Renovering av Yamaha V Max -96

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Lite bilder från dagens jobb

Nytillverkat skidfäste

Plastbussningar till handtagen på skidorna

Totalteks styrstål

Allt monterat på första skidan

Fick korta ner bussningar och hylsan till skidfästet efetrsom det nya fästet är smalare

Skidan på plats

Hann också montera handstagsskydden

Icee

Medlem
11 jan 2009
28
0
1
Vasa Finland
Tjena, grymmt jobb du gör på den, verkar bli sjuk slutresultat.

En liten undran bara, skulle du vilja ge mig måtten vid nedsänkningen av boggien, vart den vart placerad.

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Tjena, grymmt jobb du gör på den, verkar bli sjuk slutresultat.

En liten undran bara, skulle du vilja ge mig måtten vid nedsänkningen av boggien, vart den vart placerad.
Tackar, jag minns ej exakt men jag sänkte den med ett par cm bak och hälften i mitten och sen är den orörd framtill. Ser att du är från Vasa, jag är född och uppvuxen i Nykarleby :)

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Buckliga "termosar"

Lackade stuprörsbitar

Ser betydligt bättre ut :)

Variatorskyddet iordninggjort

Icee

Medlem
11 jan 2009
28
0
1
Vasa Finland
Tackar, jag minns ej exakt men jag sänkte den med ett par cm bak och hälften i mitten och sen är den orörd framtill. Ser att du är från Vasa, jag är född och uppvuxen i Nykarleby :)
Ok, tänkte jag skulle varit lat så hade man sluppit och måtta in den :)

Där ser man, världen är liten, sitter på en parkering i Skellefteå just nu nämligen :)

J.Eriksson

Välkänd medlem
30 apr 2010
986
1
16
Boden
Otroligt så grymt fint skick den blir! Enligt mig så är det en klar förbättring från orginal!
Lite helhetsbilder sen då den blir ihopmonterad skulle vara väldigt kul :D

prankster_76

Välkänd medlem
27 mar 2010
444
0
16
Luleå
Underbart! Hatten av för ett suveränt arbete, här fick man ytterligare lite inspiration att ta med sig till sitt eget projekt:)

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Fick precis ihop skotern i mellandagarna innan vi stack upp till husvagnen som uppställd i Dalarna. Hann med en del testkörningar och det mesta verkar funka bra. Dock tycker jag attd en drar lite väl mycket soppa så jag skall ev. kolla över bestyckningen. Hann ej så bra dokumentation den sista tiden för det var väldigt bråttomt att få ihop den. Men skall kolla upp kamerorna och se vad jag hittar.

Fick även ta med mig sek. variatorn hem för den verkar vara ihop justerad för mycket för då jag monterade en ny rem så drog den även på tomgång...men då jag mont. i en beg. rem som är smalare funkar det.

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Skulle alla vara som du så skulle alla verkstäder gå omkull. Helvete vad imponerad jag är. Frächaste skotern i sverige(världen?). Någon får gärna motbevisa mig, men tror knappast det är möjligt.

honda600e

Välkänd medlem
17 aug 2010
744
6
18
Märsta
Fick precis ihop skotern i mellandagarna innan vi stack upp till husvagnen som uppställd i Dalarna. Hann med en del testkörningar och det mesta verkar funka bra. Dock tycker jag attd en drar lite väl mycket soppa så jag skall ev. kolla över bestyckningen. Hann ej så bra dokumentation den sista tiden för det var väldigt bråttomt att få ihop den. Men skall kolla upp kamerorna och se vad jag hittar.

Fick även ta med mig sek. variatorn hem för den verkar vara ihop justerad för mycket för då jag monterade en ny rem så drog den även på tomgång...men då jag mont. i en beg. rem som är smalare funkar det.
Husvagnen uppställd i Dalarna.. det har jag också och är där nästan varje helg under vintern.
Vart i Dalarna står du?.. vi kanske kan ses någonstans och köra tillsammans.

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Skulle alla vara som du så skulle alla verkstäder gå omkull. Helvete vad imponerad jag är. Frächaste skotern i sverige(världen?). Någon får gärna motbevisa mig, men tror knappast det är möjligt.
Tackar så väldigt mycket!

Finns säker skotrar som är snyggare, jag hade ju en väldigt begränsad budget och har därför i princip gjort allt själv och då blir ju inte resultatet alltid 100% "proffsigt". Men jag är hyffsat nöjd med resultatet men har redan saker på listan inför nästa säsong. Nu skall jag njuta och köra så mycket som jag har möjlighet till :becky: under denna säsong

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Lite bilder från slutspurten då jag fixade ihop det sista.

Jag sydde nytt skydd till styret

Skyddet monterat

Hittade inga lämpliga lås till nya luckan bak så jag tillverkade egna :)

Insidan av "bagageluckan" med dubbla LED ljus

Här syns spaden som går in under sadeln och sedan en liten hylla för diverse saker :)

Allt monterat

Jag fick inte vajerförlängning att funka på originalvajrarna så jag skaffade vajrar från en nyare Yamaha moutainmax som har längre vajrar. Tyvärr så var spelet på gasvajern ca 32mm större på Mountain Maxen så jag fick svarva till en adapter som tog bort det extra glappet

Enda bilden på den då den är klar

Last edited: