare. De måste blåsas bakvägen för de kan va ett filter inv i dem. Brakeclean ska man inte använda, de måste va förgasarrengöringsspray eller luftmassemätar spray. Öppna spridaren med ström i någ sekund upprepade ggr samtidigt som du sprutar dem bakvägen.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.389
174
63
Offerdal, Jämtland
Pillade lös spridarna igår så jag ska försöka få till någon form av testutrustning för dessa senare idag på jobbet och passa på att rengöra dem i den mån jag kan.

Hur flödesmäter man spridare? Vilket tryck kör man med och kan man lägga på spänning en längre tid på spridaren utan att man eldar upp den. Tänker att de är gjorda för att pulsas och inte ha konstant spänning. Vilket flöde bör de ligga inom?

Förövrigt så har någon gjort något med spridarna tidigare för kontakterna var inte limmade längre utan de är tejpade för stunden. Sen fattades en tätning (närmast cylindern på den sidan som havererat). På den andra sidan var tätningen ganska sliten.

Så det blev beställt nya kolvar, packningssats, bränslefilter och nya stift till den så med lite tur kanske det hinner komma innan helgen så den kanske kommer ihop till påsk. Variatordelarna får jag ta senare för det fanns inte på hyllan. Så jag tror att oavsett om jag ska ha kvar den eller inte så kan jag ha hyffsat gott samvete över motorn. Det är ju egentligen mina grabbar som äger den och vi skulle ju fixa till den inför nästa säsong men när den rasade i helgen så var de eniga om att "sälj skiten och så köper vi en summit nästa år". Jag tänker att det kan bli exakt samma resultat med valfri 800 oavsett märke i de prisklasser de har råd med så för stunden så har vi ju koll på vad vi har. Sen kan jag hålla med om att den är inte lika lättkörd och intuitiv (för oss som är van ski-doo) så av den anledningen kanske det blir byte. Jag är dock villig att ge den en chans till. Jag tror att en del av bångstyrigheten kanske ligger i framvagnen. Det sitter ju som jag skrev tidigare en Timbersled Barkbuster 38" på den och av den lilla infon jag kan få fram så levererades de med deras egna spindlar...den här har inte deras spindlar. Så det kanske kan vara en anledning. Hade varit kul att testa någon som var original eller som har 36" framvagn.

Ska titta över Pantern och BR:en också så man kan ta sig upp på fjället och grilla nån körv i påsk.

Ska man se något positivt i allt elände så är det väl att det är ganska kul och intressant att göra själva jobbet men den här säsongen går till historien om man ska se till kass säsong. Jag skulle säga att jag har haft en riktigt bra kördag i år. Summiten står fortfarande på Oktan och jag tror inte att de har gjort något med den än och jag räknar inte med att den blir klar den här säsongen heller. Där känner jag att jag hoppas jag får en så pass fräsch motor som möjligt för enligt en mek där så var väl en bättre begagnad motor typ det enda alternativet. Hade ju tänkt sälja den för att testa något annat men den får bli kvar för det blir så enormt stor investering för att få tag på något bättre. Det enda som jag skulle vilja ha istället är en Khaos Slash 146 eller Freeride G5 146 och det tillåter inte ekonomin just nu.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.720
834
113
Kramfors
OBS vid kolvmontering på cfi 800!! Cylindrarna kan va pilsnergjuten så ringstopparna kan gå farligt nära endera boostporten eller närmsta överströmsport! Du sert med blotta ögat om de är mindre cylinderyta mellan portarna på nåpgon av cylindrarna. Rita uppe på kolven var ringstopparna sitter och provmontera kolvarna torr utan ringar och gamla kolvbultarna för då kan du lämna tillbaka kolvarna om de ligger för nära en port.På våran 13 pro rmk har förra ägaren mont SnoX kolvar och en cylindern är de extremt nära en port. De verkar som Smidda kolvar Wössner och Wiseco har bäst placering av stopparna förutom org kolvar. De gjutna kolvarna har inte lika exakt placering så där är de frågan om lite tur hur de passar. Även Wössner och Wiseco kan ligga för näöra de beror helt på hur pilsnergjuten cylindern är.
Spridarna kan man inte flödesmäta själv utan speciell utrustning, man skickar in dem till en biltrimfirma typ Motornord i Sundsvall. De är billigt bara några hundra för 4-6 spridare så 2 st kan inte va dyrt. Om du tvättar dem bakvägen så gör de med trycket i sprayburken och även tryckluft som har bättre flås är bra.Håll inte spridaren öppen länge. Du får även en fin spridarbild och du sprayar den rätt väg, man ser ganska väl om sprutbilderna skiljer sig.
Om tätningen va borta på den skadade cylindern kan den cyllen dragit tjuvluft och de kan förklara den underliga färgen på topplocket.
Så här enkelt kan du rengöra dem, de behövs bara lite slangar.
Här har du en hemmabyggd flödesmätare
 
