Ski-doo 2015

leroy

Välkänd medlem
1 jan 2000
447
12
18
Ser ut som att du tog den bästa respektive sämsta siffran för att främja dina egna syften!
Jag beställde hem de senaste fyra årens BLS (10 - 13) här är siffrorna:
Rave RE 800 / MXZ 800
259 / 252 -2010
261 / 259 -2011
266 / 269 -2012
269 / 268 -2013

Det skiljer alltså väldigt lite fulltankat, och det tyder på att lynx och jänkarna väger torrvikt på olika sätt.

Vad gäller Summit 162" i X eller T3 version så syns att dom flyttat ner boggieinfästningen på tunneln, med ca 2-3 cm. Och skenorna ser ju rejält olika ut, med brantare attackvinkel på T3.
Pratar 2014 grabben pirat skidoon(lynx) är 17kg tyngre fakta o sånt
.
 

JackLynx

Välkänd medlem
11 mar 2013
252
0
16
Lövånger
Ja, men du får ju gärna hänvisa till den fakta du använder dig av...
Kollar man tillverkarnas egna uppg. så har mxz blivit 4 kg lättare 2013 till 2014. RE:n 15 kg lättare...
 

MallaN

Välkänd medlem
1 okt 2009
522
2
18
Gävle
Är inne på en Summit X till 2015 och tänkte försöka deala lite med ÅF. Någon som kan tipsa om eventuella tillbehör som "är ett måste" eller något annat tillbehör som är bra att ha? BRP original tillbehör pratar vi då.

Har främst tittat på, ventilationskit, bukskydd. Sneglade även på QRS staget som tydligen ska hjälpa till att bibehålla linjeringen, någon som testat detta?

Var även eventuellt inne på att byta ut originaldämparna mot Fox Evol R. Jag var och pratade däremot med en kille som är återförsäljare av skoter dämpare (fox bl.a.), som inte tyckte fox var något att hurra för, då de var med en hype. Enligt honom så var foxarna nära på stum när man provade dem i vakuumsug. Någon som kanske kan intyga detta, eller kan det vara värt att satsa på fox ändå?

Ber om ursäkt om det blev lite väl off-topic. :)
 

Raave

Välkänd medlem
22 dec 2010
450
1
16
Luleå
man har ju sett bilder på 15's freeride där den är mantagreen - black istället för purple, är det bara photoshop svammel eller kan det hända att det kanske kommer till sverige?

Tänkte framförallt på denna bild:

 

Asperi

Välkänd medlem
28 okt 2009
142
0
6
Boden
Tillbehör jag kan rekommendera är Grip n Rip förstärkningarna. Dom förstärker chassit så att sannolikheten är större att a-armarna går sönder vid en kollision istället för att chassit blir krokigt. Helt klart värt pengarna. Jag lärde mig den hårda vägen.
 

gul-snö

Välkänd medlem
9 mar 2013
192
0
6
Norrbotten
man har ju sett bilder på 15's freeride där den är mantagreen - black istället för purple, är det bara photoshop svammel eller kan det hända att det kanske kommer till sverige?

Tänkte framförallt på denna bild:

låter inte som att den kommer till sverige, hörde med min lokala åf å dom får bara in magenta
e/ tyvär... :/
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Är inne på en Summit X till 2015 och tänkte försöka deala lite med ÅF. Någon som kan tipsa om eventuella tillbehör som "är ett måste" eller något annat tillbehör som är bra att ha? BRP original tillbehör pratar vi då.
Väskan som man sätter bak på dynan är bra...
Se om du kan få ett par andra skidor med...
Jag har inte gillat originalskidorna som suttit på, finns kanske vissa som gör det men gillar du skidor som svänger när du vrider på styret i lössnö så sätt dit nåt bättre.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Är inne på en Summit X till 2015 och tänkte försöka deala lite med ÅF. Någon som kan tipsa om eventuella tillbehör som "är ett måste" eller något annat tillbehör som är bra att ha? BRP original tillbehör pratar vi då.

Har främst tittat på, ventilationskit, bukskydd. Sneglade även på QRS staget som tydligen ska hjälpa till att bibehålla linjeringen, någon som testat detta?

Var även eventuellt inne på att byta ut originaldämparna mot Fox Evol R. Jag var och pratade däremot med en kille som är återförsäljare av skoter dämpare (fox bl.a.), som inte tyckte fox var något att hurra för, då de var med en hype. Enligt honom så var foxarna nära på stum när man provade dem i vakuumsug. Någon som kanske kan intyga detta, eller kan det vara värt att satsa på fox ändå?

Ber om ursäkt om det blev lite väl off-topic. :)
Släng inte pengarna i sjön på ett vent kitt. gör inte mycket nytta och du sliter sönder dom direkt om du gillar att köra i skogen. Lägg pengarna på ett blowehole istället om du vill ha bättre kylning.

QRS Staget är nog absolut ingen dum ide men kan inte på något sätt påstå jag märker att variatorerna går kallare eller får remmarna att hålla längre trotts både qrs stag och RS Motorfästen.

Jag kör fox evol X på min summit och är sjukt nöjd. Ev jag skulle kunna tänka mej att finsjustera shimsningen lite bara för att. Men fungerar sjukt bra som dom är.
Originaldämparna är för mjuka för min smak trotts att jag aldrig hoppar.

Vad menar du med att dämparna var stumma med en vakuumsug?
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Väskan som man sätter bak på dynan är bra...
Se om du kan få ett par andra skidor med...
Jag har inte gillat originalskidorna som suttit på, finns kanske vissa som gör det men gillar du skidor som svänger när du vrider på styret i lössnö så sätt dit nåt bättre.
Vad kör du för skidor? Jag testade SLP Men gillade original bättre.
Så om någon är intereserad har jag ett par billiga SLP till salu =)
 

jagheterdaniel

Välkänd medlem
26 okt 2012
1.034
1
38
Luleå
Jag har inte haft några problem med originalskidorna alls på min summit, men då använder jag väl mest kroppen för att styra skotern. Sällan skidorna är i backen :)
Jag har bukskydd och original-extralyset på min. Lyset är mycket bra!
 

MallaN

Välkänd medlem
1 okt 2009
522
2
18
Gävle
Tack för alla svar! Ska ta och kika på div nedan listade tillbehör.
Har ett par C&A MTX skidor till övers som jag tänkte ge en chans, annars blir det nog troligen BX eller XTX modellen istället.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Vad kör du för skidor? Jag testade SLP Men gillade original bättre.
Så om någon är intereserad har jag ett par billiga SLP till salu =)
Har kört SLP PP på de sista maskiner jag haft.
Original är för smala och styr för dåligt enligt min smak.

Tänkte jag skulle ge originalskidorna en chans för några år sen på en FR-11
De var en bit in på säsongen och snön var ganska fast, tänkte det skulle passa bra då med ett par smalare skidor så jag bytte tillbaka till original från SLP-skidorna.
Fick en aha-upplevelse ganska direkt på en myr där skotern gick rakt fram mot ett träd efter att jag vridit på styret. Var ju van att det styr direkt...
Efter det har jag inte åkt en meter med org.skidor.
Men skidor är mycket en smaksak vad man gillar.