Skriv på mot skoterförbud, Gördalen nu, nära dig i en framtid

Emme.G.H.

Välkänd medlem
10 nov 2009
2.056
0
36
Fan vad dumt. varför förbjuder dom inte bilkörning och egentligen all motor drivna föremål, eftersom skotrar egentligen borde vara dom som skadar naturen minst. krävs inge vägar so mska assfalteras och skit+ hur många djur blir överkörda av skotrar i jämförelse med bilar???
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
"Jag har själv åkt skidor i området och upplevt buskörning med snöskotrar, fortsätter Olle Höjer"

Naturvårdsverkets utredare som besvarat remissen några dagar för sent har givetvis egna tyckanden vilket redan från början styr innehållet i svaret.

Finns en utredning där Regeringen klart och tydligt anger att NV mfl myndigheterinte ska bedriva opinionsliknande verksamhet, de "upplevelsebaserade tyckanden" denne tjänsteman verkar blanda in i sina kommentarer till remissvaret anser då jag visar vilken kvalite NV remissvar har.

Länsstyrelsen Dalarna kan skicka det i papperskorgen, dels som försent inkommet och dels som icke relevant.

Bara köra hårt vid samrådet för det är inte NV:s akademiska tjänstemän som skall styra hur vi utnyttjar vårt land.

Buskörning är helt upplevelsebaserad, jag kan själv många gånger anse att det förekommer "buskörning", främst tätorts/bebyggelsenära, däremot förekommer det olaglig körning är det myndigheternas, främst polisens sak att agera.
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Vore intressant att få ta del av vad för skador som snöskotern förorsakat och hur dom kommit fram till att det är just från snöskotern.
Man efterlyser ju en sammanfattning av detta från NV.
Och hur vet man att djurlivet störs mer av laglig snöskoterkörning (mao. ej ett tjuvjaktshjälpmedel) än av skidåkning eller fjällvandring sommartid, så att snöskoteråkningen måste begränsas men inte dom 2 andra aktiviteterna.

Klipper in denna text som fanns i tidningsartikeln
"När det gäller Naturvårdsverkets åsikter om de skador som kan uppstå vid skoteråkning, så bygger de på mångåriga erfarenheter och underlag från skyddade områden.

- Vi har sett att skoteråkning leder till skador och därför fins det anledning att styra upp skoteråkningen, förklarar Olle Höjer.

Naturvårdsverket har också tagit del av den utredning om skador och buller, som en naturbevakare på Länsstyrelsen genomfört.

- Vi ser att djurlivet störs av skoteråkning, fortsätter Olle Höjer."
 
E

ejwbegysv

Troligen det viktigaste mötet genom tiderna för skoteråkningen i norra Dalarna!!

drevfjallet.jpg
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Troligen det viktigaste mötet genom tiderna för skoteråkningen i norra Dalarna!!

Visa bifogad bild 9341
Jag förmodar att du finns på plats i Idre. Hoppas att du kan ställa några "Obehagliga" frågor till dom som vill ha förbudsområdet utökat, på grund av påstådda skador på naturen från snöskoterkörning. Förbered dig med bilder på fjäll som blivit skadade av vandringsleder, samt sommarbilder på skoterleder. Tror dom kan ha svårt att argumentera mot sådana skador. Ser fram emot en rapport från mötet här i denna tråd.

Lycka till
 
E

ejwbegysv

Jo jag ska absolut göra mitt bästa att ta mig upp till Idre, har dock ca 70mil biltur.. Om jag tar mig upp så blir det filmkamera på stativ längst bak i mötesrummet..