Skriv på mot skoterförbud, Gördalen nu, nära dig i en framtid

E

ejwbegysv

"Däremot accepterar kommunen förslaget om förbud för körning med så kallade högkamsmattor i reservatet."

Helt otroligt, inga skador har hittats av länstyrelsen... undrar varför man ska förhindra s.k högkamsmattor då?

Som johan skrev i tidningens kommenatr ruta, man får väl sätta upp skylltar :
"OBS max 50mm kammar på fjället, övriga hänvisas till att köra i byn".
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
"Däremot accepterar kommunen förslaget om förbud för körning med så kallade högkamsmattor i reservatet."

Helt otroligt, inga skador har hittats av länstyrelsen... undrar varför man ska förhindra s.k högkamsmattor då?

Som johan skrev i tidningens kommenatr ruta, man får väl sätta upp skylltar :
"OBS max 50mm kammar på fjället, övriga hänvisas till att köra i byn".
Detta är egentligen det bästa som kunde hända, om du nu inte missförstår mig.
För om ni nu går vidare med detta, och ber kommunens tjänsteman som utrett saken, att ta fram sitt underlag där han/hon har sina dokumenterade markskador som uppkommit genom bruket av just högkammattor.
Detta vore mycket intressant att ta del av. Och detta är nog också något som intresserar oss alla andra, så lägg gärna upp det här i så fall.

Och har han nu mot all förmodan (Vilket jag betvivlar) presenterar bevis på dessa markskador, från högkammottor med +50 mm. kamhöjd, hur har man då gått till väga, för att avgöra att markskadorna inte uppkommit från t.ex. 44 mm mattor, Detta tror jag inte är möjligt att avgöra.

Så sätt samma press på denna tjänsteman, som Lst-tjänstemännen.
Tror faktiskt att kommuntjänstemannen får dra tillbaka sitt förslag för revidering.
Ta också kontakt med lokalpolitikerna (som ska klubba igenom kommunens yttrande) redan nu, för vägrar tjänstemannen att ändra sitt förslag, så måste ni i eran tur påverka politiken, att inse att körning på snö kan omöjligt orsaka markskador, men att med felaktigt bruk av snöskoter (barmarkskörning) så kan markskador uppkomma på vissa ömtåliga marker, men detta uppkommer ju även med 19 mm. mattor.

Och som sagt har man inga dokumenterade markskador från +50mm. hk-mattor på kommunalnivå, så tror jag att ingen annan har det heller, vilket gör att ni gjort en "Mythbusters", som i förlängningen hela skotersverige kan ha nytta av.
 
Last edited:
E

ejwbegysv

Länsstyrelsen vill ha synpunkter


Idre

Förslaget om förändrade regler för skoteråkning har redan fått folk att reagera. Det medger Lennart Bratt på länsstyrelsen.

Länsstyrelsen har sedan tidningen skrev om förslaget till revidering av skötselplan och ändring av föreskrifter för Drevfjällets naturreservat, lagt ut förslaget på sin hemsida.
- Det gjorde vi efter den uppmärksamhet som förslaget fick, förklarar Lennart Bratt på länsstyrelsen som hanterar ärendet.
Ett ärende som beretts av Janet Jandér på länsstyrelsen
När remissvaren kommit in, så kommer de att sammanställas för att finnas med i beslutsunderlaget. Sedan är det landshövdingen som formulerar det slutliga beslutet. Målsättningen är då att det ska vara så underbyggt att det får ett brett stöd och att det inte överklagas, säger Lennart Bratt.
- Skulle förslaget överklaga, så är det regeringen och miljödepartementet som får ta över, förklarar Lennart Bratt.
Alla som tagit del av förslaget har möjlighet att svara på remissen.
- De som är sakägare har fått förslaget utsänt och det är också deras synpunkter som väger tyngst, säger Lennart Bratt.
En hel del av bakgrundsmaterialet till remissförslaget är hämtat ur den regionala miljö- och hushållningsprogrammet för fjällområdet från 2005. Ett program som kritiserades av Sond för att inte ha skett i öppenhet och haft en rad brister och felaktigheter. Likaså påtalas det redan där om vegetationsskador från skotertrafiken som en orsak till förbud och restrektioner.
När det gäller skador från skotertrafiken och den ljudnivå som skotrarna har, så kommer en utredning att presenteras i skutet av februari.
- Jag har kunnat konstatera att under fjolåret passerade 1300 skotrar den ena mätstationen vi hade nordväst om Drevdagen och närmare 2000 skotrar passerade mätstationen vid Gördalen. Några vegetationsskador kunde vi inte konstatera, säger Lars Hedlund som gjort utredningen och vistats mycket i området.
- När det gäller buller så pågår den utredningen, men vi kan redan se att det blir allt fler tystare fyrtaktsskotrar i området, fortsätter Lars Hedlund
Lars Hedlunds utredning presenteras i slutet av februari. Då ska samtidigt remissvaren på länsstyrelsens förslag vara inlämnade, ett förslag som vill begränsa skotertrafiken i Drevfjällets naturreservat.
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Länsstyrelsen vill ha synpunkter ...
- Jag har kunnat konstatera att under fjolåret passerade 1300 skotrar den ena mätstationen vi hade nordväst om Drevdagen och närmare 2000 skotrar passerade mätstationen vid Gördalen. Några vegetationsskador kunde vi inte konstatera, säger Lars Hedlund som gjort utredningen och vistats mycket i området.
En sak som man egentligen inte behöver några mätstationer för att förstå.
Men det är ju bra att även dessa "Kloka och duktiga" utredare, inser att vegetationsskador från snöskotrar är mycket , mycket försumbara, jämfört med alla andra verksamheter som hör barmarksperioden till.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
En hel del av bakgrundsmaterialet till remissförslaget är hämtat ur den regionala miljö- och hushållningsprogrammet för fjällområdet från 2005. Ett program som kritiserades av Sond för att inte ha skett i öppenhet och haft en rad brister och felaktigheter. Likaså påtalas det redan där om vegetationsskador från skotertrafiken som en orsak till förbud och restrektioner.
Det är bara som tidigare konstatera att de tar fram remissförslag på gamla uppgifter och argument, trist men sant, fast det är klart , vi har nog tyvärr en del i egna led också som bygger argumentatione på något som varit för det är det de känner sig trygga med.

