Renovering av Yamaha V Max -96

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Pga av litet budget så tilläts inte det att lämna bort dynan för ny klädsel så det har jag sytt själv, blev förståss inte 100 men jag är ändå nöjd.

Vissa delar kunde jag ta mall från gamla dynan

Trångt med allt material i en vanlig symaskin :)

Inpassning av överdrag...

Färdig dyna...här på det blå området kommer bagageluckan i aluminium

PhzII-Mtn

Välkänd medlem
18 feb 2007
130
0
6
Tierp
Jösses så läcker den blir. Och dynan ser ju kanon ut, kanske har framkommit vilken sorts "skinn" du haft till klädseln? Isåfall har jag missat det, pris på sånt och vart kan man hitta sådant? Mvh Jesper

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Jösses så läcker den blir. Och dynan ser ju kanon ut, kanske har framkommit vilken sorts "skinn" du haft till klädseln? Isåfall har jag missat det, pris på sånt och vart kan man hitta sådant? Mvh Jesper
Det är vinyl ( konstskinn) beställt från Top And Trim i Helsingborg. Priset ligger på ca 230kr/m frö det svarta och ca 350kr för den blå...det är per löpmeter och bredden är ca 140cm...all data finns på deras hemsida. Men vinyl finns nog att köpa lite varstanns tror jag. Till tråd har jag använt en blå björntråd

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Tackar!!!...Sådan här trevliga inlägg som ger energi att jobba på :) det börjar bli ont om tid nu. Tanken är att den skall vara körklar till mellandagarna för då dra vi upp till husvagnen så då hade jag tänkt ta med den och kunna premiärköra...

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Lite bilder från dom senaste dagaranas jobb

Luftning av bromsok, eftersom luftnipplarna kommer neråt vi monteringen så luftade jag oket innan montering

Bromsoket monterat

Fick göra om fästena till passagarehantagen eftersom dynan höjts.

Fick göra ett fäste för styrhöjaren också...

Testmontering av dynan och styret

Testmontering av styrhöjaren

Fixade till kanterna på styrhöjaren med överhandsfräsen mont i ett "fräsboord" :)

Inpassning av luckan på sadeln

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
En fråga bara , Är det svårt att klä om dynan själv ? :)
Ja lite klurigt är det. Jag kunde ta mallar på vissa bitar från gamla dynan men dom andra fick jag måtta upp själv. Vissa delar fick jag allt sy om flera gånger innan jag fick till det.

Villket resultat! grymt jobbat! :D
Tackar!!!

Har du tillverkat bromsskivan själv?
(Isf: viktigt att den är gjord i rätt stål.)
Har en kompis som skurit den, dom har tillverkat bromskivor tidigare till cross och endurohojar så det är samma material så det borde funka.

V-Max 600

Välkänd medlem
18 nov 2005
138
0
6
Mycket imponerande renovering om man nu kan kalla de det. Jag tycker det är några snäpp bättre än bara "renovering"

Hur gick det med 32mm mattan, fick du på den?

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Mycket imponerande renovering om man nu kan kalla de det. Jag tycker det är några snäpp bättre än bara "renovering"

Hur gick det med 32mm mattan, fick du på den?
Ja jag har ju inte renoverrat den till originalskick :) har passat på och förbättrat det jag kunnat inom budgeten...som inte är stor.

Det blev ingen 32mm matta tror den har 25-28mm kammar den jag köpte. Har ju ej testat köra med den ännu men den passade iaf :)