Renegade 800 - 05 får omsorg

A

AssaultRMK

Kan redan nu bespara dig besväret att åka runt i Kiruna och leta lackerare, för jag är nämligen den enda här i stan som kan pulverlacka/har utrustning för det.
Jag står dock för tillfället utan lokal men letar febrilt, vet du av någon lokal/garage så hör gärna av dig så ska du få dina delar lackade gratis.

Xion

Välkänd medlem
23 aug 2009
1.045
3
16
Kiruna
Kan redan nu bespara dig besväret att åka runt i Kiruna och leta lackerare, för jag är nämligen den enda här i stan som kan pulverlacka/har utrustning för det.
Jag står dock för tillfället utan lokal men letar febrilt, vet du av någon lokal/garage så hör gärna av dig så ska du få dina delar lackade gratis.
Jaså är det så?
Snackade med farsgubben om det där och i samma byggnad som Kilabgruppen håller till så hade dom tydligen pulver, iaf när han var dit på en rundtur. Men det var ändå två år sedan ca..

Jag kan då kolla runt i alla fall!
Vad för typ av lokaler? Att hyra antar jag men alltså storlek.
Storlek som hemmagarage eller större?

A

AssaultRMK

Jaså är det så?
Snackade med farsgubben om det där och i samma byggnad som Kilabgruppen håller till så hade dom tydligen pulver, iaf när han var dit på en rundtur. Men det var ändå två år sedan ca..

Jag kan då kolla runt i alla fall!
Vad för typ av lokaler? Att hyra antar jag men alltså storlek.
Storlek som hemmagarage eller större?
Han menar säker Kiruna industilego. Dom har tidigare hållit på med de men det är väldigt länge sedan.
Jag har själv också varit runt hos varenda firma i stan förra sommaren och det finns inte någon som håller på med det.
KGS kan 2-komps lacka billigt men det blir varken bra eller håller.

Så då bestämde jag mig för att skaffa all utrustning själv och byggde klart min ugn i sommras.

Jo det är hyra jag är ute efter och sågott som allt duger sålänge det finns värme, 16A uttag och gärna vatten.

Xion

Välkänd medlem
23 aug 2009
1.045
3
16
Kiruna
Aha okay. Jo säkert, lokalen som ligger precis bakom Altagrillen?
Jag ska höra runt lite med farsan och se om han vet nån lokal eller så.
Jag återkommer :)

Tack för infon iaf, slipper jag åka runt och kolla osv.

Xion

Välkänd medlem
23 aug 2009
1.045
3
16
Kiruna
Jag är inte så frisk på att uppdatera just nu som ni märker.

Har i alla fall skickat iväg boggieskenor, förlängningarna, a-armar, spindlar, styrstag, lite andra boggiedelar & fjädrar till en polare som ska lacka allting.
Fjädrarna blir vita och resten blir matt svart. Kommer bli grymt!

Även gjort klart chassit (äntligen).
Nya fotstegen på plats. Blev tyvärr bara betterboards då skins var för dyrt just nu.

131109 by Linussj, on Flickr

Jävlar vilket kapande det var...
Kvar är att tvätta bort all tusch som är kvar.

Förstärkningarna till främre boggieinfästningen är även dom färdiga.
3mm alu som jag "borstade" till med slippapper och 2mm stålplåt på insidan.
Blev inte riktigt så bra som jag ville men aja, det fungerar nog :)

Lite borrskägg att ta bort bara.
Se om det funkar med plåten på insidan bara.

Sen är bulken & allt som skulle nitas fastnitat igen, känns riktigt skönt.
Målade även fästena för a-armarna.

Sen har jag borrat upp och lagt in nitbultar till damaskerna & kuddarna som pipan vilar mot.
Kommer mer bilder på det när jag börjar montera ihop.
Varför i helvete är det nitat från fabrik? Fattar inte...

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Ser fint ut!
Men du ifall du har en likadan plåt på andra sidan av tunnelinsidan, så kommer du inte få dit boggien.
Hur tjock är plåten?

Xion

Välkänd medlem
23 aug 2009
1.045
3
16
Kiruna
Du gillar att putsa ser jag. Kom och pyssla om min maskin är du snäll
Tyvärr hatar jag det, men gick överstyr...

Ser fint ut!
Men du ifall du har en likadan plåt på andra sidan av tunnelinsidan, så kommer du inte få dit boggien.
Hur tjock är plåten?
Plåten är 2mm, precis som original "plåten" som suttit där. så den borde gå in. Ser ut som att det är tjockt som fan på bilden men det är skuggorna som faller så.
Tror den ska gå in utan problem men vi får se :)

Xion

Välkänd medlem
23 aug 2009
1.045
3
16
Kiruna
Nu är delarna jag skickat iväg till polaren färdiga och han skulle försöka skicka iväg dom imorgon.