Last edited:

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.159
111
63
Inspektera cylinderloppen noga på insugssidan. Vanligt med sprickor på proride. Jag har satt ihop nån sprucken som fungerar än idag flera år senare, beror lite på hur och var den spruckit, lite risky så klart men vill inte ägaren betala för en ny cylinder så testar man 😆

Man kan också sätt ett lock från typ summit XM med inbyggd ventilator (som fungerar) på oljetanken så brukar oljeförbrukningen komma till sin rätt.
 
Last edited:
Reactions: eing9911

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.389
174
63
Offerdal, Jämtland
Spridarna är testade efter konstens alla regler och sprutbilden var i allafall lika mellan dem. Hade bara en infusionsspruta att trycksätta med så det blev inget tokhögt tryck för då läckte den. Jag tvättade dem i UL-tvätten och pulsade under tiden sen trycksattes de åt båda hållen. Tror i allafall att de inte blev sämre.

Ska kolla cylindrarna en extra gång samt dubbelkolla var ringstoppen hamnar. Verkar som grejerna kommer i morgon.

Kollade oljepumpsjusteringen verkar orörd så jag skruvar väl in den 3 varv. Kan ju inte bli sämre tänker jag.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.720
834
113
Kramfors
Spridarna är testade efter konstens alla regler och sprutbilden var i allafall lika mellan dem. Hade bara en infusionsspruta att trycksätta med så det blev inget tokhögt tryck för då läckte den. Jag tvättade dem i UL-tvätten och pulsade under tiden sen trycksattes de åt båda hållen. Tror i allafall att de inte blev sämre.

Ska kolla cylindrarna en extra gång samt dubbelkolla var ringstoppen hamnar. Verkar som grejerna kommer i morgon.

Kollade oljepumpsjusteringen verkar orörd så jag skruvar väl in den 3 varv. Kan ju inte bli sämre tänker jag.
De lät bra. Du behöver inte oroa dig för sprickor i cylindrar för de gällde 08 -12 från 13- vart de härrejösses tjocka cylinderväggar. Polaris ökade tjockleken på kjolarna mer o mer från 08-12 så 12an är halvbra men till 13- sopade de på 2mm godstjocklek och då försvann problemet, men kolla ändå såklart.
Slipa in ringgapet på kolvarna till minst 0,50mm de gäller alla Twinnar 800cc.
Kör även med 2% olja även i soppan två tankar och därefter 0,5% för all evighet då håller de lika bra som en Arctic cat.
Jo just kör även 98 okt i etanolläget i minst två tankar, då får den 4% mer sås till inkörningen. Undvik jämn gas i farter från 40-90kmt speciellt under inkörning, de gäller främst då de går lätt på led. De går fetare om de är tyngre före så då är de mindre farligt att köra jämn gas i mellanreg. Årg 14 har lite fetare mellanreg än 13 som va farligast i de området.
Bikeman Performance rek 3 varv inskruvad oljeskruv + 1% i bensinen för all evighet. Jag föredrar justera in oljepumpen så den drar 2,5% och 0,5% i tanken de vart ca 4-5 varv = nästa hela skreuven max inskruvad innan gängorna tar slut för låsmuttern. Jag tror mer på att skicka mer olja genom ramlagren än att hälla i en hel dl i tanken. Passa så du inte kröker metallbryggan som skruven sitter i då du drar åt låsmuttern för då kan spetsen på skruven hala av de den ska trycka på, de är jäkligt klent byggt. Jag drar åt låsmuttern rel lös och limmar muttern utvändigt med sättlim. Lägg inte på gänglåsning får då kan du inte justrera den mer utan att bryggan kröker sig!
Som Enig 9911 skriver så måste du extraventilera oljetanken för locket har en kula i sig som dummar sig då o då så den bygger vakum. Jag har satt in backventil från en mc cross som sitter i tanklocket på dem som vent men de finns oftast på bilars insugssystem också, jag har en Audi backventil på ena maskinen. Jag har limmat fast dem högt upp på oljetanken men man kan även borra hål rakt igenom locket för de är ett helvete att hitta lim som sitter bra i själva tanken. Om du inte hinner fixa backventil så borra hål och trula dit en liten slang så länge.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.389
174
63
Offerdal, Jämtland
Motorn sitter ihop och verkar fungera men jag ser inte att den drar in någon olja i oljeslangen så då törs jag inte starta den mer. Jag har ca 3% inblandat i bränslet just nu (ca 6 dl på en halv tank) så den lär ju inte skära omgående men jag skulle vilja se att den börjar dra lite olja i allafall. Möjligtvis att det kommer lite om jag duttar till lote på gasen. Måste den luftas på något vis?
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.389
174
63
Offerdal, Jämtland
Jag fyllde upp slangen med olja med annan färg (saknades ca 4 cm) och sen hittade jag på nätet att man kunde dra pumpens arm på max under tomgång och då funkade det. Rök utav helsike så olja får den🤪

