Projekt GLS Mountain Edition

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Ikväll blev det lite mer saker gjorda...

Fixade styrhöjarn, skruvat dit bromsen och började med kortningen av dynan.

Provmontering styre

Började med att kapa förvaringsfacket under dynan

Kortade den 18 cm framtill

Dynan påbörjad, först plaststommen

Ungefär sådär ska den bli

Sjukt bra det blir!! (Nej, den är inte färdig, bara test...)

Börjar kunna se helheten nu!

Jäklar i min låda, pojkar och flickor!

Senast redigerad av en moderator:

xorex

Välkänd medlem
20 nov 2008
514
0
16
Timrå
Så jävla fiiiint! :D Men hur gjorde du med styrhöjarn? köpte en 2" för några veckor sen men den gick såklart inte på då jag av tvungen å borra nya hål men styret är ju så tjockt i fästningen? ;S

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Så jävla fiiiint! :D Men hur gjorde du med styrhöjarn? köpte en 2" för några veckor sen men den gick såklart inte på då jag av tvungen å borra nya hål men styret är ju så tjockt i fästningen? ;S
Ja du, det är nog inte nån lätt uppgift att hitta en höjare som passar med orginalstyret. Det är ju typ 34 mm i infästningen... :dizzy:

Jag har ju tillverkat höjaren själv av stålprofiler, och har svetsat fast styret i dom. Då både jag och grabben föredrar att stå upp och köra, så fick den bli 6" hög. Kanske inte snyggast i världen, men det blev gratis. Får duga så länge!

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Kanske ni skulle kapa ner rutan? I samma vinkel som nu. Det skulle väl se ballt ut?
Prova lite photo-shopping och hör vad grabben tycker. :D

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Ikväll blev det lite mer saker gjorda...:)
Tänk vad ditlagd huv, styre och dyna gör för helheten, nu börjar den se färdig ut, bara lite kvar men den blir som sagt tidigare läcker.

Glömde säga det i lördags när jag var och köpte plåten men istället för svets skulle jag limma och popnita för att slippa värmevridningar och sprickbildningar framöver.
Det funkade ju på Yamahamaskinerna de körde enduro med på sjuttio talet, första åtgärd ur lådan vad demontering av allt, limma med epoxy samt popnita med rejäl "maskinnit" och popnittång modell större (1 meters skaft.

Slog mig en tanke, varför har vi inte i Skandinavien riktiga endurolopp typ Cains Quest och Irondog?

Förutom det har jag nu på allvar börjat fundera på "vad göra" med överskottet på aluplåten när jag gjort det jag nämnde.
:hmmmm::hmmmm:
1000*700* 3 mm aluplåt+takbox i aluminium+ett par Nila boggieben+"alugaller 2000*1400 i 40*40 profil"=Kanske skulle göra en projekttråd!
:)Måste kolla om de i "aluminiumriket" runt Färila börjat snickra på något intressant:)

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Kanske ni skulle kapa ner rutan? I samma vinkel som nu. Det skulle väl se ballt ut?
Prova lite photo-shopping och hör vad grabben tycker. :D
Japp, bra idé! Ska hitta på nåt med den också!

Tänk vad ditlagd huv, styre och dyna gör för helheten, nu börjar den se färdig ut, bara lite kvar men den blir som sagt tidigare läcker.

Glömde säga det i lördags när jag var och köpte plåten men istället för svets skulle jag limma och popnita för att slippa värmevridningar och sprickbildningar framöver.
Det funkade ju på Yamahamaskinerna de körde enduro med på sjuttio talet, första åtgärd ur lådan vad demontering av allt, limma med epoxy samt popnita med rejäl "maskinnit" och popnittång modell större (1 meters skaft.

Slog mig en tanke, varför har vi inte i Skandinavien riktiga endurolopp typ Cains Quest och Irondog?

