skoter körning i sthlm området.

Lynxer

Välkänd medlem
18 jan 2009
440
0
16
Uttran
Försvaret är borta sedan flera år (KA1 på Rindö) Så vitt jag vet är det bara polisens hangar som använder området nuförtiden. Annars ligger det mest sommarstugor i området.

micaelaman

Aktiv medlem
3 feb 2007
86
0
6
Vallentuna
Var uppe hos syrran och körde i går. Det fanns snö,men det var inte mer. Perfekt före för en yamaha, stenhård skare :)

Det var första gången med nya skotern (min första skoter,trots min ringa ålder av 40+).

efter dagens slut så hade jag klar en arbetslista

nya bromsbelägg
elen måste fixas (templampan lyser, ingen varvräknare, ingen tankmätare, sporadiskt halvljus)
variatorn gnisslar/ylar på tomgång i bland
Handtagsvärmen gav elstötar, (Fixat)
justera skidorna, har för mycket toe out

Skicket på skotern var sämre än jag trodde, men jag gav inte så mycket för den och man får vad man betalar för.

Attachments

Lazerblue

Välkänd medlem
18 jan 2010
264
0
16
Stockholm
www.polaris-rush.com
Var uppe hos syrran och körde i går. Det fanns snö,men det var inte mer. Perfekt före för en yamaha, stenhård skare :)

Det var första gången med nya skotern (min första skoter,trots min ringa ålder av 40+).

efter dagens slut så hade jag klar en arbetslista

nya bromsbelägg
elen måste fixas (templampan lyser, ingen varvräknare, ingen tankmätare, sporadiskt halvljus)
variatorn gnisslar/ylar på tomgång i bland
Handtagsvärmen gav elstötar, (Fixat)
justera skidorna, har för mycket toe out

Skicket på skotern var sämre än jag trodde, men jag gav inte så mycket för den och man får vad man betalar för.
Var i Stockholmstrakten kör du?

Grattis till köpet av en snygg och grym ledracer

micaelaman

Aktiv medlem
3 feb 2007
86
0
6
Vallentuna
I går var jag uppe i norrtälje och körde. Bilden är från när jag lastade hemma i Vallentuna. Syrran har lite mark där uppe, men det är bara småplättar och indelat i hästhagar. Men det räckte för att testa skotern.

Jag är med om det blir nån körning i stockholm, under förutsättning att vi får lite snö :)

Sen fixade jag elen i kväll. Det var en kabel som var av, mitt under motorn. Detta gjorde att varken varvräknare eller tankmätare fungerade.

cfh

Välkänd medlem
21 nov 2008
578
2
16
sthlm
Jag va ute på norrviken sjön i sollentuna igår, krogrännet gick av stapeln då så det va smäckfullt med folk, fanns dock knappt nån snö på sjön så de va rätt halt, trots det så klarade jag mig från överhettad motor och slides. De blev ju mest bara att tuffa runt då mattan bara spann vid varje gaspådrag. Gick o lägga donuts vilket antagligen va det roligaste körning bjöd på den dan.

bigdog

Välkänd medlem
26 okt 2010
1.294
0
16
sundbyberg/messlingen
jag va ute i lördags å hade lite korv grillning å skoter åkning med tjejen å ungen å ett par kompisar, på torsdag bär det av upp till funäsdalen/baggården för lite riktig åkning med mycke snö å fint väder.

Lynxer

Välkänd medlem
18 jan 2009
440
0
16
Uttran
Vad tror ni?
Vikingarännet är på Söndag. Isarna verkar hålla men hur är ytan för skoter?
Skulle det funka?
Någon som har tips på parkering/avlastningsplats någonstans halvvägs längs sträckan eller så (Hässelby kanske)?
Några som är på?

bigdog

Välkänd medlem
26 okt 2010
1.294
0
16
sundbyberg/messlingen
jag drar upp till fjälls imorn, men ska snöa ordentligt i sthlm imorn å på fredag om man ska tro på yr.no . så köra kan man nog om det inte är blank is nu! annars behövs nog dubbad matta om man ska ut å köra på isen mvh anders

Fenox

Aktiv medlem
9 feb 2010
90
0
6
Upplands Väsby
Sådärja... Nu är skotrarna hemma och skulle därför vilja veta bra åkning i närheten av Upplands Väsby. Waxholm tror jag att jag skippar denna helg pågrund av att det var öppet vatten där vi brukar åka annars. Är det någon som vet hur tjock isen är på mälaren här i från Väsby å upp mot Sigtuna?

