Problem med 800 e-tec (freeride/Summit)

dema

Välkänd medlem
6 aug 2005
708
0
16
49
Uppsala
vad har du monterat för v-kit?
Köpte en låda med metall bitar och två fjädrar av diablo racing här på forat! Har pratat med honom om att skotern inte riktigt går som tänkt, vi kom överens om att jag ska hänga dit en 377 rem och prova annars skulle vi nog vikta på lite till tror jag :)
 

Diablo Racing

Välkänd medlem
4 jan 2011
570
3
16
Boden
Dom där metall bitarna gör skillnaden! så att säga. 391an kan nog vara en lite inkonsekvent sak. Kör nu med 377 som ett test på min gade och är nu mer inne på 377 även på gade och 120"are. Blev faktiskt lite överaskad hur fint den fungerade på gaden. De Freeriders och summit X som har våran variator lösning fungerar perfekt enligt ägarna. De maskinerna har 377. Även -10 p-tek summit fungerar kanon, dock med lite mindre belastning än e-tecen.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Har varken skruvat ur stiften eller tagit lös grenröret! Upplever inte att det ryker mycket om maskinen, men om man står bredvid och får avgaser på sig så svider det otrevligt i ögonen!
Det skulle vara intressant att hitta sambanden mellan körcykel, bränslegenomströmning och oljeförbrukning.

Är det ingen som testat att:
*Köra "vårdat" men hårt och utan pumpgasande ett antal mil/timmar
*Köra aktiv ledkörning(led/hårdare underlag) med relativt jämnt gasläge 5500-7500 RPM
*Boysa runt , upp och ned för skogsbackarna och dikena under idoget pumpgasande.

Varför, jo det borde finnas ett antal logiska samband då logaritmerna som styr ecm:n knappast är fel men med 8000 beräkningar i sekunden som bl a hanterar 33 olika insprutningscykler (kanske är fler på 800 jmf 600) jämsides med all annan information från alla olika givare så krävs det en hel del för att klara alla olika körsätt i samklang med friktion från mattan, utetemp, motortemp avgastemp osv osv.

Det kan ju vara så att med aktiv och överintensiv körning (ständigt träffa toppvarv eller lite till) ecm:n hela tiden går på full oljetillförsel då bränslet matar för fullt i peakarna.
Därav skulle jag innan man förfasar sig över oljeförbrukningen kolla sambandet, testa enligt de tre punkterna ovan eller kanske fler och se om oljeförbrukningen är linjär eller ökar med kvadraten på bränslegenomströmning.
Hursomhelst, en 800 som går med fullt påslag (7500-8000+) hela tiden behöver olja upp mot vad powerteken vill ha men pga etec spolar den genom en aning mindre soppa.

Det vart invecklat men det skulle vara intressant att höra vad ex mulle tror eller kanske t o m testat, det går väl att sätta flödesmätare på oljan också i bänken eller?
 

miggy

Välkänd medlem
1 jan 2000
322
5
16
Nu borde väl nån hunnit köra nåt med brps åtgärdspaket....ner drevning, snö plåten å huvstropp. Funkar???
 

Mucklan

Aktiv medlem
25 dec 2009
68
1
6
Verkar inte få min åtgärdad i år, de finns tydligen inga drev. Man undrar ju om det är en medveten strategi att förhala allt tills man ger upp, skotern käkade remmar redan från början (nov/dec) och inget har hänt än!!!!!
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Verkar inte få min åtgärdad i år, de finns tydligen inga drev. Man undrar ju om det är en medveten strategi att förhala allt tills man ger upp, skotern käkade remmar redan från början (nov/dec) och inget har hänt än!!!!!
Är det så det ser ut...
Men då får ju BRP hålla med remmar så länge...
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.535
411
83
Malå/Adak
Varför i hela friden skulle den behöva mer olja för att den drar mindre soppa? Jag har läst detta uttalande nu på flera ställen men har ännu inte sett att någon förklarar varför?!?! Oljan kyler väl ingenting alls som jag förstår det. Mindre soppa borde göra att den kan dra ÄNNU MINDRE olja, och särskillt till vevhuset bör det gå begränsa oljetillförseln mycket då ingen bensin passerar som tvättar bort oljan. Av just denna anledning, att ingen bensin passerar vevhuset, bör E-tec kunna ha en oljepump som är direkt proportionell mot varvtalet helt oberoende av gaspådrag. Att den som sagts slår två pumpslag per minut på tomgång och 120 slag, (eller var det 160?), per minut vid 8000rpm är helt obegripligt

Att sen jämföra med PT som i sig drar kopiösa mängder olja är ockå fel, jämför den med den konventionella 2t som drar minst olja av alla och E-tecen ska kunna dra mycket mindre än den!

