Egentligen är väl kostnaden en bisak till att börja med, alla är säkert överens om att det skall vara en överkomlig summa och det är ju som sagt olika beroende på hur vi individer prioriterar.
Bara en reflexion, tänk er att kunna ta tanten i Nila:n eller på bakskjuts, kunna köra efter en slät, väl preparerad led som håller både på förmiddagen och vid hemfärden, ändå kunna hålla acceptabel marschhastighet för att det skall kännas bra för en själv och att hon vid hemkomsten utbrister att det gick så bra.... och var inget skumperi alls.
Bara det är ju värt en hel del...
Hur finansieras skoterlederna i Öster och hur finansieras de i Canada/Usa, finns säkert något att lära och ta efter likväl som att anpassa det till våra förhållanden då det som är bra alltid går att göra bättre.
Det jag själv vet och sett är de ledsystem som finns 20-40 mil norr om Toronto i Ontario (tyvärr inte vintertid men det blir nästa gång), hursomhelst så säger de lokala därborta att det finns inget som helst ifrågasättande att betala för sig så länge det är rimliga pengar.
Givetvis finns det affärsintressen bakom detta som på delar av ledsystemet tar saftigt betalt men som de sa då går det alltid att åka runt.
Jag tror att man, för att få acceptans för någon form av avgift, antingen centralt reglerat eller lokala "donationer" måste skapa ett bra varumärke med väl underhållna leder och att det skall innebära STATUS (coolt, häftigt, rocka fett osv)att ha det årliga "ledbeviset" klistrat på skotern.
Skulle man på något sätt kunna få denna status för ledbevis så blir det självreglerande/uppfyllande till stor del, att jaga dem som ändå struntar i det klarar man ju inte.