Projekt GLS Mountain Edition

D.Fredriksson

Välkänd medlem
8 nov 2009
248
0
16
Älvsbyn
När den är klar för avfärd hade det ju inte varit helt fel med en liten videosnutt så man får se hur den fungerar :)

Grymt bygget alltså!
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Tack grabbar! :yo:

Självklart blir uppstarten filmad, sen får vi se om det går få till några actionbilder i vår!

Har varit ute i garaget och slipat, putsat och fejat på förlängningsplåtarna. Less som fan, men dom blev klara till slut...

Ena sidan färdig





Närbild





Nästa moment blir att nita fast dom! Spännande!!! :amuse:
 
Senast redigerad av en moderator:

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Trallalalallalaaa... :music:


pom pom pom





lalalalaaaa, humtidumtidaaa...





Nå? :wof:
 
Senast redigerad av en moderator:

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
. .en x-trim 800-05 stänka?
har en liggandes, fint skick
huven och buksidorna är oxå kvar ifall du ska göra en cobra konvertering av maskinen :hello:
home.bip.net/mandorallen/files/lynx1.jpg
home.bip.net/mandorallen/files/lynx2.jpg
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
. .en x-trim 800-05 stänka?
har en liggandes, fint skick
huven och buksidorna är oxå kvar ifall du ska göra en cobra konvertering av maskinen :hello:
home.bip.net/mandorallen/files/lynx1.jpg
home.bip.net/mandorallen/files/lynx2.jpg
Intressant!

Är det den stänkan som sitter på maskinen på bilden, eller hur ser den ut?
Vad ska du ha för stänkan?
Vad ska du ha för rubbet?
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Lite mer...

Fotstegsavslut





Klart!






Har även bytt tätningar på en av RAVE-klockorna då den läkte "oljegegga", samt fixat dit en ny bromsljuskontakt, den gamla var avbruten.

Härnäst blir det bagagerack och lyftbåge, och lite annat lull-lull.

Försöker allt vad det går att få till provkörning nu till helgen!
 
Senast redigerad av en moderator:

Oskar1

Medlem
18 jan 2010
26
0
1
blir snyggt det där men får man fråga hur du gjorde dropbracketsen? verkar vara ett väldigt enkelt sätt att höja skotern+att det ser grymt mkt snyggare ut.
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Med några kraftiga plåtbitar och en svets snickrar man fort ihop dropbrackets, inte alls svårt, om man är hyggligt svetskunnig iaf... Du kanske har sett bilden på dom tidigare i denna tråd? Bara att kapa till lämpliga bitar och bränna ihop!

Tänk på att inte höja för mycket. Jag har tidigare sagt att 5 cm flytt av infästningen är lagom, det ger ungefär en decimeter längst bak på tunneln, lite beroende på tunnelns längd, såklart... Nu höjde jag Lynxen ca 7-8 cm på infästningen, och det gick ju det också.

Om man höjer för mycket kan man få konstiga köregenskaper, och man riskerar att den ser ut som en gammal epatraktor. Allt lutar framåt, ser ut som att den ska stå på näsan...
 

Oskar1

Medlem
18 jan 2010
26
0
1
Med några kraftiga plåtbitar och en svets snickrar man fort ihop dropbrackets, inte alls svårt, om man är hyggligt svetskunnig iaf... Du kanske har sett bilden på dom tidigare i denna tråd? Bara att kapa till lämpliga bitar och bränna ihop!

Tänk på att inte höja för mycket. Jag har tidigare sagt att 5 cm flytt av infästningen är lagom, det ger ungefär en decimeter längst bak på tunneln, lite beroende på tunnelns längd, såklart... Nu höjde jag Lynxen ca 7-8 cm på infästningen, och det gick ju det också.

Om man höjer för mycket kan man få konstiga köregenskaper, och man riskerar att den ser ut som en gammal epatraktor. Allt lutar framåt, ser ut som att den ska stå på näsan...
Jag är inte ens hyggligt svetskunnig och har inte en svets... tyvärr,men jag får väll leta vidare och se om det finns några att köpa;)
edit.: Kom på att jag nog kan be slöjdlärarn att svetsa lite så det ska nog lösa sig tror ja
 
Last edited:

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Härnäst blir det bagagerack och lyftbåge, och lite annat lull-lull.

Försöker allt vad det går att få till provkörning nu till helgen!
Van Amburg inspirerad var det eller hur.