Ca 1,5 mil provtur avklarad och den går bättre än innan. Såg 8400 rpm ibland på mätaren och den känns rappare. Är stabil på ca 8000 rpm så med fixade variatorer så blir det nog bra.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.720
834
113
Kramfors
8400v lät som den gick bra men den lär inte hålla länge om du drog full mutter redan efter 1,5 mil. Inkörningsprogram på tvåtaktsskotrar sitter i mins två fulla soppatankar eller 50-100 mil.
Jag tror jag skrev att du ska köra etanolläget under två tankar även med 98 okt, de blir som ett inkörningsprogram kan man säga.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.389
174
63
Offerdal, Jämtland
Det var några få sekunders dutt på gasen så den lär nog hålla. I övrigt var det oekonomisk pumpgasande så den lär ha fått i sig mer soppa än den behövde😉 Den är på etanolläget men har bara tillgång till 95 just nu. Ska se vad vi får tag på under morgondagen. Skulle behövt lite mer VES olja också.
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.264
81
48
Övik
Inga problem att trycka ur den lite grann, jämn gas länge oavsett varvtal är vad man ska undvika vid inkörning :)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.176
1.010
113
Stora Blåsjön
Annars finns det ett luftningsprogram man kan aktivera så slipper man pilla på olje-armen. Då gasar man bara fullt och den låser varvet på typ 2000-3000varv.
 
Reactions: eing9911

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.389
174
63
Offerdal, Jämtland
Säsongens sista åktur gjordes igår så nu har den gått ca 15 mil och den går ganska bra faktiskt. Blir väl variatorrenovering i sommar samt svetsa några sprickor i i pyramid och chassit sen får man hoppas att det blir några bekymmersfria mil nästa säsong.
 
Reactions: Boost III och dorro

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.389
174
63
Offerdal, Jämtland
OK, ny säsong men samma maskin... Sitter nya vikter i den nu, ny bakre pyramid och förstärkt chassit då det fanns några sprickor i det så nu är det limmat och nitat nya plåtar efter konstens alla regler. Det känns som det blev ganska bra. Fick tag på limmet polaris använder (Lord 406, tillverkat av guld och diamanter om man ser till priset...)och fick lite tips från diverse forum.

Men innan jag kastar in mattan och boggien hade jag tänkt byta lagren i boggiehjulen och jag glömde kolla vilken storlek det är på dem. De större verkar vara 6205 men är det även det på de små hjulen? Är det någon som har det i huvudet för jag hade tänkt köpa på stan nu idag.