Har rivit och tvättat förgasarna i veckan och beställt lite nya prylar till dom som packningar och lite skruvar.
Fick borra ut 7 skruvar... Förbannade jävla stjärnskruvar som sitter stenhårt!
Måste bara få tag på en skruv som hade utgått från sortimentet... lilla stjärnskruven som fäster armarna till trottlarna i axeln som lyfter dom. Fick borra ut den också.

Sen har jag lackerat y-röret också.
Även fått hem nya boggiejulen, blev ett par hjul från en 11as Renegade, helsvarta. Blir riktigt nice!

Tyvärr inte en bilduppdate denna gång då jag just nu sitter i sängen på Globe Hotell i stockholm.
Är ju Nitro Circus i helgen!

Sen behöver jag lite hjälp.. hur får man bort lagret från drivaxeln? Är det press som gäller?

Xion

Välkänd medlem
23 aug 2009
1.045
3
16
Kiruna
Nu har det hänt en del i garaget!
Efter en weekend i Stockholm vilket har gjort att man inte har kunnat göra ett skvatt så är man igång igen.

Fick hem alla delarna från polarn som har lackat dom, kommer bli grymt!
Även rengjort och tejpat om elsystemet idag så nu är det också färdigt.

Tanken var att jag skulle slänga upp lite bilder på delarna som blivit lackade och elen men jag rev toppen på motorn idag för att se hur den såg ut och vad i helvete?

Kolla bilden så ser ni

131120 by Linussj, on Flickr

Det där är på den cylindern som jag bytt ut då skotern skar, och den har gått MAX 15 mil!?
Och den andra cylindern är fortfarande lika fin som när jag byggde motorn...
Snälla, SNÄLLA säg att det där inte är något vilket jag tror det är...

Sen knarrar det från något jävla lager också. Eller ja, det måste vara ett lager.

Kolla in video här nedanför. Dom lite höge "puffarna" som kommer är för att jag gick nedanför insugsportarna inget annat.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/27377803/VID_20131120_195943.mp4

Jag behöver verkligen hjälp här nu.
Är den på väg att rasa igen?

eller ja. Den har rasat?

Edit igen.
Kollade ringen och kolven och dom verkar i bra skick. Inget att reagera över.
Frågan är dock varför cylindern blivit som den blivit?
Ser ut som att det bara är alurester så kanske går att hona bort alternativt tvätta med saltsyra?

Last edited:

Xion

Välkänd medlem
23 aug 2009
1.045
3
16
Kiruna
Nu bumpar jag upp tråden men måste få lite svar..
Någon måste väl veta?

Xion

Välkänd medlem
23 aug 2009
1.045
3
16
Kiruna
Nu är boggien nästan ihopskruvad, enda jag saknar är två bussningar. En som jag hade missat att beställa och en som var fel.
Dock var det rätt beställt så jag tror inte att jag har org dämparen på..

Kommer bli grymt i svart! Sen vita slides på det där.
Trodde jag skulle få på slidsen i veckan också men rinab skickade fel så måste skicka tillbaka dom.

131122 by Linussj, on Flickr

Rostfritt till förlängningarna.

Alla skruvar som jag byter ut kommer att bli rostfritt.

Dessa hjul kommer jag köra med.

Imorgon på morgon är det dags att svarva fram axeln. Hoppas det blir rätt, har bara ett försök på mig :madgrin:

Även en liten titt på lite delar från elsystemet efter tvätt.
Nu är det gosse rent och fint!
Tejpat om hela elsystemet också. Gick nästan två rullar tejp.

Och så klart en bild på lite lackerade delar.
Allt som är i svart är pulver och fjädrarna är vanlig våtlack med mjukmedel så det inte ska spricka.

Så framvagnen blir svart förutom dämpare och skidor som blir vitt.

Sen till motorproblemet igen då.
Någon som vet?
Pratat med mekaniker hos ÅF idag och han trodde att det var nåt som hade kommit in i cylindern.
Men det verkar bara vara alu rester.
Han trodde även att ett reedsblad kunde ha gått sönder men dom var hela.

Det jag ska börja med att göra är att tvätta cylindern med saltsyra och slipa den med en fin smärjelduk dränkt i olja.
Sen blir det nya ringar och kanske även kolvar. Eller en kolv iaf.
Tittade lite snabbt nu innan jag tog kväll och såg något som ser ut som en spricka.

Är så fallet blir det en eller två nya kolvar med ringar.
Dumt att riskera.

Det var allt för mig denna kväll.
Imorgon kommer det lite info om axeln och lite fräscha bilder på den.
Om allt går vägen då förstås!