Fenox

Aktiv medlem
9 feb 2010
90
0
6
Upplands Väsby
Jag och min farsa funderade också på det. Själv är jag dock inte ett dugg intresserad av skridskoåkning, men skoteråkning är ju alltid kul. Tror du inte åkarna blir irriterade av skoterljuden då?

Föresten. Vad är det för lagar som gäller skoteråkning här runt om? typ om man åker på sjöar och ibland svänger upp om man ser någon skogsglänta eller liknande?

Skojtertoken

Välkänd medlem
17 feb 2010
104
0
6
Kungsängen
om ni ska följa hela vikingarännet in till stan/hässelby eller vart nu målgång är, så kanske kungsängens Hamncafé är ett bra stopp på vägen, tror dock att det kan vara ganska fullt där. att skridskoåkarna skulle bli störda tror jag knappast på så länge ni inte åker fram och tillbaks över den plogade banan...

Lynxer

Välkänd medlem
18 jan 2009
440
0
16
Uttran
Föresten. Vad är det för lagar som gäller skoteråkning här runt om? typ om man åker på sjöar och ibland svänger upp om man ser någon skogsglänta eller liknande?
Det är terrängkörningslagen som gäller, fast runt Stockholm finns inga lokala begränsningar :becky:
Isar är terräng och om det inte är naturreservat, planterad skogs eller åkermark så är även det terräng.
70Km/h är maxhastigheten.
Annars kommer man ganska långt med sunt förnuft och ömsesidig respekt.

Skriv i tråden om ni tänker sticka ut och vill ha sällskap. Vill ogärna åka själv så långt hemifrån i händelse av motorhaveri, ofrivilliga dopp eller liknande.

"Terrängkörningslagen (1975:1313) säger i korthet att körning i terräng med motordrivet fordon för annat ändamål än jordbruk eller skogsbruk är förbjuden på barmark i hela landet. Körning på snötäckt mark är däremot tillåten, om detta kan ske utan att skada mark eller vegetation."
Wikipedia

Fenox

Aktiv medlem
9 feb 2010
90
0
6
Upplands Väsby
Tackar Tackar. Vi drar ut nu. Vi tänkte försöka hitta nått ställe vid kairo i upplands väsby för att lasta av å sen troligtvis åka upp mot sigtuna. Det är jag å min farsa, en 07 switchback och en ny röd venture ifall nån skulle se oss :)

Fenox

Aktiv medlem
9 feb 2010
90
0
6
Upplands Väsby
Idag var det riktigt härlig åkning med -5 grader å sol. Såg bara en skoter och det var en tjej som körde så jag antar att det inte var nån som har skrivit här. Imorrn funderar vi på att åka i Uppsala. Problemet är att det här är första gången vi åker här hemma å det är därför jag ställer så många frågor ^^ Uppsala tillhör ju inte sthlms län, men tycker ändå att det räknas som "sthlms området" eftersom, det går snabbt med bil dit. Så om nån har tips på åkning där runt kring så skulle det uppskattas.

Just fan

Vi lastade av vid Kairo i Väsby och åkte runt lite mellan Märsta och Kungsängen (?), har inte så stor koll.
Bilder finns i skoterbildstråden

Lynxer

Välkänd medlem
18 jan 2009
440
0
16
Uttran
Hade lite motorproblem igår så jag ger mig inte ut på långfärd utan håller mig på sjöarna hemmavid. Synd, hade varit kul att köra på Mälaren och kolla på loppet.

Fenox

Aktiv medlem
9 feb 2010
90
0
6
Upplands Väsby
Härligt, önskar man hade skotern hemma! hade ni tänkt åka skoter på mälaren upp till uppsala eller åka och ställa släpet där?
Om du menar mig så hade vi tänkt ta släpet å lasta av där, men det blev Rimbo istället ^^ Dock bara en superkort tur för vi hade ingen aning om vart vi kunde åka å ville undvika att råka åka på någons åkrar.

cfh

Välkänd medlem
21 nov 2008
578
2
16
sthlm
Jag va ute och körde på Norrviken sjön i sollentuna i sthlm norrort i söndags, ca 2 dm puder på sjön, och en jäkla massa skridskoåkare, dock ingen som klaga.

Jag fick däremot agera räddnings fordon, jag hade dragit några pudersvängar mitt ut på sjön och min polare fota, sen rätt vare va när vi stod o snacka så kom det en kvinna med skridskorna i handen och frågade om jag möjligtvis skulle kunna skjutsa en man som har brutit armbågen. Självklart sa jag, åkte bort en bit, plockade upp honom sen körde jag honom ett par hundra meter bort till närmaste båtklubb där det fanns massvis med folk.

Det va dagens goda gärning från mig =)