........ jag har nämnt det på något ställe, kommer inte ihåg om det var här, men jag har precis hämtat ut en sprillans ny KTM EXC 300 2T, den har vad jag kan se ingen knacksensor, den har vanlig förgasare och man kör på premix. Till den rekommenderar KTM en oljeinblandning på 1/60 dvs 1,66%. Kan denna motor, visserligen med något lägre trimningsgrad, klara sej på så lite olja så ska förba**e mej en i sammanhanget extremt avancerad E-tec kunna gå på hälften av det..... eller i absolut värsta fall samma!!
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.519
33
48
Verkar inte få min åtgärdad i år, de finns tydligen inga drev. Man undrar ju om det är en medveten strategi att förhala allt tills man ger upp, skotern käkade remmar redan från början (nov/dec) och inget har hänt än!!!!!
Då kan dom ju få bjuda på en 6 remmar då!!!

Så du kan köra.
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Varför i hela friden skulle den behöva mer olja för att den drar mindre soppa?
Den behöver väl inte mer olja än förut. Men om vi antar att man ger den exakt samma oljemängd per mil som förut, samt soppaförbrukningen sjunker pga e-tec med, säg 20%, då blir ju procentsatsen olja i bränsleblandningen mycket högre. Fast det är samma mängd olja i verkligheten.

Eller... hm.. det är då min tolkning av det iaf...
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Den behöver väl inte mer olja än förut. Men om vi antar att man ger den exakt samma oljemängd per mil som förut, samt soppaförbrukningen sjunker pga e-tec med, säg 20%, då blir ju procentsatsen olja i bränsleblandningen mycket högre. Fast det är samma mängd olja i verkligheten.

Eller... hm.. det är då min tolkning av det iaf...
Helt rätt

Dock kan jag inte förstå att oljan ligger mot 4-5 % i alla fall för en del, skulle ha svårt att acceptera över 2,5% +/- 0,3 % för individuella skillnader hos motorerna även vid riktigt hård körning.
2 av de Freerides som körde Cains Quest i Canada ( 2300 km fågelvägen ) med last och bränslekälkar gick runt på runt 2,5 % olja och 2,2-2,5 l/milen, viss prep av BRP race dep hade de och tyvärr efter att ha legat i topp hela vägen gick en kolv på upploppet 30 mil kvar.
Kan garantera från säker källa att dessa killar inte sparade på krutet någonting men de kör inte med pumpgasningens alla varianter heller och har en variatorsetup (hemlig) som bara brände 1 rem på hela racet på dessa två maskiner.
Man kan anta att de har någon kommande variatorsetup under huven och säkert också en utvecklad mappning

Det är bland annat mot bakgrund av detta samt ett djupt intresse i Etec 600/800 som jag tror att de som ligger väldigt högt på olja o bränsle får ta en analys enligt tidigare inlägg.
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Köper inte att det är ok med 4 5% i oljeförbrukning! Hur man än vrider på det så är det för mkt, på samma körning som med assaulten tar den minst dubbelt med olja, samma förare. I mina ögon är oljan uppställd medvetet för att undvika ev haverier. Kan man bygga en så komplex motor med eloljepump o allt bör man oxå kunna programmera den rätt!
Vi kunder får betala, dels hög oljekostnad men oxå med en illalultande maskin!
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Köper inte att det är ok med 4 5% i oljeförbrukning! Hur man än vrider på det så är det för mkt, på samma körning som med assaulten tar den minst dubbelt med olja, samma förare. I mina ögon är oljan uppställd medvetet för att undvika ev haverier. Kan man bygga en så komplex motor med eloljepump o allt bör man oxå kunna programmera den rätt!
Vi kunder får betala, dels hög oljekostnad men oxå med en illalultande maskin!
 

BMR

Välkänd medlem
8 nov 2007
268
0
16
Jag fick då min åtgärdad direkt jag hörde av mig till åf och mer därtill utan problem, ringde en fredag och lämnade in skotern måndag. Fick tillbaka den på onsdagen och den fungerar klockrent nu, inga problem alls
 

Mulle

Välkänd medlem
2 mar 2005
498
0
16
Mora
“smoking gun”
Flödesmätare på oljan, javisst men den kostar 3-400.000:- för att mäta exakt på så små flöden, jag har en plan B sedan början på 2000 talet att fixa en 1/1000 dels våg med 0-5volts utgång och på den vägen snabbt kunna se oljeförbrukningen genom att vågen registrerar varje droppe som lämnar oljetanken.
Jag vidhåller fortfarande att oljeförbrukningen är inte allas problem och dom med oturen att ha över 4% så går det enkelt att ställa ner den,det svåra är väl hur långt du får åka tills någon hjälper dig. En trigger kan vara om du samtidigt vid spekulationen av nya skotern fick ett muntligt löfte om att du skulle kunna köra en hel vinter på full tank olja.

Ni minns väl Vmax 4, EX 570, V-max 545 som oljeslangen istället för vevhuset gick till soppaslangen före förgasaren, när man kört genom skogspartiet på lite gas = 1% olja och kom ut på sjön med 150meter raka och drog fullt, så tog det 5 sekunder innan 3% blandningen lämnat flottörhuset och in till cylindern, men då hade du redan kommit in till skogen på andra sidan.
I början på -80 talet kom Yamaha med 1/100 dvs 1% olje medel förbrukning på båtmotorerna.

