skoter körning i sthlm området.

volvo240flak

Medlem
14 mar 2011
10
0
1
djurö/sthlm
FILE0417.jpg
khanholmsfjärden norrut, i fjärran ligger sandhamn
FILE0124.jpg
på vintern betyder prickarna inget
FILE0414.jpg
från trollharan i khanholmsfjärden
FILE0489.jpg
mellan hememsta och strömma
FILE0109.jpg
älgöfjärden norrut, mellan djurö och värmdölandet

klicka på bilderna för å få dem större.

har massor med bilder på skotrar och turer i sthlms skärgård, har även koll på vart alla "skoterleder" på värmdö och runt öarna i skärgården går.:)

bigdog

Välkänd medlem
26 okt 2010
1.294
0
16
sundbyberg/messlingen
Visa bifogad bild 10767
khanholmsfjärden norrut, i fjärran ligger sandhamn
Visa bifogad bild 10770
på vintern betyder prickarna inget
Visa bifogad bild 10771
från trollharan i khanholmsfjärden
Visa bifogad bild 10769
mellan hememsta och strömma
Visa bifogad bild 10768
älgöfjärden norrut, mellan djurö och värmdölandet

klicka på bilderna för å få dem större.

har massor med bilder på skotrar och turer i sthlms skärgård, har även koll på vart alla "skoterleder" på värmdö och runt öarna i skärgården går.:)
fan va kul, tänkte dra ut i helgen å köra en tur, ska ni ut något ???

Skotta_Snö

Välkänd medlem
27 feb 2007
142
0
6
Umeå
men vafan.. jag blir ändå riktigt förvånad när jag ser bilderna, att det kan va såpass bra i stockholm :O
..och med Bra menar jag att det överhuvudtaget går att köra. Jag har mer haft en bild av att det går att köra skoter kring stockholm, med lite tur, var 15:e år :)
Men det lär väl vara sällan det blir någon riktigt bra botten på snötäcket så det gäller väl att vara försiktig :/
Jag var lite för ivrig i november ifjol innan vi hade några mängder snö här och det kostade mig flera a-armar.

bigdog

Välkänd medlem
26 okt 2010
1.294
0
16
sundbyberg/messlingen
Går alldeles utmärkt att köra i sthlm;) Har inte blivit så mycke köra för mig i sommar, lite på ängen ute på landet, måste ju kolla så grejerna fungerar. i vinter får vi träffas å köra på lämpligt ställe, kanske värmdö??? 240flak verkar veta bra ställen;) mvh anders

4

426H

men vafan.. jag blir ändå riktigt förvånad när jag ser bilderna, att det kan va såpass bra i stockholm :O
..och med Bra menar jag att det överhuvudtaget går att köra. Jag har mer haft en bild av att det går att köra skoter kring stockholm, med lite tur, var 15:e år :)
Sista två åren har det varit riktigt bra före, men innan dess var det några år sedan det gick att köra..
Fler kalla vintrar väntar enligt SMHI:
http://mobil.aftonbladet.se/nyheter/article13584381.ab

Skotta_Snö

Välkänd medlem
27 feb 2007
142
0
6
Umeå
Jamän det är ju skitkul, bara att gratulera!

mmm jag hoppas smhi har rätt!

Här har vi haft lite otur i turen sista två vintrarna.. enorma mängder snö, men samtidigt skitkallt utan töväder = ingen botten, bara metervis med puder.. brukar ordna sig efter nån månad men..

Lynxer

Välkänd medlem
18 jan 2009
440
0
16
Uttran
Har ju som sagt var varit ett par riktigt fina vintrar i Fjollträsk de senaste åren men egentligen var det bara 2007/2007 som inte har varit åkbart alls de senaste 8 åren som jag har haft skoter. Säsongen blir naturligtvis inte så lång men man har kul så länge det varar.
Förra året kom det ju rejält med snö men tyvärr kom den riktiga kylan efter snön så det blev stöp på sjön som inte gick ihop förrän början av Februari. Hoppas på riktig kyla i December så tjälen och isen lägger sig ordentligt. Sedan kan det få komma lite snö följt av ett kort töväder innan den riktiga snön kommer. Det blir mest sjö-åka för mig. Det finns inte så mycket obrukad mark runt omkring, det mesta är inhägnad åker eller betesmark. Det går inte att jämföra med åkningen norröver men man kan inte få allt :)

Lynxer

Välkänd medlem
18 jan 2009
440
0
16
Uttran
Måste åka upp till Gävletrakten eller Dalarna och lämna in min maskin för generatorbyte.
Verkar vara sydligaste SkiDoo mecken med dator :blink:.
Uppenbarligen måste DESS:en återställas efter bytet.

Nåja, får bli en minisemester någon gång i Oktober och snön lär väl inte komma innan dess.....

Contrast362

Välkänd medlem
30 nov 2010
244
2
18
Du har ju Bohlins i Järbo Lynxer, han säljer ju Ski-doo numera. Stefan är bra att ha att göra med. ca 23 mil från dig så packa kärran å åk... :)

Lynxer

Välkänd medlem
18 jan 2009
440
0
16
Uttran
Du har ju Bohlins i Järbo Lynxer, han säljer ju Ski-doo numera. Stefan är bra att ha att göra med. ca 23 mil från dig så packa kärran å åk... :)
Jepp, mailade dom idag och kollade att man kan lämna in på en lördag fast verkstan är stängd. Inga problem! Härligt ställe det där.

Blir kanske en sväng upp nu på Lördag. Har man tur så kanske det finns något annat godis att kolla på samtidigt, typ någon ATV och en bandsats kanske.....:p

ownedby5

Medlem
14 sept 2010
10
0
1
räkna med mig nästa vinter xD jobbar som fan nu för att kunna köpa skoter till nästa vinter :D finns bara ett problem, det finns ju så jävla många :O har funderat på switchback assault -10 elr 11, arctic cat crossfire 800 elr m8 -10 eller någon kort typ A-C sx/xc 600, polaris 600 r/rr eller XRS -07 .....

Det är helt sjuk många det finns.... grejen är att jag vill kunna ta mig fram i puder/lössnö men den ska oxå tåla naturhopp och tuffa tag :) det lutar mycket åt assault men grejen är att jag inte hittat några som servar här i sthlm, såg att det finns en försäljare (skog & trädgård) men frågan är om de servar... har frågat så jag kan skriva svaret här sen :)

Arctic cat vet jag har service i sollentuna så det är ett stort + för dom men jag saknar en riktig backcountry modell från dom, alltså som finns under 100 lakan begagnat... Vet ni om deras m8 -10 tål hopp å skoj?

Mvh Elias :)

ownedby5

Medlem
14 sept 2010
10
0
1
En m8 tål en hel del, så länge de inte är riktigt stora hopp, tål helt klart hopp och lek :)

Okey tack för svar, då är den definitivt aktuell, speciellt med tanke på att jag kommer hamna i rejält med lössnö ibland :)

Jag har fortfarande inte fått svar från polaris- återförsäljaren så jag antar att de inte servar utan bara kan ta hem reservdelar.... ?

ownedby5

Medlem
14 sept 2010
10
0
1
Var i Stockholm/Sörmland kan man få förgasar justering på en yamaha V-max 600 xt?

Du kan ju prova höra med Yamaha Center i Haninge, de ska serva skotrar och de kan ju ställa in förgasare på cross så varför då inte på en skoter? ;) maila eller ring deras verkstad! :)