Hur tänker du här ?.... vill inte sponsra sladdning av farleder på stockholms skärgård med några statligt skötta avgifter
Hur tänker du här ?.... vill inte sponsra sladdning av farleder på stockholms skärgård med några statligt skötta avgifter
Kloka tankar, jag tror att om vi använder benämningen "infrastruktur" (klokt Stig) för att från officiellt/centralt håll bekosta ledunderhåll på ett genomtänkt stamnät eller minsta vägnät så minskar belastningen på frivilliga i skoterklubbarna då ju man borde kunna koncentrera de frivilliga insatserna på lokala skoterstråk dvs mindre km att underhålla.En svår fråga
Med en skoterskatt så skulle ekonomin lösa sig för de flesta klubbar men problemet som då infinner sig är vilket motiv har då den enskilde skoterägaren att vara medlem i en skoterklubb/förening??
Det, gissar jag, kommer att innebära att det kommer att bli svårt att ragga folk som är villiga till underhållsarbete på lederna
Mitt förslag: obligatorisk medlemsskap i en skoterklubb som den enskilde själv väljer, det skulle innebära att det finns underlag för att vaska fram folk för sladdning, brobyggen, etc. samt även för trevligare aktiviteter
Men något måste göras, att endast 0-10% (en tämligen vanlig siffra) av skoterägarna är med i en skoterklubb är skrämmande (vilken oerhörd utgift 100-200 kr/år)
Ni som snackar "jag kör aldrig efter några leder" bor ni på någon annan planet????
I vårt område har vi kunnat bjuda på väldigt fina leder hela säsongen trots detta har vi alldeles för få medlemmar = ansträngd ekonomi. Vi sladdar (repar) så länge pengarna räcker
Runar
Sävast sk
Hur tänker du här ?
Om det är en avgift vi pratar om, så går den att styra till vad det är tänkt för, till skilnad från skatter och momser som vi betalar in.hur!! ifall nån myndighet sköter om avgifterna får vi väll vara glada om en promille kommer tillbaka, och ingen koll på hur "avgiften" kan escalera ifall stockholms busstrafik behöver mer stöd.
Om det skulle fungera på det sätt du föreslår... ja i så fall så skulle det ju fungera NU... för det är ju precis så vi har det i dagsläget. Jag tycker dock att det finns en enom utvecklingspotential inom led-infrastrukturen.naiv som en femåring, jaja du tror på staten. har du koll på ens radioavgifterna vars de går??? betala frivilligt direkt till skoterförening och/eller hjälpa till med sladdning etc då är hjälpen till leder på rätt plats.
Nja... skatten - eller avgiften som vi har valt att kalla den - ska gå till skoterledernas underhåll och INTE in till statens svarta hål. En viss del kommer att gå till administration men det är absolut inte tänkt att det ska bli någon inkomstkälla för staten....
Om man införde skoterskatt i Sverige, borde inte det göra saken svårare att i framtiden förbjuda skotertrafiken. Snacket har ju alltid varit om nya förbud, men om vi skattar så är vi ju med på ett helt annat sätt. Det blir en inkomstkälla för staten. Jag säger inte att jag vill betala skatt, men det kanske kommer med något gott?
Du talar om det som om förslaget redan är klubbat. I den formen Andjul föreslår så ser jag absolut en möjlighet att han har rätt.Nja... skatten - eller avgiften som vi har valt att kalla den - ska gå till skoterledernas underhåll och INTE in till statens svarta hål. En viss del kommer att gå till administration men det är absolut inte tänkt att det ska bli någon inkomstkälla för staten.
Dock så är din tanke att staten får svårare att förbjuda något som man tar skatt för inte helt fel men i detta fall fungerar det inte.
Ja han har rätt - OM vi skoterägare kan acceptera att pengarna går till statens svarta hål och sedan får vi stå med mössan i hand och vackert be om varenda krona...I den formen Andjul föreslår så ser jag absolut en möjlighet att han har rätt.
Naiv eller inte, men faktum är att det finns revisorer som granskar dom olika "Avgifterna" som staten tar in för diverse saker, som t.ex. TV-avgiften.naiv som en femåring, jaja du tror på staten. har du koll på ens radioavgifterna vars de går???
Det är ju inte hellre säkert att det är just staten som ska sköta om och ta över detta, finns säkert fler alternativ, det är den som kan göra det billigast och effektivast som bör göra detta anser jag. Men ser man som sagt bara nackdelar, óch inte möjligheterna så ...... vi måste jobba med attityden, och inte slappna av och be staten ta över
Skilj på "Skatt" och "Avgift", det är två helt skilda saker.Jag vet inte om nån har tagit upp detta tidigare, jag orkar inte läsa alla 4 sidor...
Om man införde skoterskatt i Sverige, borde inte det göra saken svårare att i framtiden förbjuda skotertrafiken. Snacket har ju alltid varit om nya förbud, men om vi skattar så är vi ju med på ett helt annat sätt. Det blir en inkomstkälla för staten. Jag säger inte att jag vill betala skatt, men det kanske kommer med något gott?
Va bra att du vet skillnaden mellan skatt och avgift, många som skriver här vet inte skillnaden.Jag vet inte vad jag missat men tråden heter ju "Skoterskatt", Något om avgifter har inte jag tagit upp?