skoter körning i sthlm området.

426h

Välkänd medlem
19 dec 2011
343
5
18
Nån som skall iväg och köra till helgen? Är lite sugen på att åka upp till jädraås eller svartnäs.

426h

Välkänd medlem
19 dec 2011
343
5
18
Har tyvär plockat isär min å fixar lite. Hur är det med snö där?
Jädraås är ett guldställe. Oftast dubbelt så mkt snö som i sandviken. Dom hade börjat trampa lederna när jag var förbi i mellandagarna, så det borde gå att köra nu. Men säkrast att ringa kjellas mack å kolla innan man åker upp.

426h

Välkänd medlem
19 dec 2011
343
5
18
Ni missade en fin vinterdag i svartnäs idag grabbar! :bigsmile:

Kunde varit lite mer snö, men vädret kunde man inte klaga på. Provade nya gopro kameran oxå.

[video=vimeo;35060188]http://vimeo.com/35060188[/video]

Contrast362

Välkänd medlem
30 nov 2010
244
2
18

Kunde varit lite mer snö, men vädret kunde man inte klaga på. Provade nya gopro kameran oxå.

Ligger det rakt in från Ockelbo?
Vilket snödjup var det? Ser trevligt ut!

taffiz

Välkänd medlem
28 feb 2010
126
0
16
Sthlm/Mora

hur mkt snö hade ni ungefär ?

426h

Välkänd medlem
19 dec 2011
343
5
18
Det var lite snö för årstiden. Skulle gissa att det var 2-3 dm hård botten med 1 dm torr nysnö ovanpå. Kommer det nån dm eller två till i veckan så blir det kanon. Idag körde vi via hedemora/falun och upp till skoterparkeringen vid ryssjön ovanför Vintjärn. Annars går det snabbare att köra E4:an via Gävle till Jädraås så har man access till samma område.
Ingen snö på hela vägen, men den kom när vi körde stigningen sista milen upp mot Vintjärn. Området från Vintjärn och norröver är över 300möh, det är det som gör det så snösäkert.

Lynxer

Välkänd medlem
18 jan 2009
440
0
16
Uttran
Nu börjar jag bli riktigt less på denna pissvinter :eviltongue:
Frun föreslog en weekend i Tällberg men inte ens där verkar det vara speciellt bra med snö, i alla fall inte i Leksand.
Var skall man åka?

-Orkar inte harva upp för långt.
-Måste vara någonstans med lite bättre boende och nära till lederna. -Vandrarhem går bort när frun skall med.

Jag har inga krav på puder, myrar eller meterdjup snö. Bra leder, fina vyer och någonstans att rasta på under en dagstur eller två räcker för mig.
Svartnäs ligger ju på samma breddgrad som Leksand men där verkar det ju finnas snö(?). Är leksand ett undantag eller hur är det?

Kom igen nu, tipsa!

Contrast362

Välkänd medlem
30 nov 2010
244
2
18
Frun föreslog en weekend i Tällberg men inte ens där verkar det vara speciellt bra med snö, i alla fall inte i Leksand.
Var skall man åka?

-Orkar inte harva upp för långt.
-Måste vara någonstans med lite bättre boende och nära till lederna. -Vandrarhem går bort när frun skall med.

Jag har inga krav på puder, myrar eller meterdjup snö. Bra leder, fina vyer och någonstans att rasta på under en dagstur eller två räcker för mig.
Svartnäs ligger ju på samma breddgrad som Leksand men där verkar det ju finnas snö(?). Är leksand ett undantag eller hur är det?

Kom igen nu, tipsa!
Satsa på högre upp, Idre eller Härjedalen blir ju bara någon extra timme i bil och känns inte så mycket att tjafsa om. Siljan är väl inte ens is på än, var inte för någon vecka sedan i alla fall. Vyerna kommer ju närmare fjällvärlden och skall du ändå övernatta några nätter så känns det ju betydligt roligare att komma till trevliga ställen. Tror nästan ledsystemet i Härjedalen skulle passa dig, ingen lössnö, massa rastplatser och våffelstugor och led hela vägen fram till dörren :)

Hoppas du får en trevlig resa!

DaGmarDasK

Välkänd medlem
11 apr 2010
564
1
18
falun
åk till bösjön ovanför mora parkera bil och släp o negerbyn, runt bösjön finns det toppar och utsiktsplatser anjusvarden tex ligger på 800 möh och du har utsikt över hela sälen

GeK

Välkänd medlem
1 jan 2000
593
3
18
Stockholm, kör i norra dalarna
Var skall man åka?
Åk några mil till bara, i Orsa-Grönklitt kan du köra rakt ut på leden och har mil av fin ledåkning norrut, mycket skog och vägkörning första milen men sen kommer stormyrarna och bergen.

Lynxer

Välkänd medlem
18 jan 2009
440
0
16
Uttran
Tack för tipsen!!

Messlingen känns lite långt för en helgtripp men Orsa är ju lite mer lagom.
Hittade Bäcka Herrgård http://www.backaherrgard.se
Någon som känner till stället?
Stuga kan ju vara OK det med men nu blir det lite minisemester med frun, utan barn och hund så då kan det vara trevligt med lite lyx och bekvämlighet.
Livsnjutare som sagt var...:blink1:

Bara att planera får livet att kännas lite ljusare!

GeK

Välkänd medlem
1 jan 2000
593
3
18
Stockholm, kör i norra dalarna
Tack för tipsen!!

Messlingen känns lite långt för en helgtripp men Orsa är ju lite mer lagom.
Hittade Bäcka Herrgård http://www.backaherrgard.se
Någon som känner till stället?
Stuga kan ju vara OK det med men nu blir det lite minisemester med frun, utan barn och hund så då kan det vara trevligt med lite lyx och bekvämlighet.
Livsnjutare som sagt var...:blink1:

Bara att planera får livet att kännas lite ljusare!
Jodå, Bäcka ligger fint nära stranden på Orsasjön och lär ha en bra restaurang, vet inte hur boendet ser ut men det lär nog duga. Nära Orsa-Grönklittskoterleden, du är i Grönklitt med skoter på 10 minuter, vet dock inte om det finns märkt led från Bäcka till huvudleden.