Enda riktiga ljudmätning är väl den som SP gjorde på uppdrag av VV och publicerades i somras , finns som pdf här http://www20.vv.se/fudinfoexternwebb/pages/PublikationVisa.aspx?PublikationId=693

Dock var uppdraget riktat mot att ta fram mätmetoder mm, främst genom "litteraturstudier"
Projektet avser att jämföra olika mätmetoder samt fastställa state-of-the-art samt förbättringsmöjligheter för bulleremission från snöskotrar. Arbetet ska baseras på mätningar kombinerade med litteraturstudier , se beskrivning nedan

Bland annat ska ljudnivån från olika typer av snöskotrar registreras enligt följande metoder
- SAE J192
- Mätmetod enligt förslag i SP-rapport 1995:35
- SAE J2567

Utöver registrering, analys och jämförelse av ljudnivå mellan olika metoder och snöskotrar ska även tekniska och ekonomiska möjligheter att reducera buller från snöskotrar bedömas.
Projektet avser att jämföra olika mätmetoder samt fastställa state-of-the-art samt förbättringsmöjligheter för bulleremission från snöskotrar. Arbetet ska baseras på mätningar kombinerade med litteraturstudier.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Någon som kan sammanfatta KORTFATTAT hur de går, orkarde inte läsa igenom all den text som stod ovan! :eek:
  • Upprop pågår, dryga 3 000 namn idag , du har nog redan skrivit under och påmint alla dina kamrater om att sprida.
  • SNOFED stöder SOND vilka kommer att manifestera på något sätt lokalt, SOND är för övrigt nyblivna medlemmar i SNOFED (på tiden då representant för SOND sitter med i styrelsen för SNOFED.
  • Politiker har nog insett att det är valår=politiskt självmord lokalt att driva på förbudslinjen för hårt.
  • Många har tittat på och läst underlaget för beslut och insett att de argument för denna typ av inskränkningar är "gammal skåpmat", framförallt från utredningar och remissvarv inför "Fjällprogram 2005" som finns för de 4 Vinterlänen i både gemensam och länsvis publikationer. Fördelen med detta är att de argument tjänstemän och politiker nyttjar kan vändas emot dem dvs när fakta lyfts fram så faller deras argument för inskränkningar.
  • Remissvar ska vara inne i slutet på februari för detta ärende.
Viktigt att hålla grytan kokande från vår sida och inte låta detta drunka i det övriga informationsflödet, finns ju en tendens att sådant här glöms väldigt snabbt annars i dagens mediasamhälle.

Det var kort och gott dvs K.I.S.S som man säger.

IMO
Vad vi snöskoteråkare bör ta till oss och fundera på, huvudorganisationer, klubbar eller enskilda är hur vi ska hantera den lokal, lokala momentant höga belastning vår framfart innebär i anslutning till bebyggelse, fjällanläggningar och populära klättrings/friåkningsställen.
Den momentana höga belastningen är ju oftast inom en väldigt liten yta, ofta bara några kilometer från olika anläggninger och bebyggelse då då flesta inte kör längre bort än att de kan promenera hem eller till och med se det elektriska ljuset.....

Hittar vi ett sätt att med förståelse för varandra, respekt för naturen osv hantera detta så försvinner alla typer av argument för begränsningar enligt mitt sätt att se på saken och förbudsivreriet blir ett minne blott.

Nå,vart lite längre men i alla fall kort, du hänger med nu va?

________________________________________________
Överlämnar med varm hand till ejbwgsy (kanske vart det rätt Jimmy? ) att beskriva den lokala verksamheten och opinionsbildningen där tidningarnas insändare verkar gå varma.
 
