Projekt Arctic Cat F6 SnoPro -06

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Nästa helg kommer man kanske ha premiär turen på vatten med kissen :rock:
Ska prata lite mer med kompisen som ska med och sen dra med nån som kan filma/fota ;)

Blir det nå vattenkörning så kommer det komma bilder och eventuellt en film här :D

Metso

Välkänd medlem
3 nov 2008
2.832
2
36
Sundsvall
Nästa helg kommer man kanske ha premiär turen på vatten med kissen :rock:
Ska prata lite mer med kompisen som ska med och sen dra med nån som kan filma/fota ;)

Blir det nå vattenkörning så kommer det komma bilder och eventuellt en film här :D
Blir fränt de!! :rock: Glöm bara inte bort att täta runt DDn inifrån tunneln. ;)

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Idag var man på en industri i stan och köpte nå skrot bitar i alu.
Ska ta dom till skolan nästa vecka och sätta dom i svarven. Det ska bli en Hi-flow tratt
Kommer ta lite bilder under arbetet så man får lite liv i tråden ;)

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
kommer vi få se vattenkörning i helg? :)

hoppas det går bra i svarven :D
Inte nu i helgen utan nästa helg den 5 september ;)

Jo hoppas jag också. Men kosta ju inge då ja köpte skrot delar så ja kan faila flera gånger innan ja går minus ;) En köpes går ju på 500-700kr.

boomer32

Välkänd medlem
1 jan 2005
368
1
16
Gällivare
Ett tips till dem som ska ha en högflödestratt.
Om man nu absolut inte behöver en tratt i alu,
så ta och köp tratten från en Snopro 440-02.
Den är lika stor som eftermarknads trattarna men ligger på ett pris mellan 200-300 kr (kommer inte ihåg det exakta priset).

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Ha nu har man övertalat morsan helt och hållet uti vattenkörningen, hon kommer kanske till och med och kollar ;)
Så nu är de bara vädret som stoppar oss.
Lördag 5 september då jävl*r ;)

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Ett tips till dem som ska ha en högflödestratt.
Om man nu absolut inte behöver en tratt i alu,
så ta och köp tratten från en Snopro 440-02.
Den är lika stor som eftermarknads trattarna men ligger på ett pris mellan 200-300 kr (kommer inte ihåg det exakta priset).

Ett andra alternativ är en tratt från baslådevärlden som man karvar ur burken för och sedan limmar+skruvar.
De är någonstans runt 4.33" om jag inte missminner mig helt, så det är rätt tight för gummibälgen, men det går!
Garanterat billigast av allt.

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Är det en basport du menar?
Japp.
39:-

Meeen, om någon frågar mig så skulle jag avråda större tratt med erfarenhet från den F7a jag hade.
På 201m gav ett byte rakt av mellan standardburk och moddad bara sämre resultat med stortrattiburken.
Det var nog för att jag skulle återgå till standardburk, ivf.
Hur det ter sig på en F6a vet jag dock inte.
Visst, ljudet blir en hel del "coolare", men den gick de facto sämre.

Kuriosa:
Byte mellan MBRP-burk och standarddämparen skiljde det ingenting för mig, på 201m.

fredguy

Välkänd medlem
28 nov 2008
1.086
0
36
är det morsan som bestämmer om du får köra skotern på vatten eller?

ProSled

Välkänd medlem
19 dec 2008
2.226
1
36
hon kanske har betalt en del på skotern elr dylikt, vad vet jag.

Najs projekt !:beer: men vad ska du ut på vattnet och göra:argh: slutar bara med el-problem !:rolleyes:

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Japp till viss del så är det morsan som bestämmer. Hon är lite överkänslig när det gäller att grejer går sönder och ser bara det värsta i allt. Och sen när man inte har så stor inkomst så går nått sönder så kommer jag ju till dom och tigger pengar ;) Och blir på dåligt humör då skotern min står och kompisarna är ute och kör ;)

NylandeR: Där vi ska köra är det inte speciellt djupt. Undrar om det ens är så pass djupt så det suger in vatten i motorn om man "sänker" den. Ska linda in alla kontakter jag hittar under huven med plastfolie och sen tejpa i ändarna. styrboxen ska jag klä med två 3L påsar och mätare och lyse ska bort. Man kanske vickar man vet aldrig.

Last edited:

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Så där. Nu är min High-Flow tratt klar och monterad. Märkte ingen skillnad när man hade den upphängd och gasa men på lördag så lär jag märka skillnad om det nu blir nån skillnad mot för original. Tar för säkerhets skull med original tratten ifall den går dåligt.

Här kommer några bilder.

Svarvar upp hålet

Färdig

Nån skillnad ?

Monterad på luftburken

Jag vet att ytan inte blev så bra men det var för att svarven börja rackla och för att våra skär är värdelösa.

Och det är inte jag som tiggat den ;)

Reactions: Basse92

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Tackar. Jo hoppas att den funkar som den är ämnad att göra.
Jo blev missnöjd med ytan men huven ska ju inte vara öppen så ;)