Kalla det vad ni vill - skatt, avgift, bidrag, ledkort, etc, etc...
Vad jag vill komma fram till är; hur stor är viljan att ha fina leder och ett väl fungerande ledsystem inom och mellan kommuner.
För att detta ska kunna fungera så kan det inte vara tal om något frivilligt betalande utan det måste skötas mer centralt så att man håller koll på vem som betalat.
Visst skall det skötas centralt, det är ju bara frågan i vilken ände pengarna skall tagas, gick det att lobba tillräckligt starkt så går det ju in en hel del pengar till statskassan från oss skoteråkare.
Hursomhelst så är ju svenskens reaktion mot skatt alltid negativ även om vi sedan åker och tankar, går på bolaget eller bara slår på spisen med ockerbeskattad energi, okej öl är inte energi....
Jag tänker i alla fall såhär att i en kommun (har sett någonstans att fyrkantenkommunerna har vardera ca 3-5000 registrerade skotrar vardera), tänk om, t ex i Piteå kom in en femhundring från ca 2 000 maskiner så gör det 1 MKR, för med dessa pengar borde det finnas möjlighet att på entrepenörsbasis sköta underhållet på skoterlederna inom kommunen men fortfarande skulle klubbarna sköta sladdning av lokal/lokala skoterstråk men det blir ju mycket kortare sträckor.
Med samordning av detta kommunerna emellan så blir det ju ett nät med skoterleder.
Kan vara ett sätt för de lokala skidbackarna att med en tilläggsinvestering i en mindre pistare också kunna skapa en jämnare sysselsättning för sina anställda över både veckan och vintermånaderna, kanske även sommarmånaderna om man inkluderar det underhåll som måste göras då.
Sedan är de ju proffs på snö och en från början av vintern rätt preparerad skoterled har hög hållbarhet både mot kommande vårvärme som mot de där med epelepsi i tummen.