Projekt budget packkälke

spitchen

Välkänd medlem
5 dec 2008
836
0
16
Dala Järna
Såna små problem ska nog kunna gå att lösa. Kommer jag bara fram till grundkonstruktionen så ska nog fjädrar och dämpare kunna ordnas fram också.
Det kommer också bli ett budget projekt.

spitchen

Välkänd medlem
5 dec 2008
836
0
16
Dala Järna
Nu har jag köpt riktiga skoterskidor så nu ska trickskidorna väck och utplånas :) Dom är inte riktigt lika utseendemässigt men vafan, man kan tinte få allt för 50kr...:laugh:

spitchen

Välkänd medlem
5 dec 2008
836
0
16
Dala Järna
Hmm vad händer här då

hmmm............

Ja just de ja :hello:

Nu ska den sänkas och så ska det på riktiga skidor som tål lite. Måste ut på jakt efter mer vattenledningsrör i morron :biggrin1:

spitchen

Välkänd medlem
5 dec 2008
836
0
16
Dala Järna
Då har jag stympat den på andra sidan också

Skidfästen passas in med en gängstång så dom hamnar hyfsat rakt

Stygga svetsar när hjälmen immar igen men det får ju inte bli för seriöst, det kan ju bli vackert då :nod:

Dagens resultat med en skida löst dithängd

Sen så gjorde jag fästen i 5mm plåt som ska svetsas fast på den andra skidan som har haft bladfjädring. Sen är den körbar igen :biggrin1: Plus färg och den förbannade luckan som aldrig kommer på

spitchen

Välkänd medlem
5 dec 2008
836
0
16
Dala Järna

testmonterat

Fick lov prova så jag inte gjort bort mej :lol:

Eftersom den gröna mekanlacken jag målat med förut har torkat så fick det bli en annan halvtorkad burk som efter lite vevande blev en strykbar snorig konsistens

Målad där det blivit svetsat

Efter att den börjat torka hyfsat skruvade jag på skidorna och tillverkade ett till styrstål så nu är den fullt körbar igen även om jag inte har provat den än. Ska lägga en plåtkant på insidan runt luckan senare i veckan när jag köpt mer svetsgas

Lite dåligt med kommentarer tycker jag :huh:

spitchen

Välkänd medlem
5 dec 2008
836
0
16
Dala Järna
Har äntligen haft tid att prova den med last i efter skotern. Kastade den halvfull i ved och åkte så mycket det gick dvs max 40km/t då mattan inte hade fäste pga skitsnö.
Men första riktiga provkörningen sen den blev byggd :) Voltade bara en gång :hello:

Fan så ynklig den blev att se ut bakom en stor skoter, får bygga en till och hänga på :)

Kom av leden en vända och jag körde fast skotern. Jag kunde inte fatta hur det kunde gå så tungt men jag peta i lågen och gungade lös den så jag kom på spåret igen. Hade visst ett mindre träd med mej upp :whistle:

Att notera: Måste byta drag då det vek sig på kälken med last och lite hoppande.

Synd bara att det har vräkt ner mer pulver till snö och det finns ingen tjäle i marken så det är något. Och det har inte varit någon tö än heller så min skoter har extrema problem att hålla nosen ovanför ytan.
Tur att man har en ruta att gömma sig bakom :becky:

spitchen

Välkänd medlem
5 dec 2008
836
0
16
Dala Järna
Den går faktiskt riktigt stabilt bakom skotern och att svänga är inga problem, den sladdar bara lite med en hanterbar last dvs fortfarande lyftbar.
Att den voltade var för en stor jordklump på åkern som jag kunde gjort en vurpa med skotern på idag :biggrin1:

Som sagt bara dragöglan som behöver byggas om till en stabilare variant, förslag? Går dom att köpa löst?

Och så ska det på stoppar på skidorna så dom inte far upp och ner

spitchen

Välkänd medlem
5 dec 2008
836
0
16
Dala Järna
inte bra när man hamnar på sida 7 :afraid:

Funktion före utseende :becky:

Svetsade i plattjärnen som finns i förra inlägget och på dom tog jag en dörrlist från en Volvo 740 och klippte till och klämde fast. Den var som gjord för det här ändamålet så nu är luckan helt tät och jag fick en mjuk fin plastlist runt kanten på hålet.
Allt som återstår nu är att:
*Leta rätt på en kättinglänk i lämplig storlek att göra en ny dragögla av.
*Bocka om ett stag till dragstången så jag får plats med ett fäste för en 20L jeepdunk på framsidan av tunnan.
*Slipa, grunda och lacka allt i en färg både in och utvändigt, lutar mot att den blir "SSABblå" (har en burk stående) den här gången eller så blir den svart och orange för att matcha dragskotern :cheesy:
*sätta asfaltsmattor på insidan (blir extrema resonansljud när den dras på asfalt/grus)

Sen kan jag kapa sönder den och bygga fjädring istället :hello:

spitchen

Välkänd medlem
5 dec 2008
836
0
16
Dala Järna
Nu har den ramlat bak en bit i listan igen :eviltongue:

Kastade i ved tills det tog mot luckan sen var det hårdkörning som gällde och ni kan ju ana hur plattjärnet till dragögla blev att se ut...
Var på järnhandeln och köpte en smidd ögla och byggde nytt drag av men fast det var en M12 bult som höll i den så kroknade den så då svetsade jag dit en stor tjock bricka i änden mot öglan och fyllde i med fett och drog åt så nu håller den för obegränsat med våld :becky:

Men som sagt så saknar jag fjädring på den men den går oftast stabilare än skotern iallafall även fast jag kör utan last

weldion

Välkänd medlem
19 jan 2011
614
5
16
Tulleråsen
Ett tips till de som vill bygga dämpade skoterkälkar, är att Jula har kompletta dämpare för 99 SEK styck. Byggde på ett par sådana och de har fungerat fint den här säsongen.