E

ejwbegysv

Namninsamlingen kommer att lämnas in i samband med skoterklubbens remisssvar.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
SOND:s remissvar finns nu upplagt på deras hemsida http://www.sond.se/sv/

Bra skrivet med konkreta argument mot ytterligare restriktioner vilka borde, även för en toppstyrd politiker/tjänsteman vara svåra att ducka för.

Blir intressant att följa fortsättningen på detta då vi säkert framöver kommer att mötas av fler likadana runtom i landet, det gäller bara att lyfta fram att sådana här saker ska avgöras och hanteras lokalt och mot de regelverk vi redan idag har och skall följa
 
E

ejwbegysv

Ett av kraven från sond var lite skum tycker jag :
"att Älvdalens kommun tar över skötseln på skoterlederna inom naturreservaten och nationalparken."

Vill sond överlämna sitt ledunderhåll till kommunen i området eller är det något annat som det syftas på?
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Ett av kraven från sond var lite skum tycker jag :
"att Älvdalens kommun tar över skötseln på skoterlederna inom naturreservaten och nationalparken."

Vill sond överlämna sitt ledunderhåll till kommunen i området eller är det något annat som det syftas på?
Ett antagande, de skriver mot gällande regelverk där ansvarsfrågan för allmänna skoterleder regleras i TKF 8 §-11 § mot Länsstyrelse och kommun.

Men, visst, det ligger ju ofta en hel del tanke bakom de meningar man sätter på pränt i officiella sammanhang.

Sedan kan de ju ha mycket goda kontakter med kommunen siktande mot en stärkt position i framtiden, det finns ju bakomliggande affärssyften som driver flertalet av dessa betalledsprojekt och de har ju rätt höga kostnader redan idag som kräver intäker i olika former nu och i framtiden.
Men , detta hamnar ju lite OT, finns andra trådar för det.

Bra att de sätter emot på ett adekvat sätt i alla fall
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Det låter ju bra, det är dessutom valår så lite press på de lokala politikerna i kommunen mår de bara bra av.

Man ska inte föregå men en lösning verkar vara på G i alla fall, säkerligen med lite motkrav på att man lokalt ska säkerställa att snöskoterkörningen följer gällande regelverk och kanske någon form av uppföljning av trafikintensiteten.

Det mesta löser sig, och det allra bästa är att skoterfolket själva är en aktiv del av lösningen.
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Det mesta löser sig, och det allra bästa är att skoterfolket själva är en aktiv del av lösningen.
Och även ett litet bevis på att när vi skoteråkare engagerar oss och stödjer skoterklubbar och riksorganisationer, som ifrågasätter ogenomtänkta förslag på nya skoterrestrektioner, så går det faktiskt att få våra makthavare att inse att snöskotern har en större betydelse för dom företag som lever på vinterturismen, än vad turskidåkare har.

Även om dom gjort allt för att dölja det, så visar detta, att det nu och sannnolikt även i framtiden blir betydligt svårare att kräva tysta områden för att "Riksintresset" kräver det.
För i skoterlänen så är det vi som är "Riksintresset", genom att vi är med och skapar sysselsättning i glesbygd, och detta måste väl vara av största "Riksintresse", betydligt större än de fåtal turskidåkare som vill få bort oss från "Deras" fjällvärld.

Givetvis så kommer man i framtiden att försöka köra över oss skoteråkare här eller någon annanstans i Sverige, men om vi är på "Tårna", så går det bevisligen att påverka, så det gäller dock att vi inte slappnar av.
 
E

ejwbegysv

Härligt jobbat alla!! Är oerhört tacksam för det stöd vi har fått i detta!!

Nu återtar jag planerna på att bygga en stuga i Gördalen..
 
E

ejwbegysv

Länsstyrelsen bjuder in till samråd om Drevfjället

(2010-03-02) Länsstyrelsen Dalarna tar intryck av kritiken mot förslaget till förändringar i föreskrifter och skötselplan för Drevfjällens naturreservat. Förslaget innehöll bland annat ett förbud mot skoteråkning vid sidan av de uppgjorda lederna. Kritik har också riktats mot själva processen. Länsstyrelsen kommer därför inte att ta några beslut på det nuvarande underlaget, utan i stället bjuda in till samråd.

Frågan om den nya skötselplanen för Drevfjällets naturreservat har varit ute på remiss mellan den 29 december och 28 februari. Under remisstiden har det riktats kritik mot det sätt på vilket förslagen tagits fram och förankrats.

Vidare har kritik framförts mot att Länsstyrelsen lagt förslag utan att invänta resultatet av den utredning som rör skotertrafikens påverkan på fjällnaturen.

-Jag förstår att detta inte blivit bra och vill därför klargöra att Länsstyrelsen inte tänker fatta några beslut på nuvarande underlag, säger landshövding Maria Norrfalk i Dalarnas län.

-Länsstyrelsen kommer i stället att ta initiativ till ett möte med Älvdalens kommun för att få en dialog om formerna för en fortsatt hantering av ärendet, i syfte att få en god och bred förankring, fortsätter Maria Norrfalk.

För mer information:
Landshövding Maria Norrfalk

http://www.w.lst.se/template/Forminfo.aspx?id=9531