Skotrar och lögner!

ogge95

Välkänd medlem
13 apr 2011
1.575
3
38
29
Dvärsätt
jag har en kompis som har en Srx 700cc trippel, han påstår att den har 160hk+ och om han sätter på sitt variatorkitt som han tydligen har i en låda i garaget så får den MINST 270hk, jag och mina kompisar bara väntar på att han ska komma körandes med monstret... :amuse:

Nalta

Välkänd medlem
27 jan 2011
357
0
16
Egentligen borde inte rullstarta en skoter vara ett allt för stort problem.
Rent teoretiskt bör man ju kunna spänna upp remspänningen så pass att den inte slirar på primären och bogsera igång skotern då mattan sällan "glider" och på så sätt ta sig hem om man ex har en trasig magnapull och utan startsnöre till variatorn.

Bara ett litet inflik i det hela.

hade jag velat se!:p

Magnusson91

Välkänd medlem
8 jan 2011
916
4
18
Norrköping
jag har en kompis som har en Srx 700cc trippel, han påstår att den har 160hk+ och om han sätter på sitt variatorkitt som han tydligen har i en låda i garaget så får den MINST 270hk, jag och mina kompisar bara väntar på att han ska komma körandes med monstret... :amuse:
De kittet skulle man ha haft:p bara de roliga att ett variatorkitt inte ger mer hästar verka han ha missat helt iaf proffset där;D

Lindbom_Yamaha

Välkänd medlem
12 sept 2008
756
6
18
Hallstahammar/Älvdalen
Har en på jobbet som säger att han har en Polaris Fusion 900 4 takt touring med 170hk ((finns inte ens)
Han har även knockat en älg efter han körde på den med bilen. hade bara klivit ur bilen och sänkt han.

har tusen historier till då han är mytoman =)

Magnusson91

Välkänd medlem
8 jan 2011
916
4
18
Norrköping
Har en som säger att kolsyra till tex ett paintball gevär är inte kallt, utan de känns bara kallt:p

Vad jag vet iaf så känns de kallt så är de kallt. De är en sån här myttoman som aldrig blir tyst:p

Gillarsnö

Välkänd medlem
27 jan 2010
578
1
16
Hudiksvall
Jag hörde en riktig värsting berätta att han hoppat över e4 i 180km/h med en lånad skoter rakt in i en telefonledning på andra sidan så.skotern gick i 2 bitar... synd att ingen filma? DÅRE! :) samma kille påstår sig även ha kört 234km/h timmen med en rmk 900 med lust gas och specialmatta med 67mm kammar, enligt polisens radar... Det värsta med dessa mytomaner tycker jag är att dom måste ju tro att man är utvecklingsstörd efter som dom tror att man tror dom...

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Saken med myttomaner är väll att dom ljuger så att dom tror sig skälv. Dom förstår inte att det är uppenbart för alla andra att det inte är sant, för i deras värld är det nog det... Idioter

vovlo

Välkänd medlem
1 feb 2007
686
2
16
gräsmyr
Har en som säger att kolsyra till tex ett paintball gevär är inte kallt, utan de känns bara kallt:p

Vad jag vet iaf så känns de kallt så är de kallt. De är en sån här myttoman som aldrig blir tyst:p

fast nu har ju din sk myttoman rätt endå.

Koldioxiden i flaskan har ett tryck på ca 80bar (varierar lite med flaskans temperatur). Detta tryck tvingar "överskottet" av koldioxiden att övergå till flytande form (samma princip som i vanliga tändare). Så koldioxiden i flaskan håller samma temperatur som flaskan. Trycket är också konstant så länge det finns en viss minimimängd flytande koldioxid kvar.

När man släpper ut flytande koldioxid från flaskan så vill den expandera från flytandeform till en större mängd gas. För att göra detta krävs en massa energi som hämtas från flaskan och luften där expansionen sker - det är därför flaskan/markören blir kall. Släpper man bara ut koldioxid i gasform sker inte samma kylning då expansionen sker i en långsammare takt i flaskan. En del flytande koldioxid motsvarar nästan 80 delar koldioxid i gasform, enkelt beskrivet.

-78,4 grader celcius är den högsta temperatur som kolsyreis (fast form) kan ha i vanligt atmosfär innan den övergår direkt från fast till gasform (sublimering) . De små flingor som kan komma från markören är kolsyreis (-78,4'C) och det som ryker/ångar i pipans mynning är fukt i luften som kondenseras pga snabb temperatursäkning.

skrivet av chrillo på paintball.se

R

räsern

vet av en kille som sa att han vattenplanat uppströms en fors på 7km med en lynx forestfox 550, Då snackar vi effekt och skicklig åkare...................

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Som någon påpekade så stavas det såklart mytoman med ett endast ett T. Varför man(jag med flera) skriver med 2 är nog för att man skriver det som man själv uttalar det(omedvetet?) och uttalet varierar ju en del i vårt avlånga land.

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Konstigt uttryckt kanske men inte direkt fel egentligen.
Kolsyran i sig är inte kall utan det handlar om att när man får kraftiga tryckfall så sjunker tempen på i detta fallet en gas.
När gasen en gång komprimerades till behållaren så vart den väldigt varm.

Klassisk

Välkänd medlem
14 feb 2010
528
0
16
En kollega på jobbet som tror att hans 96ans xcr (650?) drar min assault både i toppfart och acceleration. Det är som att jämföra en fiat mot en ferarri!

E

eMe181

I accelration blir det svårt, men vettefan toppfart känns inte så omöjligt..