Tragedi. Ingen provkörning till helgen. Inte ens nån av dom närmaste helgerna...
Skulle lyfta tillbaks motorn ikväll, och av nån anledning kom jag på att jag skulle titta in i avgasporten och kolla om allt såg bra ut. Kolvarna såg fina ut därifrån. MEN!!!!!!!!!! Jag såg nåt skumt på motstående cylindervägg i ena cylindern! Kände direkt igen det som alu-rester... :cry:
Öppnade och kollade, båda kolvarna skurna på insugssidan. Den vänstra skuren på riktigt, den högra "bara nypmärken" på. Vänster cylinder troligen repig under insugskanalerna (iofs under kolvringsnivå, men ändå...). Ska syratvätta och kolla nån dag framöver. Har redan pratat med Vestboms nu ikväll om att borra, men det är ju inte gratis direkt. Bra om man slipper det. Kommer att köpa SPI-kolvar, lite stadigare än den där sno-pro skiten eller vad det var som satt i nu.
:argh::evil:
:mad2:
I början av förra säsongen satt det nyfodrade cylindrar och nya kolvar i den. Har gått MAX 50 mil... Och det mest pinsamma är att
jag själv rår för det. Lite pinsamt att berätta, men ni kan ju få en ledtråd: Skuren på insugssidan = sannolikt oljebrist.
Fan vilken idiot man är ibland, jag förbannar min egen dumhet! :censored:
Det som orsakade detta var ett litet misstag med en tillfällig strypning av oljeslangen, som jag satte dit när jag höll på att skruva i nåt och behövde ha lös oljeslangen... :embarrest: Glömde ta bort den då jag skruvat färdigt. :argh:
Det konstiga är att den gått typ 30 mil efter den incidenten...? Borde ju ha rasat färdigt? Har inte märkts på prestanda, värmeutveckling, missljud, inte på något sätt!?!? Skumt.
Nån som har en fräsch 643-cylinder över?
Bilder:
Nu har ju både min budget och min entusiasm för detta projekt fått sig en rejäl törn. Så nu blir det lugnt ett tag... Och jag som hade tänkt fixa en film åt er till helgen, där jag åker på rullen uppför ett berg.
Tittade på boss-dynor tidigare idag och tänkte "Jaaa... kanske..." Det hade varit fett!! Men det kan man ju glömma nu.
Surt, sa räven.