Projekt budget packkälke

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Det där är den coolaste kälken jag har sett. Bra jobbat. Alltid kul med folk som får ut sina ider på papper och sen fölföljer med att bygga dom och bygger klart dom och inte ger upp halvvägs och skrotar de.

spitchen

Välkänd medlem
5 dec 2008
836
0
16
Dala Järna
Det där är den coolaste kälken jag har sett. Bra jobbat. Alltid kul med folk som får ut sina ider på papper och sen fölföljer med att bygga dom och bygger klart dom och inte ger upp halvvägs och skrotar de.
Den blir nog ännu coolare när luckan kommer på och den får lite färg.
Mina idéer hamnar aldrig på papper, dom byggs på en gång och med ett rasande tempo för att jag inte ska lessna av och ställa undan den.

Budgetbyggen är alltid roligast för då kan man bevisa att det inte behöver kosta en massa för att få ihop det och så har man roligt under tiden.
Anledningen till att det blev ett oljefat är enkel.
Jag hade funderat länge på att bygga en packkälke men jag hade inte nog med material för att bygga den. En dag så var jag bakom garaget och markerade revir så råkade jag titta på ett oljefat som låg i snön och sen brakade det loss :laugh:
Den blev då robust och bra, återstår att se hur den beter sej i snön.

Stoft

Banned
13 nov 2006
2.596
0
36
Imponerande ;) Snabbt gick det också. Den kommer nog vandra i sidled ganska mycket om du inte lastar tungt eller fixar nå sorts budget styrstål.

spitchen

Välkänd medlem
5 dec 2008
836
0
16
Dala Järna
Imponerande ;) Snabbt gick det också. Den kommer nog vandra i sidled ganska mycket om du inte lastar tungt eller fixar nå sorts budget styrstål.
Sparkmedar :D Vi får se hur den går först, sen blir det förbättringar. Skidorna ska som sagt bytas ut när jag kommer över något bättre.

backlun_d

Välkänd medlem
21 mar 2008
610
0
16
Luleå
Till lite rejälare skidor skulle du kunna andvända vanliga plastbelägg, såg det på någon packkälke har jag för mig, då hade dom satt ett vanligt platt järn på ovansidan för fäst punkter för styrstål och själva armen som "skidan" sitter fast på :)

spitchen

Välkänd medlem
5 dec 2008
836
0
16
Dala Järna
Jag skulle haft en Ockelbo 300 framför den. Det skulle nog ha sett rätt bra ut :D
Det blev tyvärr inga bilder tagna idag för vi fick lov till Mora och hälsa på en som ligger på lasarettet men i morgon ska den ut. Hoppas att det kommer snö inatt annars blir det barmarksåkning om jag får gång på den.

Jag måste väl samtidigt tacka för alla trevliga kommentarer och beröm. Fortsätt så :laugh:

spitchen

Välkänd medlem
5 dec 2008
836
0
16
Dala Järna
Ute! Tyvärr inget drag på skotern än men det kommer.
Den verkar stabil när den är så bred och större delen av vikten ligger vid marken. Så det blev då bra iallafall :)

Sen en liten bonusbild på hur det kan se ut om man knäckt fotsteget. Faktiskt inte jag som gjort det utan det var så när jag köpte den.
Jätteraka och fina kylare sitter det på den, någon som vill köpa? :laugh:

Locket är bara ditlagt för att se hur det ser ut och för att det snöar :rock: (äntligen).
Fnskapet startade faktiskt efter bara 411 ryck i snöret :mad: Sen fastnar gasen i botten så vajerbyte står på tur. Inte så roligt att åka med en fransad gasvajer utan fungerande dödare.

Finlandian fick en flygtur över en traktorskopa förra gången vajern fastnade i bott. Sen hamnade motorn i den här men vajern har faktisk skött sej efter att jag tejpade upp den men nu är den slut.
Länk till bilderna i full storlek: http://snoborg.mine.nu/projekt.htm bilderna kan gå lite tungt att läsa in

Last edited:

spitchen

Välkänd medlem
5 dec 2008
836
0
16
Dala Järna
I morgon gott folk ska vi lära oss hur man bygger ett avtagbart fulmeksdrag till skotern av en styrstam från en bmx-cykel och lite plattjärn :hello:
Jag var och köpte svetsgas och en gasvajer till skotern så i morgon ska det bli åka av :evil: Samt 4 liter 2taktsolja på biltema, det ska väl räcka ett tag.

spitchen

Välkänd medlem
5 dec 2008
836
0
16
Dala Järna
Tyvärr så har jag inte hunnit med draget än men kälken fick lite färg idag.

Järnringarna ska målas svarta när den gröna färgen har torkat men vi får väl se hur det blir med den saken. Det är lätt hänt att när den går att använda så blir den aldrig färdigmålad.
Att den blev grön var av den enkla anledningen att det var den färgburken det fanns mest i. Men den blev inte så tokig endå. Insidan ska nog målas i sommar när jag kan tvätta ur oljan som är kvar men den är ju galvad så den klarar nog sej endå.
Luckskrället måste dit sen också och målas. Men nu har jag gjort slut på remmen i skotern och fått soppatorsk så den blir stilla ett tag framöver så kälken hinner nog kanske bli klar innan dess.
Förhoppningsvis :hmmmm2:

spitchen

Välkänd medlem
5 dec 2008
836
0
16
Dala Järna
Nu har jag varit ute och premiäråkt med kälken :D
Draget fick en lite annorlunda konstruktion mot vad jag hade tänk från början men det fungerar.
Styrstammen blev kapad och ditskruvad på lyftbågen. Där är den ledad så därför sitter det svetsloppor runt den.

En skåra för draget kapades upp och så är det bara att trycka i draget i skåran och i med en sprint så sitter kälken kvar :D
Det är mycket mer gods kvar än vad som syns på bilden så ni behöver inte oroa er för att det ska gå av.

Fulaste draget i världshistorien, ja vet men det fungerar :laugh:

Så tokigt blev det inte

Till nästa år blir det en förbättrad version med fjädring och grejor för den här studsar väldigt mycket när den är tom och det är knöligt. Men den blev stabil för den välte inte fast den var upp någon meter i luften och vände ett par gånger och fast jag skickade ut den på bresladd några gånger :laugh:
Däremot så tippade skotern upp och ner i ett dike som jag skulle över men kälken var på rätt köl endå ;)

Kommentera gärna!

esspeji

Välkänd medlem
27 dec 2007
242
0
16
Luleå, Sweden, Sweden
Mycket trevligt projekt! :rock:
Och coolare kälke lär du inte stöta på nånstans. Kul idé, Jag har faktiskt sett en släpvagn efter en HD- motorcykel på samma tema.

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Frugan skulle spöa skiten ur mig om jag försökte hänga på ett oljefat med trickskidor efter skotern.... Men jag tyckte den blev helt ok!

xLas

Välkänd medlem
10 feb 2008
1.565
2
38
Kalix
"Däremot så tippade skotern upp och ner i ett dike som jag skulle över men kälken var på rätt köl endå"

Var det då rutan pajjade? Den var nämligen hel på bilderna du la ut 19e februari :D
Och hur går dom där skidorna i djupare snö? :S

spitchen

Välkänd medlem
5 dec 2008
836
0
16
Dala Järna
Rutan gick sönder när ett träd slog i men den gick inte sönder mer när den låg upp och ner konstigt nog :hmmmm:
Den var nämligen hel på bilderna du la ut 19e februari
Hel och hel, den var full i sprickor redan då men det fattades inga bitar. 19e januari var det.

Skidorna fungerar faktisk riktigt bra men skotern plöjer undan den mesta snön innan. Men jag har inte hunnit prova med last i så då kan det bli annorlunda. Jag ska packa den full i ved och ut och provköra så fort som snövädret har lugnat sej. Det snöar så det är svårt att se :D

Frugan skulle spöa skiten ur mig om jag försökte hänga på ett oljefat med trickskidor efter skotern
Hon skulle nog bli ännu mer argsint om du kom hem med en skoter i samma skick som min :ciao:

spitchen

Välkänd medlem
5 dec 2008
836
0
16
Dala Järna

Råkade köra in den i en buske så nu står den 4 km ut i skogen med en skida. Nu måste jag klura ut hur jag ska laga skidan så jag får hem kälken :hmmmm: