Projekt Arctic cat M7 -05 141"

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Färgförslag: Rosa grund överallt och sedan du toppar du det med dekaler som föreställer varierande motiv, alltifrån bamse till my little pony och andra riktigt omanliga grejer. Sedan när någon ifrågasätter din skoter så replikerar du: "Min manlighet blir inte påverkad av hur skotern ser ut, blir din?"

B

Biosteel

Färgförslag: Rosa grund överallt och sedan du toppar du det med dekaler som föreställer varierande motiv, alltifrån bamse till my little pony och andra riktigt omanliga grejer. Sedan när någon ifrågasätter din skoter så replikerar du: "Min manlighet blir inte påverkad av hur skotern ser ut, blir din?"
haha så ***** bra :beer:

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Nu har jag stött på ett litet problem när framvagn och boggie ska till lackering,
Vilken färg ska de bli ??
Jag velar mellan Grön, Vit och Svart !
Någon med bra smak får gärna dela med sig av sin åsikt. :ciao:

* Självklart skall boggie & framvagn lackas i den typiska "Arctic Cat" gröna kulören !!

* När du ändå har kommit så långt som du har med chassit så skulle jag utan att tveka det minsta även montera 09'ans "teleskop" styrstång så mycket enkalre att göra detta då du har allt borta.

* Personligt tyckande :
Passa även på att sätta dit CF-modellernas dyna & tank betydligt skönare än M-modellerna.
Eller vänta till hösten då 2010'orna kommer, både M & CF modellerna får ny utformning på dynorna & tank.

.

Last edited:

Metso

Välkänd medlem
3 nov 2008
2.832
2
36
Sundsvall
* Självklart skall boggie & framvagn lackas i den typiska "Arctic Cat" gröra !!

* När du ändå har kommit så långt som du har med chassit så skulle jag utan att tveka det minsta även montera 09'ans "teleskop" styrstång så mycket enkalre att göra detta då du har allt borta.

* Personligt tyckande :
Passa även på att sätta dit CF-modellernas dyna & tank betydligt skönare än M-modellerna.
Eller vänta till hösten då 2010'orna kommer, både M & CF modellerna får ny utformning på dynorna & tank.

.
Jag har ju bossdyna vilket jag aldrig tänker vara utan. :beer:
Vad kostar teleskopstyret/stången??

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
* Personligt tyckande :
Jag har ju BOSS dyna på min vilket jag aldrig tänker vara utan. :beer:
Vad kostar teleskopstyret/stången ??
Ergonomi på förarplatsen handlar ju ganska mycket även om hur man själv är formad.... :laugh:
Själv är jag 186 cm lång och 85 kg med normal långa ben för min totallängd,
Jag trivs inte alls med M modellernas utformning på tank & dyna.

I och med att CF har annan tank & dyn utformning än M så passar då CF'arna mig betydligt bättre,
Visst påverkar det ju att du har BOSS dyna men du kommer ju inte bort ifrån tankens utformning :cool:

Jag har för mig att jag tidigare i vinter sett ett pris på kpl teleskop sats och att det rörde sig om 2000 - 2500:-
Vilket jag i sammanhanget vad allt annat kostar tycker är djävligt billigt ;).

.

Metso

Välkänd medlem
3 nov 2008
2.832
2
36
Sundsvall
Ergonomi på förarplatsen handlar ju ganska mycket även om hur man själv är formad.... :laugh:
Själv är jag 186 cm lång och 85 kg med normal långa ben för min totallängd,
Jag trivs inte alls med M modellernas utformning på tank & dyna.

I och med att CF har annan tank & dyn utformning än M så passar då CF'arna mig betydligt bättre,
Visst påverkar det ju att du har BOSS dyna men du kommer ju inte bort ifrån tankens utformning :cool:

Jag har för mig att jag tidigare i vinter sett ett pris på kpl teleskop sats och att det rörde sig om 2000 - 2500:-
Vilket jag i sammanhanget vad allt annat kostar tycker är djävligt billigt ;).

.
Smaken är som baken, och M-tanken passar mig helt perfekt :D

rave600

Välkänd medlem
28 okt 2008
126
0
6
Norrbotten =)
Tjena!
Nu när snön har töat bort för säsongen så är de dags för en mysig sommar i garaget med verktyg i nävarna :D
Ja som sagt så är det en M7a som ska bli den lyckliga maskinen till ett nytt fränt projekt.

