skoter körning i sthlm området.

Lynxer

Välkänd medlem
18 jan 2009
440
0
16
Uttran
Nu är jag tillbaka med ett lyckligt flin som kommer hålla i flera dagar :bigsmile:
Det finns en hel del sprickor där vattnet har trängt upp så det ligger slask.
Man kanske inte skall åka längs med dom men annars gick det bra och om du tänker tolka med miniskidor kan jag tala om att man blir blöt när man ramlar där, särskilt tredje gången! :eyebrows:
Mötte en äldre SkiDoo Scandic och två crosshojar förutom alla skidåkare, hundägare och flanörer. Fika i solskenet på ön längs ner mot Södertälje. Underbart!
Vilka är på till nästa helg?
BigDog?
Contrast362?
Någon mer?

Lynxer

Välkänd medlem
18 jan 2009
440
0
16
Uttran
Vet inte hur långt det blev men kolla på den här länken så ser du hela sjön. Jag åkte som på bilden tidigare i tråden och fortsatte ner till änden på sjön (där det ligger moln på satellitbilden) och tillbaka. Någon mil eller lite mer kanske...
Kul om du tar med grabben! Jag kanske kan få med mig lilltjejen också.
Lördag eller Söndag spelar ingen roll för mig, jag kommer ta varje chans jag kan få att vara ute hela helgen!:amuse:
enligt YR.NO så kommer det en köldknäpp till helgen och även lite snö i veckan. Har dom rätt så blir det ju kanon!

Lynxer

Välkänd medlem
18 jan 2009
440
0
16
Uttran
Kul!

Ang. lossa/lasta så har jag ett par förslag.
Om man kör Vattravägen fram till Runers väg så finns det en parkering. Ev. måste man hänga av släpet för att få plats. Mittemot finns en liten "park" men då kan det finnas en plogvall att forcera. Det är där jag kör ut på sjön. Tidigare på vattravägen sett från Huddingevägen/Dalvägen går Strandvägen in till vänster. Precis i början finns det plats för åtmistone två släp. Annars kan man fortsätta Vattravägen fram till järnvägsövergången men inte åka över utan fortsätta rakt fram till Möllebadet som har en stor parkering. det kan vara lite trixigt att komma ner till sjön p.g.a. stenar och staket men det borde fungera. Ska sondera det i veckan.

bigdog

Välkänd medlem
26 okt 2010
1.294
0
16
sundbyberg/messlingen
Grymt lynxer! Då har man ett hum om vart man kan stå, när möts vi då? Vi kanske ska säga en plats som vi ska mötas med skotrarna på? Om man ställer sig på olika ställen. Mvh Anders

Lynxer

Välkänd medlem
18 jan 2009
440
0
16
Uttran
Om jag sticker ut vi 10 tiden så kan vi ju alltid ses nedanför Möllebadet vid 10-11. Det enda stället som är direkt ofarbart är sundet mellan Utterkalven och Uttran men mina spår och skidspåren leder ganska tydligt till vägen genom slyet bredvid. Dessutom är det öppet vatten så man ser det tydligt. (fast det finns ju dom dom inte bangar för det heller)
I övrigt finns det ett annat sund, om man vill köra runt Ensta ö, som jag inte har kollat ännu. Det är inte speciellt strömt där men det brukar gå upp lite tidigare än resten av sjön på vårkanten.
Isdubb rekommenderas, för säkerhets skull. Jag åker dessutom med min flytoverall och kommer ha med en kastlina om någon skulle ha tok-otur och åka ner i en vak eller något. Jag är inte orolig men är hellre förberedd.

bigdog

Välkänd medlem
26 okt 2010
1.294
0
16
sundbyberg/messlingen
Om jag sticker ut vi 10 tiden så kan vi ju alltid ses nedanför Möllebadet vid 10-11. Det enda stället som är direkt ofarbart är sundet mellan Utterkalven och Uttran men mina spår och skidspåren leder ganska tydligt till vägen genom slyet bredvid. Dessutom är det öppet vatten så man ser det tydligt. (fast det finns ju dom dom inte bangar för det heller)
I övrigt finns det ett annat sund, om man vill köra runt Ensta ö, som jag inte har kollat ännu. Det är inte speciellt strömt där men det brukar gå upp lite tidigare än resten av sjön på vårkanten.
Isdubb rekommenderas, för säkerhets skull. Jag åker dessutom med min flytoverall och kommer ha med en kastlina om någon skulle ha tok-otur och åka ner i en vak eller något. Jag är inte orolig men är hellre förberedd.
Det låter bra, jag är nog där strax efter 10. isdubb runt nacken kommer det hänga på mig, bör nog alla ha som du sa. ska vi grilla lite å kaffe i termos lr???

Lynxer

Välkänd medlem
18 jan 2009
440
0
16
Uttran
Det låter bra, jag är nog där strax efter 10. isdubb runt nacken kommer det hänga på mig, bör nog alla ha som du sa. ska vi grilla lite å kaffe i termos lr???
Jag har två engångsgrillar. Ta med något att slänga på samt thermos med något varmt. Choklad till grabben också kanske. Jag har ju packlåda och om det verkligen kniper kan jag hänga på pack-kälken också :amuse:

bigdog

Välkänd medlem
26 okt 2010
1.294
0
16
sundbyberg/messlingen
Jag har två engångsgrillar. Ta med något att slänga på samt thermos med något varmt. Choklad till grabben också kanske. Jag har ju packlåda och om det verkligen kniper kan jag hänga på pack-kälken också :amuse:
Perfekt! kommer ha en väska på ryggen med lite mat mm, Vet inte om han vill följa med. Får fråga på fredag när vi får honom.

Lynxer

Välkänd medlem
18 jan 2009
440
0
16
Uttran
Det verkar som att det blir ett perfekt läge i helgen.:madgrin:
Kylan borde ha lagt till några centimeter på isen, slaskråkarna borde ha fryst till och vi har fått några centimeter med fluff uppepå.
Det verkar bli runt -10 och eventuellt lite sol.:bigsmile:
Funderar på att hänga på kälken och ta med lite ved så man kan göra en brasa att värma sig vid. Vad tror ni?
Vilka är helt säkra på att ni kommer? (förutom jag och Bigdog då)

PM:a om ni vill ha mitt mobilnummer.

Taggad!!:evil:

polaris_Thom

Aktiv medlem
14 feb 2010
66
0
6
Ramvik
Kommer inte i morgon, åkte på att jobba. men ni kan ju skriva om ni sticker ut på söndag, då finns det nog ett sug efter skoterkörning