Projekt budget packkälke

spitchen

Välkänd medlem
5 dec 2008
836
0
16
Dala Järna
Skruvarna drog dåligt i plasten (plåtskruv) därav mängden :D





Jag tog bara några bitar som blivit över från amazonen så det är därför det blev lite olika storlekar på plåtbitarna :)
 

spitchen

Välkänd medlem
5 dec 2008
836
0
16
Dala Järna
Jo men det här är bara så jag får hem skrotet innan våren. Nu har jag ju en skoter med packlåda så behovet av kälken är inte lika stort.

På polarisen hade jag ju bara det löjligt lilla mösshålet längst bak på dynan att stoppa saker i :mad:
 

spitchen

Välkänd medlem
5 dec 2008
836
0
16
Dala Järna
Nu står skrotet hemma iaf :beer: Jag upptäckte att jag måste borra upp hålet i dragöglan och sänka draget på kälken för att den ska passa bakom Ockelbon.

Bara att börja om :argh:
 

spitchen

Välkänd medlem
5 dec 2008
836
0
16
Dala Järna
Hittade en bild från hemkörningen. Den sitter med ett rep mellan dragöglan och kroken för att hålet var för litet och jag misstänker att jag måste bygga om dragstången :rolleyes:
 

spitchen

Välkänd medlem
5 dec 2008
836
0
16
Dala Järna
Du får göra så. sen måste jag ba säga vilken fin skoter du har ;)
Den är något finare än det andra rucklet :) Den går inte så fort men den drar däremot.

Snön kommer nog inte ligga kvar så länge till så ombyggnad av kälke får jag nog ta som ett sommarprojekt efter att jag gått igenom skotern och ev målat om chassit. Jag har en amazon som skriker efter uppmärksamhet just nu. Den har lite sår i de nedre delarna som behöver sys ;)
 

spitchen

Välkänd medlem
5 dec 2008
836
0
16
Dala Järna
Nu när mekarsäsongen är här har jag börjat fundera på om min "värstingkälke" ska få fjädring eller inte. Jag har kollat runt lite här på forumet och vissa tycker att det ska vara fjädring och andra inte. Hur tycker ni att jag ska göra?
Lederna här i kring är ungefär lika släta som markberedda hyggen så det studsar rätt skapligt. Ända gångerna det går fort är på sjöisar men då går inte min Ockelbo så enormt fort av andra anledningar :)
Så hur ska jag göra, riktiga dämpare, stumt eller bladfjädrade skidor ala Ockelbo och ET?
Och så funderar jag på att sänka underredet på den istället för att bygga om dragstången för jag tycker markfrigången är lite väl tilltagen eller är det en dum ide :hmmmm2:
Åsikter tack :cool:
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Inget ont om Ockelbo, men med en sådan som dragare av packkälken, så misstänker jag att det inte blir några svindlande hastigheter på ojämn leder.
Så jag skulle nog bygga mig en ofjädrad packkälke.
Men börjar du ligga +50km/h, så finns det nog ett större behov av fjädring på kälken.
 

RannerKing

Välkänd medlem
24 maj 2006
1.185
1
16
35
Vittangi/Kiruna
www.LynxTalk.se
Nu när mekarsäsongen är här har jag börjat fundera på om min "värstingkälke" ska få fjädring eller inte. Jag har kollat runt lite här på forumet och vissa tycker att det ska vara fjädring och andra inte. Hur tycker ni att jag ska göra?
Lederna här i kring är ungefär lika släta som markberedda hyggen så det studsar rätt skapligt. Ända gångerna det går fort är på sjöisar men då går inte min Ockelbo så enormt fort av andra anledningar :)
Så hur ska jag göra, riktiga dämpare, stumt eller bladfjädrade skidor ala Ockelbo och ET?
Och så funderar jag på att sänka underredet på den istället för att bygga om dragstången för jag tycker markfrigången är lite väl tilltagen eller är det en dum ide :hmmmm2:
Åsikter tack :cool:
Jag hade kört utan fjädring, då jag har upplevt att dom med fjädring börjar studsa mer än dom utan, när man har ingen eller liten last.

Jag kör utan fjädring på min kälke, som är 100cm mellan skidorna och den klarar då i alla fall 60km/h++ på guppig led. Dock har den lägre tyngdpunkt än din.

Bättre att fixa ordentliga skidor samt sänka den lite, då den är lite väl hög som du sa. Gör du bara det och ger f*n i att bränna på i dom värsta guppen så fungerar den garanterat bra på leden.
 

spitchen

Välkänd medlem
5 dec 2008
836
0
16
Dala Järna
Då får den förbli ofjädrad. Eller om jag kanske ska köpa ett par bladflädrade skidor från tex Yamaha ET som passar in utseendemässigt med dragskotern. De fjädrar ju inte så värst mycket.