Jag har många karameller om denna Etec motor, några sura och några söta men jag portionerar ut dom eftersom.
Efter ha följt allt elände på forumet är det ingen med motor öra som märker att motor soundet klingar av efter ett tag fullgas,eller mer relaterat till hastigheten. Vid tex 40kmt och snabbt fullgas ryter den fint men fortsätter du med pelle i botten blir motorns effektljud lenare och lenare och det smittar naturligtvis av sig på prestandan. Min xtrim 800 -10 med USA Cdi går lätt värre från 80kmt + än min Rave 800 -11. Triggern som utlöste denna sura karamell just idag var att jag kollade in DynoTech och där kör Jim Cekala ett allmänt anrop ang. detta
problem. Jim umgås med fint folk inom snöskoter och får rapporter om just detta problem "ETEC 800 owners reporting unusual
reduction in horsepower after running hard for a while." Jim spekulerar i att avgasporten sänks gradvis men det är fel och även förvånar mig att han mistänker den.
Att fråga tillverkaren är utan framgång "technical information on the ETEC system from Bombardier Evinrude people has been so far difficult." Det kan jag väl förstå, vad vet dom när det är Synerjects som gör både spridare och programmeringen. Svaret är 3timmar senare än till DynoTech, Det finns 3 mappar, en för stillastående = Dyno, en för Forward som ökar flödet mot hastighet och tid samt en ännu fetare till Reverse!!!!!

(For now, this may be the “smoking gun” that can explain, at least partially, the drop in
power that some ETEC 800 owners complain about.)

Man minns åren då man kunde köra med enkelgradig helix på en Rotax 800'a fram till -04!
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Flödesmätare på oljan, javisst men den kostar 3-400.000:- för att mäta exakt på så små flöden, jag har en plan B sedan början på 2000 talet att fixa en 1/1000 dels våg med 0-5volts utgång och på den vägen snabbt kunna se oljeförbrukningen genom att vågen registrerar varje droppe som lämnar oljetanken.

Efter ha följt allt elände på forumet är det ingen med motor öra som märker att motor soundet klingar av efter ett tag fullgas,eller mer relaterat till hastigheten. Vid tex 40kmt och snabbt fullgas ryter den fint men fortsätter du med pelle i botten blir motorns effektljud lenare och lenare och det smittar naturligtvis av sig på prestandan.

Intressant, trist att Sverige är för liten marknad för att täcka en flödesmätare.

Detta fenomen med "power loss" utan egentlig orsak är störande, kör nu inte 800 utan 600, noterat detta redan för 5-6 års sedan iom första SDI motorn och det är samma på 600 Etec att trots korrekt variatorsättning , fullt utväxlat så tappar man effekt när man håller i ett tag, fenomenet blir än tydligare/kommer tidigare med kälke bakom oavsett man kör med bred eller smalband.
Känns ju inte bra att elektroniken inte är i samklang med tummen så maybe det var bättre förr.

Vad det beror på är intressant, delar måste gå att få fram i dynon, t ex när ecu:n börjar skjuta in mera bränsle utan logisk orsak/behov, vid vilken kylvätsketemperatur detta sker (känns som när termostaten öppnar fullt vid ca 56,11 C).

Detta förtjänas att grävas vidare i, skulle förtjäna en egen tråd med begränsade postmöjligheter så det inte drunknar i bruset samt ett par djuplodande artiklar i tidningen.

DICK hör du, dags för teknikartiklar av kvalité som en föregångare för svensk skoterpress.

Keep them coming
 
4

426H

Intressant.
Orsaken att man programmerat den att feta på mer ju längre man håller fullt måste ju vara att skydda motorn.
 

Nalta

Välkänd medlem
27 jan 2011
357
0
16
Jag fick då min åtgärdad direkt jag hörde av mig till åf och mer därtill utan problem, ringde en fredag och lämnade in skotern måndag. Fick tillbaka den på onsdagen och den fungerar klockrent nu, inga problem alls

Vad är det du fått åtgärdat på din? 49 drev, 42-44 helix, utschimsad sek, mjukare fjäder i sek?
Och sedan tidigare har du ventilerat med frogzskins och stagat?
Känner du om skivorna/rem är kallare nu än innan åtgärd?
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.535
411
83
Malå/Adak
Det är ju inte bara att den drar mycket olja per liter soppa utan den drar mycket olja per mil också. Jag har i dagsläget kört exakt 150 mil med min Freeride, den har sugit i sej över 20 Liter olja, (jag är på min 6e dunk och oljetanken var full när jag hämtade den). Det är FLERA LITER mer än vad min SB Dragon 700 drog i sej på 240 mil och den drog inte mindre soppa än Summiten.

Och har verkligen oljepumpsprogrammeringnötterna lagt in nån slags accpumpsfunktion på oljan vid gaspådrag så tappar jag nog all tro på mänskligheten.