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.612
11
38
33
Lugnvik
Fan va fint de blir :) Håller själv på med min summit xrs -07 och de jag kan rekommendera dig att göra är att flytta fram övre styrinfästningen om det inte är gjort, förstärk pto sidan av chassit med 440 balk och sedan hittade jag en förstärkningsplåt som passar bolt on från Lynx revo chassit. Vill hellre att a-arm ger sig än chassit bakom primär vilket det gjort tidigare på min.
Flyttade även in vändhjulen på min, kapade originalaxeln runt 12mm på varje sida och delade på röret som sitter mellan skenorna sen vare bara klappa ihop :) Behöver alltså inte svarva ny axel om man inte vill.

Kan ordna bilder och artnr om du skulle behöva, bara att du säger till :)

Hoppas du hittar orsaken till motorproblemet också, behöver du nya kolvar till bra pris så skicka pm.

Xion

Välkänd medlem
23 aug 2009
1.045
3
16
Kiruna
Tack för responsen! Kul att höra att folk gillar det man gör!

Fan va fint de blir :) Håller själv på med min summit xrs -07 och de jag kan rekommendera dig att göra är att flytta fram övre styrinfästningen om det inte är gjort, förstärk pto sidan av chassit med 440 balk och sedan hittade jag en förstärkningsplåt som passar bolt on från Lynx revo chassit. Vill hellre att a-arm ger sig än chassit bakom primär vilket det gjort tidigare på min.
Flyttade även in vändhjulen på min, kapade originalaxeln runt 12mm på varje sida och delade på röret som sitter mellan skenorna sen vare bara klappa ihop :) Behöver alltså inte svarva ny axel om man inte vill.

Kan ordna bilder och artnr om du skulle behöva, bara att du säger till :)

Hoppas du hittar orsaken till motorproblemet också, behöver du nya kolvar till bra pris så skicka pm.
Nån projekttråd? :D

Hmm, styrinfästningen har jag inte tänkt på alls. Dock tycker jag att jag står rätt bra som det är nu, så tror jag skippar det. Kanske testar om det finns tid över, vilket det inte verkar göra nu :)

440 balken har jag liggandes hemma.
Small förra säsongen så chassit fick sig en jäkla smäll och blev sne både här och där. Men det ska förhoppningsvis vara åtgärdat nu.
Även svetsat där det var sprucket och nitat om lösa nitar.

Gillar att testa nya saker och att få det snyggare än org, därför jag gör en egen. Ska bli riktigt spännande att testa göra den imorgon. Förhoppningsvis blir det rätt också.
Sitter och ritar in det sista på ritningen i SolidWorks just nu.
Aldrig kört en svarv heller så blir helt klart en spännande dag.

Ja det hoppas jag också.
Fan jävligt surt och irriterande när det händer efter endast 15 mil max.
Inte så kul att lägga ner 13 000 :- på maskineriet och så ser det redan ut så där.. lagt ut nog mycket pengar nu tycker jag!

Edit:
Du får mer än gärna fixa bilder och artnummer på revo förstärkningen!

Xion

Välkänd medlem
23 aug 2009
1.045
3
16
Kiruna
Har skickat ner prylarna till en kompis i, hör och häpna, Dalarna som jobbar som billackerare. Så det är tyvärr inte någon i stan som har gjort det.

Han ville ha 1000 :- för jobbet av alla 17 delar tror jag det var, så inte alls farligt, riktigt bra pris faktiskt.
Sen gick frakten på en 1100 :- totalt tror jag.

Var lättast att skicka ner till honom då jag vet att han kan det han gör och istället för att börja jaga tag på någon.

Xion

Välkänd medlem
23 aug 2009
1.045
3
16
Kiruna
Sådär, då var axeln färdigsvarvad!
Det tog faktiskt hela dagen. Åke till farsgubbens jobb vid 12 tiden och kom hem strax innan 19.

Och jag är väldigt nöjd med resultatet. Detta var första gången jag körde en svarv någonsin!

Bultarna ska bytas ut till rostfria insekt's sen men man måste ju testa med något.

Har lite att slipa till på brickorna och dom vart nästan för små.
borde ha gjort den delen som går in i skenan ett par mm större, men jag tror det ska fungera ändå.

Just nu ligger axeln i frysen, ska testa få på hjulen imorgon. Är det för tjockt för lagren så tar jag och slipar till lite med en smärjelduk och slänger in i frysen igen.

Kan säga att det kommer se riktigt bra ut faktiskt. Alufärgen går ihop riktigt bra med de svarta!

131123 by Linussj, on Flickr

Over and out!

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.612
11
38
33
Lugnvik
Fan va fint :) Kommer du sätta sträckarna på insida skenorna eller hur gör du ?

Tyvärr ingen projekttråd på summiten, okej om jag lägger upp bilderna du ville se här i tråden ?