Råkade visst köpa ett lik till häromdagen men den får kanske en egen tråd...att man aldrig lär sig🤦‍♂️
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.176
1.010
113
Stora Blåsjön
Samma lager på alla boggiehjulen förutom dom två mindre på axeln till centerdämparen om du har dessa.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.389
174
63
Offerdal, Jämtland
Samma lager på alla boggiehjulen förutom dom två mindre på axeln till centerdämparen om du har dessa.
Ok, bra. Jag har de där små hjulen också.

By the way...behöver man antistab om man skulle få för sig att flytta ner boggien ett hack i främre infästningen? Såg att det fanns ett hål till (dolt) när jag höll på och förstärkte chassit.

En annan sak, finns det något bra knep att lätt få i drivaxeln. Jävlades en hel del att få ur den då kammarna på mattan i princip är slickade mot tunneln och drivhjulen hakar i insidan av mattan. Jag har haft maskinen liggandes på sidan när jag hållt på men just för stunden hänger den och dinglar i bakändan så jag tänkte väl kanske börja så i alla fall. Minns att jag fick jävlas en hel del när jag bytte matta i våras också så tänkte att det kanske finns något bra knep. (Läste igår på ett amerikanskt forum där en kille hade kapat ner några kammar på en ny matta för att lyckas...han hade lite otur när han tänkte:eek:😂 )
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.176
1.010
113
Stora Blåsjön
Så länge inte skenorna är kapade och du kör med drivhjul som ryms mellan skenorna så behöver du inga antistabb, men kör du med pro-rmk skenor i assault hålet så kommer du få ett durrande ljud från mattan då skenorna pressar ut mattan vid drivhjulen.

När jag byter matta så brukar jag ha den upphissad bak en del tycker det är enklare att jobba med maskinen på sidan men har blivit så några gånger också men då är det fältmek, föredrar att jobba underifrån. Annars är det bara att pressa upp mattan så högt det går i tunneln där drivhjulen ska vara, är det en ny matta så blukar jag trycka upp mattan där den är lämpligt böjd, för nya mattor är ju rätt styva.
 
Reactions: eing9911

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.389
174
63
Offerdal, Jämtland
Så länge inte skenorna är kapade och du kör med drivhjul som ryms mellan skenorna så behöver du inga antistabb, men kör du med pro-rmk skenor i assault hålet så kommer du få ett durrande ljud från mattan då skenorna pressar ut mattan vid drivhjulen.

När jag byter matta så brukar jag ha den upphissad bak en del tycker det är enklare att jobba med maskinen på sidan men har blivit så några gånger också men då är det fältmek, föredrar att jobba underifrån. Annars är det bara att pressa upp mattan så högt det går i tunneln där drivhjulen ska vara, är det en ny matta så blukar jag trycka upp mattan där den är lämpligt böjd, för nya mattor är ju rätt styva.
Satte ihop maskinen häromdagen och det var ju oförskämt lätt att få i drivaxeln den här gången när skotern var hängande. Skulle bara testa lite och vips så var den på plats. Satte boggien i assaulthålen och det verkar också funka. Sitter original drivhjul i den men som du skriver så durrar det en del.
Provkörde några mil igår och den känns att gå helt ok. Var klent med snö så det var svårt att testa något men toppvarv runt 8250 men tappar ner till ca 8000. Ska nog investera i nya fjädrar till variatorerna och nya motorkuddar. Jag har testat att vrida kuddarna som Boost III skrev tidigare men de såg väldigt slitna ut så det är nog dags för nya.

Det hade varit kul att testa en maskin som går som den ska så jag vet vad jag siktar mot. Innan den här hade jag inte kört en proride så jag famlar lite i mörkret bitvis. Det enda jag har att jämföra mot just för stunden är min summit 850 och den är (enligt mitt tycke) bättre och roligare på alla punkter men det är kanske inte så rättvis jämförelse då det är en nyare maskin och jag verkar vara en skidoo-människa även om jag kanske inte vill erkänna det fullt ut. (Jag ser mig som märkesoberoende).
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.720
834
113
Kramfors
Ang att den tappade varv från 8250 till 8000v , vilken motortemp hade den just då tror du? Jag funderar om den låg nära 54c och när du drog på gick den upp i minst 54 för då drar den ner tändningen.