Jag har provat att pressa den tom i stora gupp och då hade jag skidorna i huvudhöjd när jag såg bakåt :laugh: Den kommer säkert att lastas ner med ved och fiskegrejor så den blir kanske rätt stabil endå. Sänkas ska den iallafall. Och de förstås, hur ofta kör man med kälken tom :)
 

asyvan

Välkänd medlem
3 feb 2009
160
0
6
Matfors
Då får den förbli ofjädrad. Eller om jag kanske ska köpa ett par bladflädrade skidor från tex Yamaha ET som passar in utseendemässigt med dragskotern. De fjädrar ju inte så värst mycket.

Jag har provat att pressa den tom i stora gupp och då hade jag skidorna i huvudhöjd när jag såg bakåt :laugh: Den kommer säkert att lastas ner med ved och fiskegrejor så den blir kanske rätt stabil endå. Sänkas ska den iallafall. Och de förstås, hur ofta kör man med kälken tom :)
Tjae,
inte har du väl veden med dig hem? Så... 50% av tiden lär du ha rätt lite last... en borr, pimpelspö och en tom fikaväska.
:)
 

spitchen

Välkänd medlem
5 dec 2008
836
0
16
Dala Järna
Tjae,
inte har du väl veden med dig hem? Så... 50% av tiden lär du ha rätt lite last... en borr, pimpelspö och en tom fikaväska.
:)
Du glömmer lite extra reservdelar utifall för åker man ockelbo ut i skogen ska man ÅKA ockelbo hem också annars blir deras rykte nersmutsat ;)

Ja då får den förbli helstum då. Ett par bättre skidor ska införskaffas, jag lovar :) Och så ska underredet sänkas och draget eventuellt göras lite bättre och luckan ska på och målas och..........
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Det största problemet med ofjädrat är när man i högre hastigheter kör på en sten, stubbe etc. med ena skidan, då kan kälken slå runt, till skillnad från en kälke som kan fjädra efter.
Var i väg på en fjällresa för några år sedan då jag lånat en ofjädrar packkälke av en kompis. Den låg för det mesta upp och ner.
Visserligen låg hastigheten på 70 +, mest hela tiden :D

Efter detta så byggde jag mig en egen packkälke, där jag bland annat tagit ett par framgasdämpare från Volvo 140-ser. Runt dem har jag satt spiralfjädrar. Fungerar klockrent i alla hastigher oavsett last.
Men det känns lite som överkurs på hur du tänkt använda din kälke.
 

spitchen

Välkänd medlem
5 dec 2008
836
0
16
Dala Järna
Hmm, det här börjar låta som att jag måste göra ett litet test nu till vintern. Jag har ju ett till likadant oljefat som jag kan bygga med fjädring på och testa med vilken som är bäst.
Då börjar ju nästa problem, vilken typ av fjädring :hmmmm2:
Det lutar mot en liknande konstruktion som "Snabbläjfen" har för den verkar enklast och mest lämplig i mina ögon och så går den ju att överdimensionera :D
Hellre en tung kälke än något skrot som ska vika ihop sig långt ute till skogs för jag har börjat tröttna på saker som man inte kan lita på (Polaris till exempel :)).

Eller finns det några andra ideer som kan passa till att bygga ett oljefat med fjädring?
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Hmm, det här börjar låta som att jag måste göra ett litet test nu till vintern. Jag har ju ett till likadant oljefat som jag kan bygga med fjädring på och testa med vilken som är bäst.
Då börjar ju nästa problem, vilken typ av fjädring :hmmmm2:
Det lutar mot en liknande konstruktion som "Snabbläjfen" har för den verkar enklast och mest lämplig i mina ögon och så går den ju att överdimensionera :D
Hellre en tung kälke än något skrot som ska vika ihop sig långt ute till skogs för jag har börjat tröttna på saker som man inte kan lita på (Polaris till exempel :)).

Eller finns det några andra ideer som kan passa till att bygga ett oljefat med fjädring?
Du skrev tidigare att det var ett budget bygge.
Vad har du tänkt dig för ekonomiska utlägg, innan du stöter huvudet i taket ?
Börja där, har du ett maxtak på t.ex. 1000:-, glöm fjädring, om du nu inte har lite fjädrar och stötdämpare liggandes.
Utifrån min egen erfarenhet, så anser jag att du kan fetglömma typ mopeddämpare, för dom säckar ihop i kyla när du har lastat din kälke, du går bara och retar upp dig på detta sedan.
Utan det krävs nog lite rejälare dämpare = Dyrt, men blir bra !