Förutom det har jag nu på allvar börjat fundera på "vad göra" med överskottet på aluplåten när jag gjort det jag nämnde.
:hmmmm::hmmmm:
1000*700* 3 mm aluplåt+takbox i aluminium+ett par Nila boggieben+"alugaller 2000*1400 i 40*40 profil"=Kanske skulle göra en projekttråd!
:)Måste kolla om de i "aluminiumriket" runt Färila börjat snickra på något intressant:)
Ja, jäklar! Direkt jag lade dit dynan blev allt så... bra?

Angående svetsning, så kommer jag aldrig mer svetsa i denna tunnel. Som jag också påtalade för Muotkas några inlägg upp; Lim och nit!

Cains Quest, det hade verkligen varit en fantastisk tävlingsform! Kanske lite svårt att få till en "bansträckning" på 200 mil här i svedala, men jäklar vad kul det hade varit!! Förstår inte heller varför denna tävlingsform inte finns här...? :hmmmm2:

Och en projekttråd är ju självklart! Vad väntar du på? ;) Du kan ju bli miljonär på utveckling av såna saker! :biggrin1:

För övrigt är jag ledig idag, så jag ska försöka hinna damma på grundfärgen på tunneln under eftermiddagen! Och dynan ska göras färdig ikväll. Och bla bla bla. Och det. Och det...:blabla:

Blev sugen som fan på att göra färdigt, nu då det börjar se så bra ut! :becky:

Ubos

Välkänd medlem
9 nov 2008
232
0
16
Sundsvall
mycket grymt!, du får leta länge efter en andra skoter åt pojken när han väl behöver det. För det finns då inte många nya orginalare som bräcker denna!

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Jahapp. Det första jag gjorde efter förra inlägget jag skrev, var att svetsa mer i tunneln... :wacko:

Har lagt i förstärkningar i tunneln för ev montering av drag i framtiden, samt uppstagning så att det håller om nån vill kliva upp på tunnelslutet. Stabilt som fan, som Dr Alban sade.

Slipade sen färdigt det sista och skulle börja maskera för grundlack. Men vafaaan alltså, jag orkade inte... Sjukt mycket som ska maskeras, särskilt med tanke på att jag behövde måla insidan av tunneln också! Så jag tvärändrade mig och penslade istället. :blush: Blev bra iallafall, bara lite tidskrävande att göra det med grishårspensel jfr mot sprutan.

Grundfärg

Under tiden grundfärgen torkade monterade jag dit styrhöjarn, och grundade den också.

Sen gjorde jag dynan färdig! Upptäckte dock när den var färdig att jag gjort en liten fadäs med den. Om man tittar på en orginaldyna så är den skålformad sett från sidan. Den är alltså högre fram än vad den är på mitten. Och jag har ju kapat bort framänden, vilket betyder att den inte når upp i nivå med tanken. Saknas 3-4 cm på höjden där. Funderar på att göra en distans under dynan, vi får se.

Dynan

Och snipp snapp, så hade grundfärgen torkat, så jag kunde dra på första lagret svart!

Blir ett till lager svart imorgon.

Gonatt! :ranger:

Ubos

Välkänd medlem
9 nov 2008
232
0
16
Sundsvall
nu vet inte jag om du har tänkt på detta vilket du säkerligen har gjort.. Du skulle ju kunna bocka en plåt över kylarslangen som sticker upp, du vet som det är på polaris fast i plast.. då slipper du eller någon annan förstöra slangen om det nu är möjligt :p

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Slangen kommer att vara ganska skyddad bakom en sån här dunk/bagagehållare:

yamaha et 700 pro

Välkänd medlem
29 aug 2009
250
0
16
vidsel
har vell inte riktigt skrivit i denna tråd så mkt, men gud vad gammelynxen har blivit frän :)

Jag kan garantera att bådå far och son kommer att vilja köra denna feta skoter xD
RIKTIGT FRÄN :first: