Problem med 800 e-tec (freeride/Summit)

Rikardh

Välkänd medlem
15 okt 2011
528
6
18
Ockelbo
Nu har det hänt! Öppnade huven efter senaste fjällresan och det va fullt med remrester,trådar och tussar.. Orginal remen är helt slut och det efter 32 mil på en splångny 800 xrs,köpte tilloch med till cvt variatorskyddet för att få ökad livslängd på remmen.. :(

kenth

Välkänd medlem
27 sept 2011
1.397
2
38
Säter
Mappningen är så att säga intällningarna av bränsle och tändning i styrenheten till motorn.
Olika inställningar=olika mappar...

De mappar som ligger i maskinerna är inte alltid optimala ur prestandasynpunkt, de har avgaskrav som de måste klara av och inställningarna blir därför en kompromiss...

Man kan därför få mer effekt med en ej EPA-gdkänd mapp...
Kan man då säga till ÅF om att mappa om den?

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
Nu har det hänt! Öppnade huven efter senaste fjällresan och det va fullt med remrester,trådar och tussar.. Orginal remen är helt slut och det efter 32 mil på en splångny 800 xrs,köpte tilloch med till cvt variatorskyddet för att få ökad livslängd på remmen.. :(
Hmm
Inte direkt vanligt, de jag har hört ifrån kör hyffsat långt på sina remmar på 800XRS trots 44mm kammar

Rikardh

Välkänd medlem
15 okt 2011
528
6
18
Ockelbo
Hmm
Inte direkt vanligt, de jag har hört ifrån kör hyffsat långt på sina remmar på 800XRS trots 44mm kammar
Jo jag trodde faktiskt att denna maskin Inte skulle tugga rem men men..maskinen har 44 matta och nerdrevad 2 kuggar,orginal remen är inte 377 så det är bara att hoppas att reservremmen (377) håller..Få se vad min återförsäljare säger om problemet..

rotax211

Välkänd medlem
30 nov 2007
1.140
4
16
Hudiksvall
Hej står inför valet av en ny Summit 800X etec, 2012 däradå,
Hur mycket soppa tar den? om man kör på led säger vi (inte byggd för det nää jag vet men lättast att jämföra så)
Har det tagit nån rem för er som har en sån?

säg nu inte jo några men så gjorde man så...blabalaa variatorjustering,

Har det gått rem när skotern är orginal i motorn?
vill inte köpa en skoter för 130+ som sen tar rem,

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Hur mycket soppa tar den? om man kör på led säger vi (inte byggd för det nää jag vet men lättast att jämföra så)

Kan väl svara med Freeriden, drar cirka 2 liter per mil, blandat men mycket led. Enbart snö givetvis mer.
Originalremmen är superfin efter 80 mil.

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
53
Boden

Har en sån Den tar då inte rem. Tar lite soppa gör den oxå. Du behöver inte variatorkitta den för att slippa remproblem,däremot kanske för att den ska bli rappare. Själv kör jag standard. Möjligen kan jag sätta ett frågetecken kring oljeförbrukningen.

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
Ni som kör freeride och har remproblem kolla så att motorn sitter fast. Två av mina kompisar, båda kör 2012 freeride 146" och motorn var lös i bägge maskiner. Ingen av dom har tagit rem sedan de skruvat fast motorerna.

Gäller kanske inte bara freeride, kanske förekommer på alla modeller? I alla fall värt att kolla upp.

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Jag har åkt 80 mil med min och remmen ser ut dom ny.
I helgen blev det dryga 40mil, ca 2 liter milen och 3,3% olja. blandad körning men mycket snabb ledåkning och en hel del puder. drar 1,7-2,0 efter led och 3 liter i pudret.
Efter lite trixande med fjädringsinställningar funkar det riktigt bra:)

ajsman

Välkänd medlem
26 mar 2009
994
0
16
Gävleborg
68 mil på mätaren och remmen är som ny! Dock upplever jag motorn som slö.. Tyckte min 600 E-tec ifjol var piggare. Dock var det en XRS och i år en Freeride. Skiljer ju en del i drevning och variatorer. Men borde inte 800an spöa 600an med hästlängder, det är ju ändå 50hk+ i 800!! Eller gör drevning och variatorsetup så mycket?

Mikelee72

Medlem
3 mar 2011
30
0
1
Hagfors
Min Freeride 137 -12 har nu gått drygt 100 mil, och remmen ser mycket bra ut ännu (peppar peppar ta i trä...)

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Är det någon som fått problem med att hålla varven efter avslutad inkörning samt uppdatering.
Min drar iväg till 7900 direkt men tappar ganska direkt orken och sjunker till 7500. verkar vara flera i staterna som har det problemet. Det kan tydligen bero pa att avgastempen sticker och då stänger ecm´n avgasportarna.

FreddeL

Välkänd medlem
1 jan 2000
386
0
16
Till min bcx 800 e-tec -12 fanns det inga uppdateringar vid service förra veckan , är ni många som fått uppdateringar på 2012:eek:r ?

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
Till min bcx 800 e-tec -12 fanns det inga uppdateringar vid service förra veckan , är ni många som fått uppdateringar på 2012:eek:r ?
Jag skulle nog ha kollat med ÅF om den redan är uppdaterad eller om dom har uppdaterat andra maskiner.
Att det inte finns nån uppdatering kan je bero på att dom inte har laddat hem den.
På maskiner som inte går riktigt bra märks det skillnad före och efter uppdatering.

morris

Välkänd medlem
1 jan 2000
567
3
16
Gällivare
Är det någon som fått problem med att hålla varven efter avslutad inkörning samt uppdatering.
Min drar iväg till 7900 direkt men tappar ganska direkt orken och sjunker till 7500. verkar vara flera i staterna som har det problemet. Det kan tydligen bero pa att avgastempen sticker och då stänger ecm´n avgasportarna.
Min boondocker gör det, kan inte hålla fullt särskilt länge innan den dyker i varv....

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland

När jag hämtade ut min och kådade in en extra dess nyckel så kollade dom och då fanns det inga uppdateringar alltså tror jag inte att någon levererats med den nya om ni inte hämtat ut dom väldigt sent.
För jag fick en ny när jag servade den.

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
68 mil på mätaren och remmen är som ny! Dock upplever jag motorn som slö.. Tyckte min 600 E-tec ifjol var piggare. Dock var det en XRS och i år en Freeride. Skiljer ju en del i drevning och variatorer. Men borde inte 800an spöa 600an med hästlängder, det är ju ändå 50hk+ i 800!! Eller gör drevning och variatorsetup så mycket?
Vad är clickern på primären inställd på? min förra rev summit blev helt dö om jag klickade ner den på 2an och upplever min freeride blev tröttare sedan jag klickade ner den på 2an för att få ner varvet lite.

tänkte jag skulle testa å ändra mellan olika clickena för att se hur stor skillnad det blev i helgen men blev sjuk så blev inte en meter kört.