Börjar med att skriva de som är tänkt att göras:

* Slp PP skidor.
* Bossdyna (sitter redan på).
* Lackering av framvagn och boggiestag.
* Ny matta (~67mm kammar).
* Polering av tunnel och boggie skenor.
* High flow air intake för mer luftflöde.
* Fuel reducer (munstycke i slangen).
* Ev. en ombyggnad av bakdelen.
* Sidepanel vent kit.
* Ev. en 2" styrhöjare.
* Ev. andra dekaler på huven.
* Portning av nuvarande mattan (attack 20) (redan gjort)
* Byta kolvar.
* Lackera om grenrör, pipa och slutburk.
* Ev. ett V-kitt.
* Shift assist (nållagret i sekundären).
* Inre vändhjul (redan gjort).
* Idler weel kit.
* Ev. en förlägning till 153" om jag får råd :D

Ja de är vad jag kommer på för tillfället men de kommer alltid att dyka upp något mer under sommaren. :rolleyes:

Får se om de blir en dräpare till vintern! :beer:

Där har du allt han ska göra :)

Metso

Välkänd medlem
3 nov 2008
2.832
2
36
Sundsvall
En liten nybörjar fråga.. vad gör det för skillnad när man portar en matta? för/nackdelar?
Mattan blir lättare vilket resulterar i att man får en bra mycket mindre roterande massa. Sen så rensas snön ur boggien lite bättre och kylningsförmågan förbättras :D :ciao:

Pejij

Välkänd medlem
3 apr 2008
830
0
16
Arjeplog
Kan inte bli bättre! Nu vore ett annat val idiotiskt!

Återfallet

Välkänd medlem
6 sept 2008
828
1
16
61
kiruna
Jo slp PP skids ligger nog först på inköpslistan :D
Varför kör alla med dom? enl många på dootalk är dom här mycket bättre: http://www.modsskis.com/
Powder Pros have an agressive deep V design - they float okay and don't push (like Simmons can) and sidehill better than most but not as good as Mods. Their biggest downfall is steering effort - the highest of all the pure mountain skis. And don't even think about taking a sled with PP's into crusty snow as you simply won't turn very easily! Overall a good but dated design.
Från modsskis hemsida:
About MODS

If you love sledding and want better control and performance without spending a ton of money, consider a set of MODS skis!

Formerly Mike Olde's Dynamic Skis! Designed and tested in the heart of snowmobiling heaven, Western British Columbia. The designer has fine tuned this extreme ski to fit any snowmobiler's needs. It doesn't matter if you're into hill climbing or you're a powder-loving trail rider, this is the ski for you!

The MODS Tri-Keel design makes your sled sidehill like no other! It also directs the snow under your sled and keeps it out of your face. This action increases floatation in the deep powder. MODS extreme ski instantly raises the front of your sled approximately an inch and a quarter as soon as you bolt it on. The custom handle is also easy on the hands.

The Tri-keel design also acts like three runners, giving extra control on powder and groomed trails. This design eliminates that annoying ski-dart on the trail, giving the rider an almost power steering-like feeling. The result is far more control and comfort for virtually every type of rider.

MODS high performance skis are made from UHMW plastic, which comes in several colors (yellow, red, blue, black and white). The UHMW plastic bottom can be replaced if damaged, making the ski life much longer than the competitors can offer. The tops can be purchased as plain aluminum or with a powder coat finish in silver or black.
Om jag köper andra skidor så blir det iaf från dom... sorry för detta lilla offtopic inlägg! :)

Last edited:

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Kanske kapa av fotstegen i slutet? Hade ju kunnat se rätt fränt ut =) Och du står väll inte allt för ofta där bak?

Metso

Välkänd medlem
3 nov 2008
2.832
2
36
Sundsvall
Kanske kapa av fotstegen i slutet? Hade ju kunnat se rätt fränt ut =) Och du står väll inte allt för ofta där bak?
Jo jag funderar på att slänga på snow eliminators och göra fotstegen kortare och ett fint litet slut :D men vi får väl se hur mycket allt kommer att kosta. :hmmmm:

Last edited:

mrballz

Välkänd medlem
1 feb 2008
1.334
1
16
Kåge, skellefteå
hur mkt pengar har du egentligen :eek:

[EDIT] för om man räknar vad du ska göra, verkar vara mkt pengar men, tycker de här kommer att bli roligt!
MÅNGA BILDUPDATES får jag hoppas ;)

Metso

Välkänd medlem
3 nov 2008
2.832
2
36
Sundsvall
Såg att boggieskenorna hade börja sprick lite så en förstärkning svetsades dit!

Hälften av de som ska lackeras är gjort så bilder på de kommer nån dag framöver. :ciao:

Metso

Välkänd medlem
3 nov 2008
2.832
2
36
Sundsvall
Så där ja, nu är allt lackat och torrt så jag tog en bild som ni önskar ;) :D

Vart lite snyggare än orginal iaf :beer:

Ska svarva lite nya bussningar så blir de montering sen :rock: