Kanske!
Men det vet varken du eller jag någonting om!
Om det varit så 1973, 1974, 1975, 1976, 1977, 1978, 1979, 1980, 1981, 1982, 1983, 1984, 1985, 1986, 1987, 1988, 1989, 1990, 1991, 1992, 1993, 1994, 1995, 1996, 1997, 1998, 1999, 2000, 2001, 2002, 2003, 2004, 2005, 2006, 2007, 2008, 2009, 2010, 2011, 2012, 2013, 2014, 2015 och 2016 - tror du att det plötsligt skulle ske någon förändring till 2017? :tsk:
Alla tar naturligtvis chansen att visa upp sina maskiner så uppjusterade de bara går, när typningsbestämmelser och miljökrav kommer in på produktionsmaskinerna blir det annat ljud i skällan.
Precis varje år läser man hur fantastisk nästa års maskin kommer att vara - ja, världens åttonde underverk i princip - medan man redan till hösten kan konstatera att det var ganska små förändringar från föregående modell (alla givetvis icke mätbara, "upplevelsen" är förstås att den är rappare/kvickare/roligare men det stämmer ju inte på en fläck när man tre år senare testar maskinerna mot varandra).
Så funkar branschen, och om det kan vara till någon tröst är det precis på samma sätt vad gäller MC och Bil, den totalt annonsberoende pressen säger inte emot, de lever också på att folk köper nya maskiner och är snarare ett reklambland än står för någon fristående journalistik. För någon sådan blir du inte rik på, och ägare av skoterpress vill gärna också gå med vinst på sin verksamhet.
Med BRP-s "track record" vad gäller nya banbrytande motorkonstruktioner skulle i vart fall jag vänta något år innan jag hoppar på tåget, även om förändringarna rent teoretiskt verkar vara av godo. Men varför har man ändrat dem nu, när man tidigare under många år hävdat att konstruktionen redan var det bästa som gick att göra? :eyebrows:
850 cc tvåcylindrig tvåtaktare, kanske 160 hk (under några sekunder innan sprutet matar på med mer soppa för att hålla tempen i schack). Tja, det finns alla förutsättningar för att motorn blir lite bättre än nuvarande 800 men tipset från coachen blir att vi kommer att sitta här om två-tre år och hoppas på nya konstruktioner som äntligen skall bli så rena, snåla och hållbara som det utlovades redan 2001. Tror dock hellre på turbo till ACE600/900 inom två år. Då har man löst problematiken från grunden.