Gjorde snabbt en skiss, bara i powerpoint men ändå

Alltså den vart 5 dimensionell eller vad man kan kalla det men i alla fall, dynans bakkant är det grå, resten i grönt är dina sidobitar i alu samt En snyggt bockad aluplåt bakom bakkant på dynan, Lokatten infräst eller målad efter behag och sedan diodlampor i ögonen för bakljus och broms.
Sedan Van Amburg stil på racket.

Bilden är anus men ide´n är......
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Alltså den vart 5 dimensionell eller vad man kan kalla det...
Haha, det var många dimensioner... :nod:

Inte så dum ide med plåten bakom dynan! Har faktiskt slitit mitt hår ikväll ang hur jag ska göra med bakljus. Återkommer i ärendet, måste fundera ett tag... :confused:

Det blev lite gjort ikväll/natt också. Tur att man är vampyr, annars hade man inte orkat!

Oj! Ett bränsledunks-rack!





Lade du märke till slangen på förra bilden? Stålomspunnen!





Dunk-test





Vaärenudå???





Tomhylsa





Varför motorn åkte ur? Jo, för att jag vinklade upp styrstången för ett tag sen som ni ser i början av tråden. Den korrekta formuleringen borde ha varit: "Jag vinklade om den ÖVRE styrlagringen, men inte den nedre för det går inte komma åt fanskapet under/bakom snurran". Trodde det skulle gå bra ändå, men: nej.

Den enda i sverige som kunde styra efter omvinklingen heter bcoo... nej, jag menar Magnus Samuelsson. Jä-ar vad det nöp fast!! Och för att komma åt lageröverfallen till styrstången var jag tvungen att ta ur motorn... Sen tog det 30 sekunder att ta lös dom, 10 sekunder att slipa 15 graders vinkel på baksidan av det inre, 30 sekunder att sätta tillbaks dom. Det var nära att det blev en inspektionslucka under buken, kan jag meddela!


Urk... Trött... Sov gott!
 
Senast redigerad av en moderator:

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Tragedi. Ingen provkörning till helgen. Inte ens nån av dom närmaste helgerna...

Skulle lyfta tillbaks motorn ikväll, och av nån anledning kom jag på att jag skulle titta in i avgasporten och kolla om allt såg bra ut. Kolvarna såg fina ut därifrån. MEN!!!!!!!!!! Jag såg nåt skumt på motstående cylindervägg i ena cylindern! Kände direkt igen det som alu-rester... :cry:

Öppnade och kollade, båda kolvarna skurna på insugssidan. Den vänstra skuren på riktigt, den högra "bara nypmärken" på. Vänster cylinder troligen repig under insugskanalerna (iofs under kolvringsnivå, men ändå...). Ska syratvätta och kolla nån dag framöver. Har redan pratat med Vestboms nu ikväll om att borra, men det är ju inte gratis direkt. Bra om man slipper det. Kommer att köpa SPI-kolvar, lite stadigare än den där sno-pro skiten eller vad det var som satt i nu.

:argh::evil::mad::mad2:

I början av förra säsongen satt det nyfodrade cylindrar och nya kolvar i den. Har gått MAX 50 mil... Och det mest pinsamma är att jag själv rår för det. Lite pinsamt att berätta, men ni kan ju få en ledtråd: Skuren på insugssidan = sannolikt oljebrist.

Fan vilken idiot man är ibland, jag förbannar min egen dumhet! :censored:

Det som orsakade detta var ett litet misstag med en tillfällig strypning av oljeslangen, som jag satte dit när jag höll på att skruva i nåt och behövde ha lös oljeslangen... :embarrest: Glömde ta bort den då jag skruvat färdigt. :argh:

Det konstiga är att den gått typ 30 mil efter den incidenten...? Borde ju ha rasat färdigt? Har inte märkts på prestanda, värmeutveckling, missljud, inte på något sätt!?!? Skumt.

Nån som har en fräsch 643-cylinder över?

Bilder:










Nu har ju både min budget och min entusiasm för detta projekt fått sig en rejäl törn. Så nu blir det lugnt ett tag... Och jag som hade tänkt fixa en film åt er till helgen, där jag åker på rullen uppför ett berg.

Tittade på boss-dynor tidigare idag och tänkte "Jaaa... kanske..." Det hade varit fett!! Men det kan man ju glömma nu.

Surt, sa räven.
 
Senast redigerad av en moderator: