Problem med 800 e-tec (freeride/Summit)

lynxboondocker800

Välkänd medlem
25 jan 2012
212
0
16
Sollefteå
Märkligt, då dom får mejl eller nå av brp varje gång de kommer nån ny uppdatering/servicemeddelande angående nån maskin/modell... Har du gjort första servicen än? Då när dom kopplar in datorn å läser av ev. felkoder så bör även datorn känna av och säjja till att de finns en uppdatering som gäller din maskin...

För övrigt, hur håller remmarna på -12orna, bättre än ifjol? Har just passerat 140mil me boondockern, å fortfarande samma rem som vid leverans... :D

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
53
Boden
Hämtade den från service igår. Frågade då. Har inte haft några problem med remmar. Drevade upp den nu för att prova lite. Drevar tillbaka om det blir remsallad p.g.a det.

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
Japp 11 de gäller. en polares 11 som rasade för nån vecka sen ringstoppet försvann, ca 300 mil hade den gått
Men sluta!! :afraid: Min har gått 270 nu.... fanken att man får köra och oroa sig för det där resten av vintern nu då. 2 fjällsresor inbokade också, lagom roligt med garanti när det rasar på fjället. :eek:hwell:

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
Men sluta!! :afraid: Min har gått 270 nu.... fanken att man får köra och oroa sig för det där resten av vintern nu då. 2 fjällsresor inbokade också, lagom roligt med garanti när det rasar på fjället. :eek:hwell:
har man råd att köpa ski-doo (pga remslitage) så har man råd att byta kolvar efter 300 mil ;)

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Japp 11 de gäller. en polares 11 som rasade för nån vecka sen ringstoppet försvann, ca 300 mil hade den gått
Undrar hur det blir med en maskin som garantin gått ut på men som inte fåttt bytt kolvar än och som rasar på grund av det... Kommer BRP stå för det?

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Nä 12orna verkar ha en hyfsad kalibrering org. Stabila varv och ganska bra respons, har inte hört om nån i min bekantskapskrets dom behövt byta rem, en del har 100+ mil på sig.

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Nä 12orna verkar ha en hyfsad kalibrering org. Stabila varv och ganska bra respons, har inte hört om nån i min bekantskapskrets dom behövt byta rem, en del har 100+ mil på sig.
Bra respons håller jag inte ricktigt med om och ganska seg back shift. Alltså dom går inte dåligt men känns inte som man får ut all effekt som finns i den. men remen ser ut som ny efter 50mil och har 3 kompisar som åker 800e-tec -12 utan minsta bekymmer av remen. åkte även i helgen med en -11 freeride som gått 200mil och sprängt en rem vilket han sa var befogat =)

Jag upplever den blev segare när jag klickade ner primren från 3 till 2 och nu varvar den över 8000 så jag kanske måste klicka ner på 1 och då lär det inte bli så bra skulle jag tro. Någon fler som upplever det?

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Ja visst finns det mkt att hämta i variatorerna!
Menade bara att det funkar i år, har en 11a boondocker själv och den var det riktigt bedrövlig karaktär på original (+ heta variatorer).

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
EPA oberoende mappning?
Vad är mappning?
Mappningen är så att säga intällningarna av bränsle och tändning i styrenheten till motorn.
Olika inställningar=olika mappar...

De mappar som ligger i maskinerna är inte alltid optimala ur prestandasynpunkt, de har avgaskrav som de måste klara av och inställningarna blir därför en kompromiss...

Man kan därför få mer effekt med en ej EPA-gdkänd mapp...