Tack för synpunkterna.
Ni har helt rätt i att det finns olika boggies och olika teorier på vad som funkar bäst.
Flytförmågan du nämner på ProRMK låter rimligt. Vad tillverkarna väljer på olika skotrar är förstås en evig kompromiss mellan lössnögång, fjädringsegenskaper på led m.m.
Sag spelar också roll men avser då främst belastad med förare.
Här är en bild på hur den ser ut idag. Vi lyfter så mattan precis lättar från golvet bak.
Här är samma bild på en Summit 146". Mattan är lite slak men boggien är i princip plan med golvet.
Som Asker skriver är det nog lite andra förutsättningar på en Bergshäst eftersom mattan sitter längre bak.
Framdämparen får ta större del jämfört med en skoter.
Därför känns det logiskt att testa lite annat tänk i detta fall.
Fördelen är ju dessutom att vi har möjligheten att sträcka balatan mer om vår teori inte stämmer och på så sätt få en annan vinkel på boggien, ungefär samma som vi har idag
Ni kanske undrar var tyngdpunkten ligger på en Bergshäst?
När vi byggde vår skoterkälke som vi lastar två hästar kollade vi detta för att inte få för högt "kultryck"
Utan förare ligger tyngdpunkten ungefär ca 5 cm bakom fotpinnarna om jag minns rätt. Detta avser en häst med långt band, bakmonterad turbo och full tank.